Anewbeginning skrev 2024-09-01 16:50:31 följande:
Tack för svar! Ja nu lutar det åt IVF (men livrädd för smärtan 😂). verkligen bra svar.
Tänker också på det - surt att betala 80 000 för 3 försök om det tar sig på första. Jag är visserligen snart 36 men enligt det jag läser sjunker fertiliteten drastiskt först efter 40. Ca 9% per år från 37. Så vill tro att jag har goda chanser ännu att bli gravid så vill nog egentligen ge det ett försök (då det inte är pga svårigheter att få barn Vi söker). Men om de t ex får ut flera bra vid ett försök - då fryser de in dem och sen kan man bara betala för återföring per gång sen? Även om det misslyckas vid första försöket antar jag att man får betala för återföring per gång om det finns bra embryon men att det ändå inte gick. När man betalar för flera försök är det väl att just få ut bra ägg flera gånger inte själva införandet bara?
Ingår delen där man plockar ut spermier eller behöver man betala extra för den delen?
För mig gjorde äggplock inte ont, det räckte med den smärtstillande man fick under tiden. Jag kan ju tyvärr inte svara på om det blir så för dig.
Boka ett möte på en ivf-klinik så kan ni diskutera alternativ med dem.
Eftersom våra försök lyckades direkt är jag inte helt säker på alla svar. Jag tror dock att det i "ett försök" ingår äggplock/spermieplock, insättning av ägg, frysning av ev extra embryon och ytterligare insättning från samma "kull" om det första inte tar sig (vet inte hur många insättningar som ingår dock). Vi fick ju sedan betala extra för fryst syskon men inte alls så mycket som om vi gjort ett helt nytt försök.
Jag har för mig att vi fick lov att lagra embryon gratis ett par år, men att man sedan får betala en frysavgift på ett par tusen per år om man vill ha kvar dem för syskon (max 5 år?).
Spermieplock ingår som sagt vid försöket. Det kallas icsi när man befruktar äggen på detta sätt, och är väl egna paket. Om man köper 3 försök så betalar man alla tre även om det lyckas på första försöket.
Ja, 3 försök innebär 3 hela processer med hormoner, äggplock, spermieplock, befruktning, odling, insättning. Det behövs främst om inga embryon alls tar sig, eller om alla insättningar misslyckas första gången.
Har du kollat om era jobb tillåter bruttolöneavdrag för ivf? Så är det ibland och då blir det billigare i och med att man betalar med oskattade pengar.