• Anonym (bella)

22 år gammal och har en pappa som fortfarande försöker styra mig

Hej,

Jag är en 22 år gammal tjej som pluggar på universitet och har bra umgänge. När jag vissa kvällar kommer hem sent från jobb eller studentaktiviteter från universitetet så frågar alltid min pappa mig varför jag kommer hem sent och säger att jag måste komma hem tidigt. Jag har sagt till honom flera gånger att han inte har rätt att bestämma över en fullvuxen människa då jag själv är ansvarig för mig själv men han verkar inte lyssna. Några tips?

• Svar på tråden 22 år gammal och har en pappa som fortfarande försöker styra mig
  • Anonym

Ha inte farsan i ditt hem. 
    Inte råd? Då var du ju inte vuxen ändå.

• Anonym (bella)

Jag tänkte redan köpa eget då jag sparar till kontantinsats. 

• Anonym (T)

Så länge du bor hemma får du acceptera dina föräldrars regler om vilka tider de vill att du ska vara hemma. När du har ditt eget bestämmer du själv och de har inget att säga till om. 

• Anonym (Göran.)

Din pappa bryr sig om dig. Han är rädd om dig. 

när man blir äldre inser man att man visste inte så mycket om livet som 22-åring som man trodde. 

oj oj man fattar många dåliga beslut. Det är just det din pappa vill få dig att inte göra. 

• Goneril

Det är ju av omtanke han undrar. Varför berättar du inte i förväg vad du ska göra? Att du har aktiviteter ordnade av Universitetet eller att du ska träffa kamrater och när du beräknar komma hem? Varför komplicera det hela? 

• Anonym

Det går inte att förändra så länge du bor kvar i föräldrahemmet.

Du måste ha en egen bostad om du vill vara självständig och ha den frihet du efterfrågar

• Anonym (Bo)

Din pappa ser dig varje dag och oroas ihjäl över att något hemskt ska hända dig. Eftersom han inser att han inte kan följa med och agera bodyguard, drar han till med det enda han tror funkar, tider att komma hem. 

Berätta innan att nu ska jag göra xxx och träffa xxx. Kanske går vi sen till xxx. Sen berättar du att ni träffade på xxx och dansade vilt, blev bjudna på fest och hade jättekul. Då får han lite förståelse för vad du gör och slipper fantisera ihop hemska scenario om hans stackars lilla flicka. Han känner sig lite delaktig och kanske gläds med dig? Fråga vad han gjorde när han var ung, kanske har han glömt. 

Du kan till och med kosta på en kort text ibland, pappsen vi träffade just några roliga människor som bjöd hem oss på öl. Vi sticker till Xxx nu och blir nog sen i kväll. 

• Anonym (Flytta hemifrån)

Bästa tipset är att flytta hemifrån. Det är så klart en ekonomisk fördel att bo hemma men du för väga fördelar och nackdelar med det. Idag är bostadsmarknaden värre än när jag var ung. Förmodligen finns det någon i din bekantskapskrets på universitetet som söker någon att dela hyran med. På 90-talet och början på 00-talet när jag gick på universitetet var det vanligt att dela flera på en lägenhet. Det var också vanligt att dela sovrum i lägenheten (särskilt de första åren på universitetet) .Man fick mer frihet men det innebar ibland andra konflikter. Hade jag valt idag hade jag valt dela sovrum med en väninna framför att bo hemma. 

Du är bara ung en gång och det stämmer som andra skrivit att din pappa bara är rädd om dig. Tyvärr är det också så att man lär sig inte från sina föräldrars misstag bara av sina egna.

• Anonym (v)

Varför är du 22 och bor hemma? 

• Anonym (Göran.)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-09-02 20:20:00 följande:

Din pappa bryr sig om dig. Han är rädd om dig. 

när man blir äldre inser man att man visste inte så mycket om livet som 22-åring som man trodde. 

oj oj man fattar många dåliga beslut. Det är just det din pappa vill få dig att inte göra. 

Just nu 2 tummar ner. 

förmodligen just pga det jag skrev om.

man vet INGENTING om livet när man är 22 år.

någon filosof myntade följande 

?ju mer jag lär mig inser jag hur lite jag vet?

ja eller ungefär så.

det är att komma till insikt.. 

varför skulle jag som är 57 år inte veta mer om livet än en 22-åring. Jag har gjort misstag. Gjort idiotiska saker som jag idag aldrig skulle göra. 

jag har lärt mig genom att göra fel. Det är så man lär sig. 

mina föräldrar gav mig råd. Jag lyssnade inte. Jag visste ju bäst. Idag förstår jag vad de menade. 

prata med din pappa. Självklart vill han ditt bästa. 

be honom förklara så att du förstår. 

jag lovar dig att du då kan undvika många saker du kommer att ångra senare i livet. 

• Tukt

Frågan är ju hur du säger det till din pappa. Det är viktigt att vara tydlig och förstå att du ändå inte är ett barn längre, och att det får konsekvenser om det inte fungerar att bo hemma.
    Självklart är det din pappa som måste lära sig att släppa greppet, men det är inte alltid så lätt.

• Anonym (Flytta hemifrån)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-09-02 22:07:55 följande:

Just nu 2 tummar ner. 

förmodligen just pga det jag skrev om.

man vet INGENTING om livet när man är 22 år.

någon filosof myntade följande 

?ju mer jag lär mig inser jag hur lite jag vet?

ja eller ungefär så.

det är att komma till insikt.. 

varför skulle jag som är 57 år inte veta mer om livet än en 22-åring. Jag har gjort misstag. Gjort idiotiska saker som jag idag aldrig skulle göra. 

jag har lärt mig genom att göra fel. Det är så man lär sig. 

mina föräldrar gav mig råd. Jag lyssnade inte. Jag visste ju bäst. Idag förstår jag vad de menade. 

prata med din pappa. Självklart vill han ditt bästa. 

be honom förklara så att du förstår. 

jag lovar dig att du då kan undvika många saker du kommer att ångra senare i livet. 

Ja, det är ju tyvärr så det är man lär sig inte av andras misstag utan sina egna. Dessutom är det värre för pojkar/män då de utvecklas senare när det gäller konsekvenstänk. Nu är ts en tjej/ung kvinna men det är intressant med tanke på din egen upplevelse av att vara ung. Jag förmodar då att du är man då du kallar dig Göran.

Jag tycker att det är dags att hon flyttar hemifrån och skapar sitt eget liv men jag förstår också att hon tvekar p g a de ekonomiska konsekvenserna detta får. Detta bevisar om något att hon tänker framåt. Hon är beredd att få sin frihet inskränkt för ekonomiska fördelar framåt i livet. Men kvinnor behöver också frihet för att utvecklas till att bli självständiga individer och det låter mycket begränsande hur hennes pappa håller på. Någon gång behöver hon också flyga och med tanke på hennes resonemang är hon nog mer än redo. Det är dock hennes beslut, bättre ekonomi i framtiden eller mer frihet nu.
  • Anonym (Sök studentboende)

Sök studentkorridor! herregud det är ju halva upplevelsen med att studera på universitet, att ha sitt eget. Minns från min tid , de som bodde hemma var alltid lite utanför gemenskapen. Flytta till ett studentområde istället 

• Anonym (Mii)
    Anonym (Sök studentboende) skrev 2024-09-02 23:11:42 följande:

Sök studentkorridor! herregud det är ju halva upplevelsen med att studera på universitet, att ha sitt eget. Minns från min tid , de som bodde hemma var alltid lite utanför gemenskapen. Flytta till ett studentområde istället 

Men nej, de allra flesta i min klass när jag pluggade bodde INTE i någon studentkorridor. De flesta gjorde allt för att slippa det. Tror de flesta helst avstår smutsiga, högljutt och trångt.
  • Anonym (Mii)
    Anonym (Mii) skrev 2024-09-03 16:21:08 följande:
    Men nej, de allra flesta i min klass när jag pluggade bodde INTE i någon studentkorridor. De flesta gjorde allt för att slippa det. Tror de flesta helst avstår smutsiga, högljutt och trångt.
    * smutsiga kök
Svar på tråden 22 år gammal och har en pappa som fortfarande försöker styra mig