13-åring med vuxna vänner
Är det normalt att en 13-åring hänger med vuxna vänner på fritiden? Vännerna är av samma kön och barnet har skaffat dessa vänner själv, inte vänner till familjen. Barnet har även jämnåriga vänner.
Är det normalt att en 13-åring hänger med vuxna vänner på fritiden? Vännerna är av samma kön och barnet har skaffat dessa vänner själv, inte vänner till familjen. Barnet har även jämnåriga vänner.
Var och när sker detta? Min son har haft vuxna vänner under tonåren, men då på platser där han möter dem genom träning, fritidsintressen eller jobb. Folk han delat intresse med, men inte ålder. Han hänger inte med dem på samma sätt som med sina jämnåriga kompisar, men träffas emellanåt och gör saker. Jag har sett till att presentera mig och även insisterat på att de träffas här hemma tills jag känt mig bekväm. Ja, när han var yngre i alla fall - nu är han 19.
Nej en 13-åring har i regel inte "egna" (dvs inte vänner till familjen osv) vuxna vänner.
Jag skulle bjudit över dom där vännerna på middag eller nåt så man kan prata med dom.
Det MÅSTE ju inte vara något skumt men jag hade velat kolla.
Naturligtvis inte normalt.
Om han t.ex. skulle spela i en orkester och där lära känna vuxna som han umgås och har trevligt med i det sammanhanget, är det naturligtvis en sak. Men att som barn hänga med vuxna på fritiden på samma sätt som med en jämnårig kompis låter oerhört suspekt.
Jag hade en vän som var betydligt yngre än mig, typ 13-14 år yngre. Vi träffades när hon gick i högstadiet via ett gemensamt intresse och jag blev som en storasyster för henne, någon hon kunde bolla saker med som hon inte kunde bolla med sina föräldrar. Hon hade en period där hon var extremt osams med speciellt sin mamma och då kunde jag "medla" och få min vän att förstå mammas synvinkel lite bättre.
Det är inte vanligt men det behöver inte vara fel. Det finns ju många vuxna som uppskattar att hänga med barn och ungdomar och vise versa
Vad innebar "vuxna"?
18 år eller 68 år?
Det är ju inte helt orimligt att en 13-åring idag online träffar 18-åringar om de delar ett intresse för exempelvis ett datorspel eller liknande och att de sedan ses IRL (som det kallas).
Samma gäller ju i princip för 68-åringar också men det verkar mer otroligt att det skulle inträffa.
Jag ledde en träningsgrupp för vuxna ett tag där en 14åring gick med. Det fanns samma aktivitet för barn och ungdomar men han gillade mer att hänga med vuxna.Vi trodde alla att han var 18 eftersom han gick i vuxengruppen och han fick senare vänner där. Nu är han 30 år och hans bästa vän som han alltid tränar med är 50.
Jag föredrog vuxna redan som barn, lika så ett av mina barn. Vi var/är lillgamla aspies båda två. Min pojkvän är 20 år äldre.