Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

7 månaders bebis - omöjligt att få rutiner, blir galen

Förstagångsmamma här som håller på att fullständigt tappa det
    Min bebis på 7 månader är helt omöjlig att få sovrutiner på.

Jag har sedan hon var ca 5 månader gammal försökt att hålla ordning på hennes dagssömn så att nattsömnen ska bli bättre. Målet är att ha någorlunda liknande läggdagstid varje dag, men jag förstår inte hur jag ska göra?? Det är HELT olika när hon blir trött. Ibland blir hon trött efter bara 2 timmar vaken och ibland vill hon inte sova förens efter 4 timmars vakenhet. Jag har försökt nu i tre månader att följa nått slags schema, och det stressar ur mig totalt eftersom hon inte följer det!! Det är omöjligt att förutse när hon ska bli trött och hur länge hon kommer att sova under dagarna!! 

Och när man googlar kommer det bara upp strikta scheman med 2-3 timmars vakenfönster och 1 timmes långa naps. Sover alla andras bebisar så?!

Kan inte någon med flera barn berätta hur fan ni gjorde och hur man ska göra. Är det viktigt att ha ett schema? Hur fan får man till det? Vilken jävlA tid ska en 6-8 mån bebis gå och lägga sig för natten?! Ni med flera barn, har det varit samma med alla barn?

Kan tillägga att oavsett om hon går och lägger sig för natten klockan 20 eller 00 så vaknar hon för morgonen mellan 06 och 07. Alltid. Som en liten klocka. Det är det enda som är konstant med henne.

HJÄLP. 

mvh desperat som försökt natta sin bebis för sin "sista lur för dagen" nu i 2 timmar

• Svar på tråden 7 månaders bebis - omöjligt att få rutiner, blir galen
  • Anonym (trött)

vad skönt att höra att det finns folk som skiter i rutiner! tack för ditt svar. 

jag upplever att mammor nu för tiden är så sjukt strikta? det finns appar för allt, tracka sömntimmar och mat och aktivitet, och så tydliga mallar för allt. jag blir så stressad av det!! känns som man är dålig om man inte håller på likadant :( 

hade inga rutiner alls fram tills hon var 5 månader och jag mådde mycket bättre då. hon gick och la sig med mig typ vid 23 tiden varje kväll och vi sov så gott till typ 8-9 tiden. och hon sov helt som hon ville under dagarna.

det var folk runt mig som höll på och sa att vi måste ja bättre rutiner. ?oj ska hon sova såhär länge nu på eftermiddagen? och sånna kommentarer stressade mig till att börja hålla på 

• Anonym (trött)

Tack alla för svar!
    vill inte hålla på! men för vissa verkar det ju funka bra att hålla på. 

majgrönska, 19 känns jättetidigt? är rädd att hon kommer börja vakna helt sinnessjukt tidigt på morgonen då. 

vet inte hur jag ska göra. sluta hålla på men ändå fortsätta lägga för kvällen nånstans mellan 20-22? är glad att hon går att natta i alla fall. kan i bästa fall få ett par timmars egentid då innan jag går å lägger mig. men det är också det som stressar mig, vill hon inte somna förens 22-23 försvinner egentiden den kvällen och det kan jag bli så deppig av. kanske hade sett fram emot att typ se en film eller nått. aja. Små problem. Om några år är det över .. 

• Anonym (trött)
    Biskvier skrev 2024-09-03 20:40:07 följande:

Var är den andre föräldern?

han är med! jag som nattar dock, genom amning
Svar på tråden 7 månaders bebis - omöjligt att få rutiner, blir galen