• Anonym (trött)

7 månaders bebis - omöjligt att få rutiner, blir galen

Förstagångsmamma här som håller på att fullständigt tappa det
    Min bebis på 7 månader är helt omöjlig att få sovrutiner på.

Jag har sedan hon var ca 5 månader gammal försökt att hålla ordning på hennes dagssömn så att nattsömnen ska bli bättre. Målet är att ha någorlunda liknande läggdagstid varje dag, men jag förstår inte hur jag ska göra?? Det är HELT olika när hon blir trött. Ibland blir hon trött efter bara 2 timmar vaken och ibland vill hon inte sova förens efter 4 timmars vakenhet. Jag har försökt nu i tre månader att följa nått slags schema, och det stressar ur mig totalt eftersom hon inte följer det!! Det är omöjligt att förutse när hon ska bli trött och hur länge hon kommer att sova under dagarna!! 

Och när man googlar kommer det bara upp strikta scheman med 2-3 timmars vakenfönster och 1 timmes långa naps. Sover alla andras bebisar så?!

Kan inte någon med flera barn berätta hur fan ni gjorde och hur man ska göra. Är det viktigt att ha ett schema? Hur fan får man till det? Vilken jävlA tid ska en 6-8 mån bebis gå och lägga sig för natten?! Ni med flera barn, har det varit samma med alla barn?

Kan tillägga att oavsett om hon går och lägger sig för natten klockan 20 eller 00 så vaknar hon för morgonen mellan 06 och 07. Alltid. Som en liten klocka. Det är det enda som är konstant med henne.

HJÄLP. 

mvh desperat som försökt natta sin bebis för sin "sista lur för dagen" nu i 2 timmar

• Svar på tråden 7 månaders bebis - omöjligt att få rutiner, blir galen
  • Anonym (skit i rutiner)

Jag har en dotter som är 8 månader och jag har inga rutiner med henne. Hon sover när hon är trött och äter när hon är hungrig. Men visst, det inträffar oftast runt samma tider varje dag ändå! Jag höll på med schema och dylikt med sonen men upptäckte sen att det var min form av förlossningsdepression som spökade. 

• Anonym (trött)

vad skönt att höra att det finns folk som skiter i rutiner! tack för ditt svar. 

jag upplever att mammor nu för tiden är så sjukt strikta? det finns appar för allt, tracka sömntimmar och mat och aktivitet, och så tydliga mallar för allt. jag blir så stressad av det!! känns som man är dålig om man inte håller på likadant :( 

hade inga rutiner alls fram tills hon var 5 månader och jag mådde mycket bättre då. hon gick och la sig med mig typ vid 23 tiden varje kväll och vi sov så gott till typ 8-9 tiden. och hon sov helt som hon ville under dagarna.

det var folk runt mig som höll på och sa att vi måste ja bättre rutiner. ?oj ska hon sova såhär länge nu på eftermiddagen? och sånna kommentarer stressade mig till att börja hålla på 

• majgrönska

Det händer massor i den åldern, olika faser hit och dit! Så ha lite tålamod men fortsätt gärna försöka :)
    Om hon vaknar kl 6-7 är det lagom med läggdags kl 19.
    I den åldern sov mina ungar en gång vid 9 tiden och en gång vid 14 tiden, men bebisar är olika, det funkar inte alltid att följa de scheman som finns på nätet.

• Anonym (följ bebisen)

Men sluta hålla på! Om vare sig du eller bebisen verkar behöva ett schema så är det ju helt galet att lägga så mycket energi på det! Följ bebisen! Det blir en dygnsrytm så småningom av sig självt är min bild. 

Vår äldsta höll vi på med läggningar och grejor på kvällarna alldeles för tidigt, bara dumt och jobbigt. Den yngre fick ligga och sova i vårt knä i soffan tills vi gick och la oss och så småningom när han var 8-9 månader började vi lägga honom i sängen på kvällarna och skapade lite rutin där med pyjamas och lite sång och sånt.  

• Anonym (.)

Scheman/rutiner behöver inte så små bebisar. De äter när de är hungriga och sover när de är trötta. 

• Anonym (A)

Följer inte heller strikta rutiner. Speciellt inte nu när jag inte jobbar o mitt barn ej går på förskola ännu. Han får sova som han vill under dagen. Försöker dock att inte låta honom sova för länge eller för sent på eftermiddagen, vill han ska somna bättre på kvällen. Det ändras mycket i den åldern.

Han vaknar tidigt, ca 7 får en flaska och somnar om senare på morgonen igen. Sover på förmiddagen där sen vaknar någon timme senare, äter, håller sig vaken och somnar kanske vid 14 tiden igen. Sover längre på eftermiddagen sen har han ibland en sovstund till. Kort. Sen försöker jag somna honom vid 19-21. Funkar bäst med flaska o ligga tätt.

Är vi iväg, vilket vi ofta är så somnar han när han somnar. I bilen, i vagnen osv. Mår ni inte bra av det där schemat så strunta i det. Hitta er rytm. /mamma till 7 månaders

• Biskvier

De äter och sover när de är hungriga . Sluta ha massa scheman och följa . Så mår all bättre. 

• Anonym (trött)

Tack alla för svar!
    vill inte hålla på! men för vissa verkar det ju funka bra att hålla på. 

majgrönska, 19 känns jättetidigt? är rädd att hon kommer börja vakna helt sinnessjukt tidigt på morgonen då. 

vet inte hur jag ska göra. sluta hålla på men ändå fortsätta lägga för kvällen nånstans mellan 20-22? är glad att hon går att natta i alla fall. kan i bästa fall få ett par timmars egentid då innan jag går å lägger mig. men det är också det som stressar mig, vill hon inte somna förens 22-23 försvinner egentiden den kvällen och det kan jag bli så deppig av. kanske hade sett fram emot att typ se en film eller nått. aja. Små problem. Om några år är det över .. 

• Anonym (trött)
    Biskvier skrev 2024-09-03 20:40:07 följande:

Var är den andre föräldern?

han är med! jag som nattar dock, genom amning
  • Anonym (Det löser sig)

Det ordnar sig ska du se! Även om man har rutiner så ändras de hela tiden eftersom bebisen sover ju 3 gånger per dag, sen plötsligt 2 gånger per dag, sen 1 gång per dag allt eftersom de blir äldre. Det ändras hela tiden.
    Ni kan ju ha rutiner som i att ni gör ungefär samma saker - sen hur mycket klockan är spelar kanske inte så stor roll :)

För oss blir dagarNa ganska lika men det diffar säkert 2h hit eller dit på det mesta, beroende på hur länge han sover. På morgonen går vi upp någon gång mellan 6-8. Dagen ser sedan ganska olika ut beroende på hur länge han är vaken/sover, men sen på kvällen somnar han för natten runt kl 19-20. Sover han länge på eftermiddagen väcker vi honom runt 18 så att han inte sover för sent och kvällen blir förskjuten.
    Sov han däremot tidigt den dagen och han börjar bli sömning redan vid 18 så försöker vi istället hålla honom vaken till 19. Vi har märkt att om han somnar redan vid 18 så sover han inte för natten utan då vaknar han igen efter någon timme och vill vara uppe, så därför försöker vi hålla honom vaken till åtminstone 19 och sen somnar han bra.

• Anonym (Zandra)

Jag är en rutinmänniska och mår bra av det så vårat barn fick det per automatik, kanske.

Lilla vaknade alltid kl 06.00 oavsett läggdags.
    Vi åt frukost ( välling i flaskan) och gick ut kl:09,00
    Lek, promenad och affären på det.
    Somnade i vagnen på väg hem ca 1 timme.
    Lunch ( matburk) ca kl: 12.00
    sov mellan ca 13-14.30
    Mellis ( välling) sedan ut och leka igen ( eller ta flaskan ute) träffa vänner mm.
    Hem kl:16.00
    Middag kl: 17.00 
    lite lek sedan plocka ihop leksaker mm tillsammans ( bebis på armen)
    bada och på med pyjamas, släcka ner.
    Sängen ca 18.00, sång och mys tillsammans och en flaska välling.
    Somnade till flaskan.

Så såg våra rutiner ut.
    Dag ut och in, även helger.

Förstår att det inte funkar gör alla och bebisar ÄR olika.

• Anonym (vad?)

Rutiner? Vad är det för lattjo?

• Mimosa86

Alla barn är olika. För vissa funkar rutiner ovanför vissa är det varierande. 

Finns möjlighet att pappan tar en kvällspromenad med bebisen i vagn så du kan få lite andrum och egentid? Också tacksamt att turas om på helgen så man ger varandra möjlighet att sova en extra timme.

Men visst, tar tar på krafterna av att hela tiden få förhålla sig till barnet. Men som du skriver ör den tiden ändå relativt kort.

• majgrönska

Mina barn sov ca 19-6. Vi ville gärna ha egentid på kvällarna så vi har väl uppmuntrat det. Men bebisar ska sova ca 10-11 timmar på natten. Sen är de ju olika. Men prova ett tag?

Anonym (trött) skrev 2024-09-03 20:34:38 följande:

Tack alla för svar!
    vill inte hålla på! men för vissa verkar det ju funka bra att hålla på. 

majgrönska, 19 känns jättetidigt? är rädd att hon kommer börja vakna helt sinnessjukt tidigt på morgonen då. 

vet inte hur jag ska göra. sluta hålla på men ändå fortsätta lägga för kvällen nånstans mellan 20-22? är glad att hon går att natta i alla fall. kan i bästa fall få ett par timmars egentid då innan jag går å lägger mig. men det är också det som stressar mig, vill hon inte somna förens 22-23 försvinner egentiden den kvällen och det kan jag bli så deppig av. kanske hade sett fram emot att typ se en film eller nått. aja. Små problem. Om några år är det över ..

• cosinus

Vi har haft ganska strikta rutiner för våra bebisar när de var små. Minst med nummer tre och mest med nummer fyra.

Den fjärde och yngsta var den som hade mest problem med magen och för att hon ö h t skulle kunna sova så behövde hon ha ätit och kräkts klart. Att somna när hon ammade var katastrof för henne för då hamnade hon liksom i en loop av att sova för lite, äta hela tiden, kräkas hela tiden och bara vara allmänt missnöjd och när en bebis skriker och man inte vet så är det ju lätt att vilja säkerställa att denne iaf inte här hungrig och ge mer mat.

Det som då funkade var att sova på väldigt regelbundna tider och direkt därefter amma och sen hade bebisen gott om tid att kräkas innan det var dags att sova nästa gång.

Jag utgick från tiderna Anna Wahlgren hade på sin sida och för mina har det stämt riktigt bra med hur mycket sömn de behövt. Sen fick jag ägna två veckor åt att konstant gå med barnvakt när det skulle sovas för annars vaknades det för tidigt. Men på två veckor satte det sig så bebisen var trött när den skulle och sen sov tillräckligt länge varje pass. Ibland kunde ett pass bli något kortare men ett annat längre och det gjorde inget men iaf tillräckligt bra för att det skulle fungera.

Till saken hör ju också att är man yngst av fyra så blir vissa rutiner gratis. Det ska lämnas på skola en viss tid, det ska hämtas en viss tid o s v. Vare sig jag eller bebisen vill så är man i rörelse då.

Sen har vi även haft viss hjälp av att jag då aldrig kunna amma till sömns. Det har ju gjort att vi fått hitta andra sätt att söva barnen och då har det också gått lättare på kvällen. Bara barnet var trött i rätt tid kunde både jag och mannen söva och det gick söva både i famnen, bredvid i sängen, vagnen eller i egen säng beroende på var man var och hur resten av kvällen artade sig.

• Anonym (mamman)

Ge dig själv friheten att strunta i alla rutiner och gör som det passar dig och din dotter. 

Speciellt med första barnet kan man ju göra så.

Jag hade inga rutiner utan följde bara barnets behov. 

• Lönnsirap

Små barn är olika och det är knappast lönt att lägga massor av energi på saker utifrån att det inte verkar viktigt för varesig barnet eller en själv.

Rutinen att natten mellan 23:30 och 05:00 så är ljuset släkt, man pratar tyst och rörelserna är långsamma och lugna duger fint. Tillsammans med att föräldrarna behöver frukost, lunch middag vissa tider för att vardagen ska kännas lite strukturerad.

Själv "uppfann" jag med mitt första barn att måndagar, onsdagar och fredagar var mer lugna, mer "hemma" och mer promenader. Tisdagar, Torsdagar och helg var lite mer fartfyllda med mer aktiviteter. 

Kl. 18 satt vi oftast och tog det lugnt och ammade.... Men absolut inte skrivit i sten. 

En sju månader bäbis behöver växla mellan aktivitet och vila och min erfarenhet är att vissa barn och föräldrar landar i väldigt liknande dagar, medan andra har olika dagar, som är olika. 

Just nu pågår en trend att analysera vardagslivet, och att göra saker "effektivt". Min erfarenhet är att detta både hjälper och stjälper. Det är bra att faktiskt få lite tips om hur man kan lägga upp vardagen, hur man kan lägga upp städ, tvätt och matlagning.... Å andra sidan är det märkligt att också ständigt ställa massa krav kring hur saker "ska gå till", när det faktiskt går att göra HELT olika. 

Med detta sagt. Lägg energi på sådant som fungerar och är bra för er. Inte på att kämpa med sådant som är svårt. 

• Anonym (mina)
    Anonym (trött) skrev 2024-09-03 19:15:07 följande:

Jag har sedan hon var ca 5 månader gammal försökt att hålla ordning på hennes dagssömn så att nattsömnen ska bli bättre. Målet är att ha någorlunda liknande läggdagstid varje dag, men jag förstår inte hur jag ska göra?? Det är HELT olika när hon blir trött. Ibland blir hon trött efter bara 2 timmar vaken och ibland vill hon inte sova förens efter 4 timmars vakenhet. Jag har försökt nu i tre månader att följa nått slags schema, och det stressar ur mig totalt eftersom hon inte följer det!! Det är omöjligt att förutse när hon ska bli trött och hur länge hon kommer att sova under dagarna!! 

Och när man googlar kommer det bara upp strikta scheman med 2-3 timmars vakenfönster och 1 timmes långa naps. Sover alla andras bebisar så?!

Kan inte någon med flera barn berätta hur fan ni gjorde och hur man ska göra. Är det viktigt att ha ett schema? Hur fan får man till det? Vilken jävlA tid ska en 6-8 mån bebis gå och lägga sig för natten?! Ni med flera barn, har det varit samma med alla barn?

Kan tillägga att oavsett om hon går och lägger sig för natten klockan 20 eller 00 så vaknar hon för morgonen mellan 06 och 07. Alltid. Som en liten klocka. Det är det enda som är konstant med henne.

HJÄLP. 

mvh desperat som försökt natta sin bebis för sin "sista lur för dagen" nu i 2 timmar

Jag lät mina barn sova när de var trötta, äta när de var hungriga och de är nu vuxna, sunda individer. 

Så nej, du behöver inte ett schema, vem har lurat i dig det? det kommer tids nog. 

• Anonym (nej)
    Anonym (trött) skrev 2024-09-03 19:15:07 följande:

HJÄLP. 

Mina barn har inte haft mycket till rutiner i den åldern. Minns att jag höll på en del med såna där scheman, men gav upp efter ett tag. För jag började fundera över vems skull jag egentligen höll på?

Så jag följde istället minsta motståndets lag, och lät bebisen styra sin sömn och ätande. Det fungerade mycket bättre och jag blev lugnare och vilade mer eftersom jag inte kände att jag borde ända och försöka en massa.

Så mitt svar blir:

Nej, det är inte viktigt med ett schema, rutinerna kan komma när barnet börjar förskola. Ofta skapar barnet själv en rutin innan dess, men inte redan vid 7 månader. 

En 6-8 månader bebis kan och ska sova när den vill och behöver sova. Vilken tid eller plats är inte viktigt. 

Följ bebisens rytm istället för att försöka tvinga på bebisen någon annans rytm.
Svar på tråden 7 månaders bebis - omöjligt att få rutiner, blir galen