• Anonym (Hjälp)

Arv och särkullbarns - ytterligare en fråga

Jag och min man är gifta och bor tillsammans med mina barn samt ett gemensamt barn i en bostad som är ganska mycket värd. Vi är bostaden 50/50 var.

Han har barn sen innan. Vi är båda överens om att om någonting händer med honom så vill vi inte att hans barn sen tidigare ska få ta del av vår bostad. 

På något vis måste ju detta gå att lösa, trots att jag vet att man inte kan testamentera bort barns arvsrätt? 

Om vi skriver mig som ensam ägare av bostaden, och skriver den som min enskilda egendom?

Vi har inget äktenskapsförord eller liknande.

• Svar på tråden Arv och särkullbarns - ytterligare en fråga
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Orubbat bo) skrev 2024-09-02 08:46:20 följande:

Tycker det låter som du ska googla termen "orubbat bo" och lägga till särkullbarn. 

Det gäller ju faktiskt både dig och din man. Även om du idag tror och tycker att dina barn skulle låta din man få bo kvar om något händer med dig så vet man inte den dag det händer.  Arvtvister kan bli riktigt fula. 

Så googla det ovan, kontakta en jurist och skriv ett testamente mellan er båda så ska det vara lugnt. 

Problemet med hans barn är att de aldrig skulle ?välja att ta ut sitt arv först när båda makarna gått bort, även om de har rätt att få sitt arv direkt?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Men om du avlider så ska väl inte dina ungar ta del i ert boende heller?

Hemska familjer det finns. 

• Anonym (D)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-02 08:42:55 följande:
    Han har råd att bo kvar, med marginal, då han har en mycket högre inkomst än vad jag har. 
    Ja, men det kan blir flera miljoner i kapital som han går miste om, beroende på värdet och belåning på bostaden.  Det handlar inte bara om inkomst. 
    Det finns smartare sätt att dämpa effekterna för alla inblandade personer.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-02 08:52:16 följande:

Men om du avlider så ska väl inte dina ungar ta del i ert boende heller?

Hemska familjer det finns. 

Givetvis så ska vi lösa det också, men detta har kommit upp av olika anledningar som jag inte känner att jag behöver gå in på här. Bla så är min man ganska mycket äldre än vad jag är.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (D) skrev 2024-09-02 08:55:18 följande:
    Ja, men det kan blir flera miljoner i kapital som han går miste om, beroende på värdet och belåning på bostaden.  Det handlar inte bara om inkomst. 
    Det finns smartare sätt att dämpa effekterna för alla inblandade personer.
    Vi får kontakta en jurist helt enkelt! Jag ville mest ha lite koll innan på vad det finns för några möjligheter.
  • Anonym (Annica)

Orubbat bo är mer något man säger än något som går att hantera rent praktiskt om inte särkullbarnen avstår delar av sitt arv (efterarv). Med den risken då att det inte finns något kvar när förälderns make/maka också gått bort. Så det kanske man inte ens vill ställa sina barn inför, att det ska vara upp till deras moral eller samvete att avstå till förmån för en person som inte är deras förälder.

Min pappa är tex omgift men detta har skett när jag för länge sedan var vuxen, det är inte en person som jag vuxit upp med. Hade hon varit min styvmor sedan barnsben hade jag kanske tänkt annorlunda om saken. Och som sagt så handlar det inte om girighet eller dålig moral. Föräldern kan ju också ge gåvor till sina barn medan hen fortfarande är i livet för att undvika strul efter ens bortgång. 

Jag är för en lösning med testamente och sen livförsäkringar. Och de försäkringarna behöver inte vara lika stora så att säga. Utan om en part klarar sig bra med att lösa ut eventuella styvbarn och även bo kvar så är det ju lugnt. Medan för den andre så är behovet större av att trygga ekonomin och då kan man ta ett högre försäkrat belopp på hen. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-02 08:55:28 följande:
    Givetvis så ska vi lösa det också, men detta har kommit upp av olika anledningar som jag inte känner att jag behöver gå in på här. Bla så är min man ganska mycket äldre än vad jag är.
    Okej, hoppas ni löser det på det sätt som är bäst för just er familj och självklart ska du inte gå in på mer om det. Tyckte det lät illa bara, men ni vet bäst själva. Hoppas ni lever lyckliga länge till dock {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (D)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-02 08:56:42 följande:
    Vi får kontakta en jurist helt enkelt! Jag ville mest ha lite koll innan på vad det finns för några möjligheter.
    Det är det bästa rådet.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-02 08:59:57 följande:
    Okej, hoppas ni löser det på det sätt som är bäst för just er familj och självklart ska du inte gå in på mer om det. Tyckte det lät illa bara, men ni vet bäst själva. Hoppas ni lever lyckliga länge till dock {#emotions_dlg.flower}
    Tack! 🙏🏻
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-02 08:42:55 följande:
    Han har råd att bo kvar, med marginal, då han har en mycket högre inkomst än vad jag har. 
    Menar du att han har råd att bo kvar och lösa ut dina tidigare barn?
    dina tidigare barn får ju ut sitt arv om du går bort precis som hans, bara erat gemensamma får vänta tills bägge gått bort.
Svar på tråden Arv och särkullbarns - ytterligare en fråga