Inlägg från: Anonym (Flytta hemifrån) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Flytta hemifrån)

22 år gammal och har en pappa som fortfarande försöker styra mig

Bästa tipset är att flytta hemifrån. Det är så klart en ekonomisk fördel att bo hemma men du för väga fördelar och nackdelar med det. Idag är bostadsmarknaden värre än när jag var ung. Förmodligen finns det någon i din bekantskapskrets på universitetet som söker någon att dela hyran med. På 90-talet och början på 00-talet när jag gick på universitetet var det vanligt att dela flera på en lägenhet. Det var också vanligt att dela sovrum i lägenheten (särskilt de första åren på universitetet) .Man fick mer frihet men det innebar ibland andra konflikter. Hade jag valt idag hade jag valt dela sovrum med en väninna framför att bo hemma. 

Du är bara ung en gång och det stämmer som andra skrivit att din pappa bara är rädd om dig. Tyvärr är det också så att man lär sig inte från sina föräldrars misstag bara av sina egna.

• Anonym (Flytta hemifrån)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-09-02 22:07:55 följande:

Just nu 2 tummar ner. 

förmodligen just pga det jag skrev om.

man vet INGENTING om livet när man är 22 år.

någon filosof myntade följande 

?ju mer jag lär mig inser jag hur lite jag vet?

ja eller ungefär så.

det är att komma till insikt.. 

varför skulle jag som är 57 år inte veta mer om livet än en 22-åring. Jag har gjort misstag. Gjort idiotiska saker som jag idag aldrig skulle göra. 

jag har lärt mig genom att göra fel. Det är så man lär sig. 

mina föräldrar gav mig råd. Jag lyssnade inte. Jag visste ju bäst. Idag förstår jag vad de menade. 

prata med din pappa. Självklart vill han ditt bästa. 

be honom förklara så att du förstår. 

jag lovar dig att du då kan undvika många saker du kommer att ångra senare i livet. 

Ja, det är ju tyvärr så det är man lär sig inte av andras misstag utan sina egna. Dessutom är det värre för pojkar/män då de utvecklas senare när det gäller konsekvenstänk. Nu är ts en tjej/ung kvinna men det är intressant med tanke på din egen upplevelse av att vara ung. Jag förmodar då att du är man då du kallar dig Göran.

Jag tycker att det är dags att hon flyttar hemifrån och skapar sitt eget liv men jag förstår också att hon tvekar p g a de ekonomiska konsekvenserna detta får. Detta bevisar om något att hon tänker framåt. Hon är beredd att få sin frihet inskränkt för ekonomiska fördelar framåt i livet. Men kvinnor behöver också frihet för att utvecklas till att bli självständiga individer och det låter mycket begränsande hur hennes pappa håller på. Någon gång behöver hon också flyga och med tanke på hennes resonemang är hon nog mer än redo. Det är dock hennes beslut, bättre ekonomi i framtiden eller mer frihet nu.
Svar på tråden 22 år gammal och har en pappa som fortfarande försöker styra mig