Mitt ex tog livet av sig
Jag lämnade mitt ex för tre månader sen. Fick i förra veckan reda på att hon har tagit sitt liv. Jag vet inte hur jag ska kunna leva med de här skuldkänslorna. Det känns som att det är jag som har dödat henne.
Jag lämnade henne för att jag inte kände något för henne längre och vi hade mycket konflikter på slutet. Hon led av psykisk ohälsa och hade ingen kontakt med sin familj, och inga vänner så jag var medveten om att hon inte hade någon support utifrån. Ändå lämnade jag. Nu i efterhand förstår jag inte hur jag tänkte. Det var ju så uppenbart att det här skulle hända. Hon hade bara mig och jag lämnade. Hon såg ingen annan utväg än att avsluta sitt liv.
Hur fan ska jag kunna leva med mig själv?
Det enda du har gjort är att lämna en relation som du inte ville stanna kvar i.
Jag tror att du glömmer bort dig själv. Du hade säkert dina skäl till varför du lämna, du kanske inte mådde bra i relationen och om du själv inte mår bra är det svårt att hjälpa någon annan.
Även om hon bara hade dig så kan du aldrig veta om hon hade tagit sitt liv i alla fall.
Sen är det beklagligt att somliga mår så dåligt att man tar sitt liv. Alla lämnas i en sorg och som en bieffekt kommer skulden. Du måste få landa i detta, kanske prata med någon professionell?
Vad hade du för val? Stanna i ett förhållande som du inte vill med rädsla för att din tjej ska ta sitt liv? Den är Inte rättvis. Ingen mår bra av konflikter. Att du har levt i en relation av konflikter tyder på att du har stannat länge, kanske för länge?
Det är fint att du bryr dig, men det är aldrig ditt fel när någon avslutar sitt liv.