• Tow2Mater

Hur lika ska bio/bonus barn behandlas?

Anonym (S) skrev 2024-09-03 21:14:53 följande:
    Rabiat? Jag frågade varför det är självklart? Min poäng där var att vissa gör skillnad medans andra inte gör det så därav är det inte självklart att man gör på varken det ena eller andra sättet. 

Jag är väldigt tacksam att just min man inte gör skillnad. För vår familj är det bästa att alla barn behandlas lika. Jag har två barn sedan innan med ett ex. Den ena bor varannan vecka. Den minsta undviker han att ha. Den relationen tog slut när jag var gravid. Jag träffade snabbt en ny man som funnits vid det barnets sida sedan start. Den nya mannen hade försökt skaffa barn med sitt ex i massa år utan resultat. Han tog hand om barnen som sina egna. Han har t.o.m svårt att skicka iväg det minsta barnet till biopappan. Nu har vi biologiska barn också. 

Tragiskt men sant så gör mitt ex skillnad på sina biologiska barn. Jag försöker stötta, försöker utöka umgänge mellan dom men han vill inte. Så där är det väldigt värdefullt att min man tagit till sig dom så bra.

Sen missar äldsta barnet mycket tid med oss för hon bor varannan vecka. Men hon har samma regler, får samma kärlek, vara delaktig i det vi gör. Många gånger ringer vi pappan för att låna henne om vi vill göra något speciellt när hon är hos pappan och hon brukar komma till oss då. Har aldrig vart några funderingar från min man om varför hon ska vara med
    Men hennes pappa blir snuvad på umgänge med sitt barn pga att du ofta har något roligare att erbjuda. Hur känns det att deras relation kanske blir lidande av ditt 'inkluderande'?
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 17:55:03 följande:
    Fast självklart har man ett ansvar som en vuxen människa som flyttar in hos någon som har barn sedan innan. Kan en vuxen människa anses ansvarsfull om den gör det men sen särbehandlar barnen som bor i huset och får något/några utav barnen att inte känna sig välkomna eller omtyckta?

I en sån situation är både den som flyttar in i en redan existerande familj och den men barn sedan innan idioter som inte klarar av att sätta barnens behov före sina egna. Barnen har inte valt situationen, båda de vuxna har däremot gjort det och ansvaret ligger delat på dem, även bonusföräldern.

Att man inte har några juridiska skyldigheter innebär inte att man är fri från ansvar, speciellt när det är barn inblandade. Det betyder ju inte att man behöver ta på sig någon föräldraroll men man bör bete sig som den ansvarige vuxna man borde vara. Jag kan då inte tycka att man är särskillt ansvarsfull om man flyttar ihop med en person med barn sedan innan om man har problem med det. 
    Du borde kunna skilja på  fullt "föräldra"ansvar och normalt vuxenansvar?
  • Tow2Mater
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 18:22:04 följande:
    Och på vilket sätt gör jag inte det menar du? 
    Låter som ni diskuterar olika saker.
Svar på tråden Hur lika ska bio/bonus barn behandlas?