Anonym (Z) skrev 2024-09-01 16:15:48 följande:
Vad kostar operationen?
Statistiken på ivf baseras ju främst på folk som har svårt att få barn. Det gör oddsen kan se bättre ut för någon som inte har andra fertilitetsproblem. Med det sagt, det finns inga garantier och åldern är absolut en faktor oavsett om du haft lätt eller svårt att bli gravid tidigare i livet. Att du tidigare haft lätt att bli gravid/få barn betyder inte att du fortfarande har det.
Med ivf finns också chansen att ni får fram flera embryon som kan användas. Då återförs ett och resten fryser de in. De som fryses in kan användas vid nya försök eller syskonförsök. Så om du är 37 och ni vill ha 2 barn till skulle jag nog välja ivf istället för operationen. Det kommer ta tid att göra operationen och följa upp den, sen försöka bli gravid, lyckas bli gravid, graviditeten ska resultera i levande barn, sen ska ni börja försöka för barn 2 när du är ännu äldre. Då lär vara minst 39-40 innan det är dags att försöka få nummer två och då kommer det vara ännu svårare pga åldern, om det ens går alls då. Om ni fryser in embryon nu finns de i frysen att använda senare och oddsen att de blir barn är lika stora som när de frystes. Med andra ord kan du vara t.ex 40 år och ha samma chans till barn som en 37-åring. Har ni råd hade jag så fort som möjligt köpt ett 3-pack ivf (vissa kliniker erbjuder detta) och fryst in alla ev. embryon som blir av behandlingarna så ni har dem för framtida försök, och sedan börjat med återföring. Det här kallas embryobanking. Har ni inte råd med 3-pack hade jag nog ändå gjort en ivf.
Just det, glömde priserna. Operation är 30 000 + resa till Danmark. IVF 43 000 för första försöket sen ca 20 000 per försök.
Och ja jag tänker så. Att chansen borde vara större för oss att lyckas med IVF. Men blir nog bara ett barn då med de priserna 😅
Och jag förstår ju att oddsen minskar med åldern och kan vara sämre nu. Dock var det inte många procent det sjunker så länge man är under 40 som jag utläste det. Men klart det inte Finns garantier.
Men vad exakt innebär ett försök? Att de plockar ut ägg en gång och sen sparas alla som är bra men bara ett återförs och resten får man betala för just införandet sen vid syskon? Vad innebär det med 3 försök i ett paket, om det då tar sig på första får vi ändå betala typ 80 000? Är det chansen till fler bra ägg till syskonförsök också då eller är det bara att man testar återföra 3 gånger? Är helt lost på IVF även om jag försökt söka på det.
Är dessutom livrädd då jag hört att det gör SÅ ont på vissa att plocka ägg 😭