Är det normalt att 13-årig dotter vill pussas med sin mamma?
Som rubriken lyder så vill min 13-åriga dotter ständigt kramas och pussas (på munnen) med mig. Hon nöjer sig inte med att jag kramar eller stryker handen över hennes arm eller huvud. Jag har försökt förklara för henne att vi inte bör pussas på munnen eftersom hon nu blivit en stor tjej men då blir hon ledsen och tycker jag är kall.
Jag tycker det är fruktansvärt obekvämt och blir inombords faktiskt arg - men det är inget jag visar henne.
Är det OK att en snart 13-åring vill pussa sin mamma på munnen? Jag vill tro att det kanske snart går över men senaste tiden har det bara eskalerat. Hon nöjer sig inte med att jag ger en snabb liten puss på munnen utan vill helst att vi ger varandra 2-3-4 pussar.
Idag låg vi på sängen tsm med henne och läste bok och då började hon pussa mina händer och axlar vilket jag tycker är fruktansvärt jobbigt och sa att hon faktiskt inte ska göra det på mig.
Till er som läser så har detta ingenting med sexualitet att göra - min dotter är och har alltid varit en tjej som vill ha närhet och kelas med mig och morföräldrar. Hon är väldigt mycket "barn" fortfarande och vill behandlas lite som en bebis. Min dotter har inte haft någon kontakt med sin biologiska pappa sedan cirka 9 månader och jag märker att beteenden har eskalerat sedan några månader.
Jag har en ny man sedan 4 år och vi är en sammaboende familj - min dotter tycker att jag är taskig som emellanåt pussas eller kramas med min man men inte med henne. Därav vågar jag knappt pussas med min man bredvid henne för att hon ska bli avundsjuk.
Så frågan till er som kan barn är detta normalt beteende? Om inte hur kommunicerar man detta med henne utan att hon blir ledsen?
En del kanske tycker att det är normalt och att man ska vara glad att man har ett barn som gillar att kramas med sin förälder - men jag är osäker på om detta är bra?
Jag kan också tillägga att jag i min natur inte är en kelig person, jag älskar mitt barn mer än allt annat i världen men känner ren frustration i kroppen när hon ska börja pussa min hand eller pussa på munnen.