• Anonym (Orolig)

Skärmtid hos kompisar?

Vi har en son i lågstadieåldern som är väldigt förtjust i allt vad tv-spel/dataspel heter. Hemma har vi alltid haft  begränsad skärmtid till enbart vissa timmar men nu har sonen börjat skaffa sig kompisar där vissa ha jättemycket skärmtid och han går hem till kompisar där de alltid hamnar framför något spel. Jag upplever också det som att han börjat tappa kontakten med andra kamrater som likt oss haft mer restriktiv syn på skärmtid. 

Vi känner att vi inte kan bestämma vad som händer hemma hos andra och sonen tycker väldigt mycket om att umgås med de här nya kompisarna. Men jag oroar mig mycket över just de att de umgås så mycket framför spel och att det blir så mycket skärmtid hemma hos kompisarna. 

Någon som haft liknande erfarenheter? Bör jag oroa mig över situationen? Bör vi begränsa umgänget med kompisar med obegränsad skärmtid? Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Skärmtid hos kompisar?
  • Bobo

Jag tror att man bara måste släppa taget och acceptera att det som sker hos andra kan ni inte styra över.

Men man kan ju vara noga med att de spenderar sin tid varannan gång hemma hos er och att ni då uppmuntrar till andra aktiviteter, utan skärm. Så gör vi, det funkar bra! 

• Anonym (Tonårsmamma)

En bekant hade strikta regler vad gäller skärmtid. Slutade med att kompisarna inte ville komma hem till hennes son så dom fick ta bort den när han hade med sig kompisar hem.

Man må ha goda avsikter som förälder men slutar det med att ens barn utesluts så får man kanske tänka om.

• Anonym (Elin79)

Vi upplevde samma med vår äldsta son som går i gymnasiet nu, när han var yngre.  Vi begränsade vilka han fick vara med och hur mycket/ofta. Och bjöd in dem till att hänga hos oss istället,  med våra regler. Det var inga problem. De var ute och körde kickbike, spelade bandy mm, lekte inne, gjorde läxor,  käkade mackor.. 
    Och den skärmtid som blev satt de ändå i samma rum och umgicks "på riktigt " så det blev mer äkta social samvaro än att sitta 4st i sina egna varsina rum och aldrig ses. 

• Spucks

Jag skulle begränsa tiden. Inte tiden han får tillbringa med de barn, utan tiden han får tillbringa i deras hem. De kan ju vara hos er eller ute. Om de inte tycker det är ett alternativ är du ju ett klart tecken att det inte handlar om vänskapen till varandra, utan om skärmarna. I så fall är det väl bättre att han återgår till sina gamla kompisar.

• Anonym (Orolig)

Tack för kloka reflektioner ni som svarat. Vi är nog inne lite på det att begränsa tiden hos de här kompisarna, att har han varit där en eftermiddag eller en förmiddag får han ta hem dem till sig eller stanna hemma.

Det svåra är att det är fler än en kompis som har den här obegränsade skärmtiden så ibland kommer det bli att säga nej till att vara hos 2 kompisar för att han varit med den ena men han får vara hos andra kompisar. Tycker också att det känns svårt att förklara varför för sonen eftersom jag inte vill att han ska börja ljuga om vad han gjort hos kompisar (vilket han redan gör ibland, säger att han lekt istället för spelat). 

Vi är absolut inte så att vi inte alls tillåter skärm/tv spel hemma men vi tycker att den tiden ska begränsas till vissa dagar och timmar när sonen är så liten än. 

• Anonym (xxx)

Har hört på radion om flera olika rörelser som tar upp det med skärmtid/sociala medier och där man varnar för riskerna. Vi ser redan mer ohälsa hos barnen, sämre sömn, sämre skolresultat osv.  Ökning av grooming, kriminalitet, mobbing osv.

Är ingift i en släkt med många lärare, främst grundskolelärare. De är alla eniga om det är hyfsat lätt att se vilka barn som har obegränsad skärmtid och vilka som har begränsad. De med obegränsad har inte lika aktiv fritid. 

Jag tror det kommer att komma en bred motståndsrörelse till detta med obegränsad skärmtid, där aktiva och välutbildade föräldrar ser farorna medan andra fortsätter som vanligt. Och det är de senares barn som får betala priset.

• Aliona
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2024-09-01 19:26:36 följande:

En bekant hade strikta regler vad gäller skärmtid. Slutade med att kompisarna inte ville komma hem till hennes son så dom fick ta bort den när han hade med sig kompisar hem.

Man må ha goda avsikter som förälder men slutar det med att ens barn utesluts så får man kanske tänka om.

Jag har varit med om samna sak men tvärt om. En flicka hade obegränsad skärmtid och tillgång till tiktok. Kompisarnas föräldrar hade mer resteiktiv hållning och ville till slut inte släppa hem sina barn till den flickan. 

• Anonym (Samtal)

Nu kom ju Folkhälsomyndighetens rekommendationer om skärmtid idag. De kan ju vara bra att använda som grund för samtal både med barnen och med andra föräldrar osv. 

• Körsbärsdalen

Försök ha kompisarna mer hemma hos er snarare än tvärtom, och se då till att det finns massor av skrämfritt skoj att hitta på. Hos oss finns t.ex. studsmatta, nerf-pistoler, vattenpistoler, närhet till en skatepark (och vi har massor med extrahjälmar trixcyklar, sparkcyklar, rullskridskor, skateboards m.m.), mängder av pysselgrejer och målargrejer, massor av sällskapsspel, möjlighet att baka, lego med mera med mera. Så vi brukar med enkelhet kunna erbjuda massor av olika aktiviteter som inte involverar skärmar - både inomhus och utomhus. ...så låter vi barnen ha skärmar en stund ibland också. Men är en kompis här i t.ex. 4 timmar - då vill jag att max 30 min är skärmtid.

• Anonym (Elin79)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-02 10:58:25 följande:

Försök ha kompisarna mer hemma hos er snarare än tvärtom, och se då till att det finns massor av skrämfritt skoj att hitta på. Hos oss finns t.ex. studsmatta, nerf-pistoler, vattenpistoler, närhet till en skatepark (och vi har massor med extrahjälmar trixcyklar, sparkcyklar, rullskridskor, skateboards m.m.), mängder av pysselgrejer och målargrejer, massor av sällskapsspel, möjlighet att baka, lego med mera med mera. Så vi brukar med enkelhet kunna erbjuda massor av olika aktiviteter som inte involverar skärmar - både inomhus och utomhus. ...så låter vi barnen ha skärmar en stund ibland också. Men är en kompis här i t.ex. 4 timmar - då vill jag att max 30 min är skärmtid.

Låter väldigt likt vårt koncept...
    Och vi har alltid setts som lite bakåtsträvande,  min stora pojke är liksom 18 nu. Och NU börjar folk fundera på om man inte ska reglera skärmtiden. Vad hände med sunt förnuft?
  • Anonym (Orolig)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-02 10:58:25 följande:

Tack så mycket för tipsen, vi har också en del av de grejer du nämner men skadar inte att se över om vi behöver mer av något. På senare tid har jag Ibland upplevt det som att det är vår son som tjatar mest om spel/skärm även när kompisarna är här och de leker annat, därav min oro och känsla att det är viktigt just för vår son att komma in i andra lekar. Kanske behöver vi se över om han kanske tröttnat på sina leksaker och vi behöver förnya lite där.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-09-02 12:52:30 följande:
    Tack så mycket för tipsen, vi har också en del av de grejer du nämner men skadar inte att se över om vi behöver mer av något. På senare tid har jag Ibland upplevt det som att det är vår son som tjatar mest om spel/skärm även när kompisarna är här och de leker annat, därav min oro och känsla att det är viktigt just för vår son att komma in i andra lekar. Kanske behöver vi se över om han kanske tröttnat på sina leksaker och vi behöver förnya lite där.
    Kan det vara att han gör så för att behålla kompisarna hos er? Att han inte vill framstå som tråkig?
    Kanske kan man behöva gå in som förälder och stötta där så att de andra barnen förstår att det ni vuxna och ni som familj som bestämt att ni vill ha det på ett visst sätt  hemma hos er, det är inte barnet. 
  • Anonym (har)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-09-01 16:13:18 följande:
    Skärmtid hos kompisar?

Vi har en son i lågstadieåldern som är väldigt förtjust i allt vad tv-spel/dataspel heter. Hemma har vi alltid haft  begränsad skärmtid till enbart vissa timmar men nu har sonen börjat skaffa sig kompisar där vissa ha jättemycket skärmtid och han går hem till kompisar där de alltid hamnar framför något spel. Jag upplever också det som att han börjat tappa kontakten med andra kamrater som likt oss haft mer restriktiv syn på skärmtid. 

Vi känner att vi inte kan bestämma vad som händer hemma hos andra och sonen tycker väldigt mycket om att umgås med de här nya kompisarna. Men jag oroar mig mycket över just de att de umgås så mycket framför spel och att det blir så mycket skärmtid hemma hos kompisarna. 

Någon som haft liknande erfarenheter? Bör jag oroa mig över situationen? Bör vi begränsa umgänget med kompisar med obegränsad skärmtid? Hur gör ni andra? 

Jag tror att ni måste låta er son vara sin egen person och välja både sina egna vänner och sina egna intressen. Om de spelar tillsammans så är det ju en social grej, det är väl bra?
Svar på tråden Skärmtid hos kompisar?