7 månaders bebis - omöjligt att få rutiner, blir galen
Små barn är olika och det är knappast lönt att lägga massor av energi på saker utifrån att det inte verkar viktigt för varesig barnet eller en själv.
Rutinen att natten mellan 23:30 och 05:00 så är ljuset släkt, man pratar tyst och rörelserna är långsamma och lugna duger fint. Tillsammans med att föräldrarna behöver frukost, lunch middag vissa tider för att vardagen ska kännas lite strukturerad.
Själv "uppfann" jag med mitt första barn att måndagar, onsdagar och fredagar var mer lugna, mer "hemma" och mer promenader. Tisdagar, Torsdagar och helg var lite mer fartfyllda med mer aktiviteter.
Kl. 18 satt vi oftast och tog det lugnt och ammade.... Men absolut inte skrivit i sten.
En sju månader bäbis behöver växla mellan aktivitet och vila och min erfarenhet är att vissa barn och föräldrar landar i väldigt liknande dagar, medan andra har olika dagar, som är olika.
Just nu pågår en trend att analysera vardagslivet, och att göra saker "effektivt". Min erfarenhet är att detta både hjälper och stjälper. Det är bra att faktiskt få lite tips om hur man kan lägga upp vardagen, hur man kan lägga upp städ, tvätt och matlagning.... Å andra sidan är det märkligt att också ständigt ställa massa krav kring hur saker "ska gå till", när det faktiskt går att göra HELT olika.
Med detta sagt. Lägg energi på sådant som fungerar och är bra för er. Inte på att kämpa med sådant som är svårt.