Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Skärmtid hos kompisar?

Vi upplevde samma med vår äldsta son som går i gymnasiet nu, när han var yngre.  Vi begränsade vilka han fick vara med och hur mycket/ofta. Och bjöd in dem till att hänga hos oss istället,  med våra regler. Det var inga problem. De var ute och körde kickbike, spelade bandy mm, lekte inne, gjorde läxor,  käkade mackor.. 
    Och den skärmtid som blev satt de ändå i samma rum och umgicks "på riktigt " så det blev mer äkta social samvaro än att sitta 4st i sina egna varsina rum och aldrig ses. 

• Anonym (Elin79)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-02 10:58:25 följande:

Försök ha kompisarna mer hemma hos er snarare än tvärtom, och se då till att det finns massor av skrämfritt skoj att hitta på. Hos oss finns t.ex. studsmatta, nerf-pistoler, vattenpistoler, närhet till en skatepark (och vi har massor med extrahjälmar trixcyklar, sparkcyklar, rullskridskor, skateboards m.m.), mängder av pysselgrejer och målargrejer, massor av sällskapsspel, möjlighet att baka, lego med mera med mera. Så vi brukar med enkelhet kunna erbjuda massor av olika aktiviteter som inte involverar skärmar - både inomhus och utomhus. ...så låter vi barnen ha skärmar en stund ibland också. Men är en kompis här i t.ex. 4 timmar - då vill jag att max 30 min är skärmtid.

Låter väldigt likt vårt koncept...
    Och vi har alltid setts som lite bakåtsträvande,  min stora pojke är liksom 18 nu. Och NU börjar folk fundera på om man inte ska reglera skärmtiden. Vad hände med sunt förnuft?
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-09-02 12:52:30 följande:
    Tack så mycket för tipsen, vi har också en del av de grejer du nämner men skadar inte att se över om vi behöver mer av något. På senare tid har jag Ibland upplevt det som att det är vår son som tjatar mest om spel/skärm även när kompisarna är här och de leker annat, därav min oro och känsla att det är viktigt just för vår son att komma in i andra lekar. Kanske behöver vi se över om han kanske tröttnat på sina leksaker och vi behöver förnya lite där.
    Kan det vara att han gör så för att behålla kompisarna hos er? Att han inte vill framstå som tråkig?
    Kanske kan man behöva gå in som förälder och stötta där så att de andra barnen förstår att det ni vuxna och ni som familj som bestämt att ni vill ha det på ett visst sätt  hemma hos er, det är inte barnet. 
Svar på tråden Skärmtid hos kompisar?