Anonym (önskar det vore annorlunda) skrev 2024-09-02 12:17:26 följande:
Men är det verkligen så självklart att biologiska barn och bonusbarn ska behandlas exakt likadant av alla? Är det helt fel av mig att känna att jag vill åka på semester bara jag, min sambo och vårt barn? Är det helt fel av mig att känna att hans barn inte behöver vara med på alla kalas och högtider med min familj?
Det här med bonusbarn och bonusförälder är bara skit och hade jag vetat det jag vet idag hade jag absolut inte skaffat barn med en som har barn sen innan. Det smärtar mig att skriva och många gånger vaknar jag och förbannar mig själv att jag ingick i denna konstellationen. Jag fasar över hur och om mitt barn kommer märka mina känslor gentemot sina halvsyskon och hur mitt barn kommer uppleva familjelivet.
OBS! Hans barn behandlas lika av alla mina släktingar, hans barn får exakt samma upplevelse och presenter som resterande barnbarn på min sida. Mina föräldrar och syskon yttrar tack och lov inte några negativa känslor om min sambos barn. Jag vet också att mina känslor är fel och oerhört vidriga så detta behöver ni ej påpeka, jag önskar att det vore annorlunda men så länge jag är den enda som lider av att känna såhär så har ingen annan någon rätt att komma med någon pekpinne. Den enda som noterat att något kanske är lite tokigt är min mamma som läser mig som en öppen bok men utöver det så har jag bara fått komplimanger i min roll som bonusmamma.
Nej, det måste inte vara så. Men det får inte märkas för tydligt.
Fanns inte på kartan att jag gjorde lika mycket för styvungarna som för mina egna.
Det är inte heller fel att du vill semestra utan styvbarnen, dock så måste pappan vara med på det tåget. Annars kan du ju alltid åka själv med ert gemensamma.
Och kalas med din familj behöver de definitivt inte delta på, är de hos er så blir det förstås svårt att lämna dem hemma men då hade jag åkt själv.
Din familj är inte skyldiga dina malusbarn ett enda litet vitten.
Och jag håller med om att "bonus"liv liknar skit. Det är därför jag kallar det för malus. För det är vad jag tycker att det är.
En bonus är en fördel, malus en nackdel.
Jag lämnade gökboet när det gemensamma barnet och mitt barn sedan innan (som var myndig vid det laget). Har inte sett röken av någon av malusarna sedan dess. Det gemensamma barnet har heller ingen kontakt med dessa.
Skulle mina numera vuxna söner komma släpande på mausbarn så skulle jag inte ge dem samma som jag ger mina barnbarn. Något skulle jag väl vara tvungen att ge om de nu ska vara med, men det vore det lilla.
Jag har full förståelse för dina känslor ska du veta.