• Anonym (mamma)

    Är det normalt att 13-årig dotter vill pussas med sin mamma?

    Som rubriken lyder så vill min 13-åriga dotter ständigt kramas och pussas (på munnen) med mig. Hon nöjer sig inte med att jag kramar eller stryker handen över hennes arm eller huvud. Jag har försökt förklara för henne att vi inte bör pussas på munnen eftersom hon nu blivit en stor tjej men då blir hon ledsen och tycker jag är kall.
    Jag tycker det är fruktansvärt obekvämt och blir inombords faktiskt arg - men det är inget jag visar henne. 
    Är det OK att en snart 13-åring vill pussa sin mamma på munnen? Jag vill tro att det kanske snart går över men senaste tiden har det bara eskalerat. Hon nöjer sig inte med att jag ger en snabb liten puss på munnen utan vill helst att vi ger varandra 2-3-4 pussar. 
    Idag låg vi på sängen tsm med henne och läste bok och då började hon pussa mina händer och axlar vilket jag tycker är fruktansvärt jobbigt och sa att hon faktiskt inte ska göra det på mig. 
    Till er som läser så har detta ingenting med sexualitet att göra - min dotter är och har alltid varit en tjej som vill ha närhet och kelas med mig och morföräldrar. Hon är väldigt mycket "barn" fortfarande och vill behandlas lite som en bebis. Min dotter har inte haft någon kontakt med sin biologiska pappa sedan cirka 9 månader och jag märker att beteenden har eskalerat sedan några månader. 
    Jag har en ny man sedan 4 år och vi är en sammaboende familj - min dotter tycker att jag är taskig som emellanåt pussas eller kramas med min man men inte med henne. Därav vågar jag knappt pussas med min man bredvid henne för att hon ska bli avundsjuk.

    Så frågan till er som kan barn är detta normalt beteende? Om inte hur kommunicerar man detta med henne utan att hon blir ledsen?

    En del kanske tycker att det är normalt och att man ska vara glad att man har ett barn som gillar att kramas med sin förälder - men jag är osäker på om detta är bra?
    Jag kan också tillägga att jag i min natur inte är en kelig person, jag älskar mitt barn mer än allt annat i världen men känner ren frustration i kroppen när hon ska börja pussa min hand eller pussa på munnen.

  • Svar på tråden Är det normalt att 13-årig dotter vill pussas med sin mamma?
  • Grodbollen88

    Jag vet inte om det är normalt eller inte men jag tycker det är väldigt viktigt att du säger ifrån och drar din gräns.

    Det är din kropp och även om ni är i samma familj ska ju ingen känna obehag på det sättet du beskriver.

    Kroppsliga gränser är viktiga att sätta även som vuxen (även om barnet blir ledset) för det är något du också vill lära din dotter att kunna sätta (även om den hon sätter det emot också blir ledsen).

    Så säg nej vid pussar om du inte vill pussas. 
    Du behöver ju inte säga till argt utan det räcker med att "jag vill inte pussas, vi kan hålla handen/kramas/vad du nu vill istället" och ska hon ändå pussas får du säga stopp och upprepa bara. Du ska absolut inte gå med på något du inte vill. Det är att göra din dotter en stor otjänst.

  • Anonym (N)

    Låter lite onormalt kan jag tycka. Har hon någon intellektuell funktionsnedsättning? Sen att hon vill bli behandlas som en bebis är också oroväckande. Det är inte många år kvar tills hon myndig och faktiskt bör beté sig som en vuxen.

  • Anonym (Nn)

    Nej, det är inte normalt, såvida din dotter inte har ett intellektuellt förståndshandikapp.

    Om så är fallet så måste även sådana personer lära sig att respektera detta med personliga gränser. 

  • Anonym (H)

    För mig känns det normalt att pussa sitt barn på munnen. Men mår du dåligt av det, får du väl sätta stopp för det. Jag har alltid pussat mina barn på munnen, men vid en viss ålder har diom naturligt slutat då dom själva  inte önskat det

  • Anonym (S)

    Kan inte svara på vad som är normalt eller ej. Men jag pussar inte ens mina småbarn på munnen. Skulle tycka det känns skumt faktiskt. Jag pussar mina barn på pannan, kinden, stryker dom i håret och kramas med dom. 

  • Anonym (mamma)
    Min dotter är normalbegåvad och har ingen funktionsnedsättning. Hon är inom många områden även väldig mogen men har en extrem behov av närhet och uppmärksamhet. 
  • Anonym (T)

    Min snart 13-åriga dotter pussar också mig på munnen och då pussar jag tillbaka. Jag ser ingenting dumt eller fel med det.


     

  • felicityporter

    Jag tycker inte att det är normalt och jag hade reagerat ungefär som du om jag hade haft en dotter i din ålder som agerar som din dotter. Jag tror det bästa i det läget är att försöka lära henne vänligt men bestämt ?stopp, min kropp? och helt enkelt förklara för henne att du älskar att kramas med henne men samtidigt förklara pedagogiskt att du inte trivs med att pussas på munnen men att du älskar henne superdupermycket ändå och att ni helt enkelt har olika sätt att visa kärlek på. Det är ju trots allt en lärdom hon behöver genom livet för att inte allt ska gå fel.

  • Martins07

    Det är inte normalt att hon gör det. Du måste säga stop innan det blir sen. Hon har säkert ett problem att på den ålder hon tycker fortfarande att hon ett litet barn.

    Sina kompisar troligen gör inte det. Ta ex på dem. 

  • Anonym (Klea)

    Min 13-åriga dotter tycker också om pussar, men det räcker med en åt gången. Hon har också stort närhetsbehov och vill gosa och kramas mycket. 


    Men om du inte vill ha pussar är din dotter stor nog att lära sig att respektera det. Kompensera med kramar och gos och kärleksfulla ord. 

  • Anonym (pappan)

    vad hemskt att inte pappan finns med i bilden, jag tror säkert din dotter mår dåligt över det här och det här fysiska att det blir för mycket + att hon försöker vara gullig och är säkert rädd för att vara i den ålder hon är i och komma att bli äldre + att hon tävlar om dig med sin bonuspappa tror jag ger uttryck för allt det här. Sedan är det ju inte bra att du är så anti fysisk beröring TS då det är ett behov hos ditt barn. Känns ju direkt avvisande. Jag hade inte reagerat om min dotter pussat mig på handen eller munnen om 13 år gammal men mer över ökningen av det som är lite oroande. Hon mår säkert inte så bra. Du måste också nu kompensera för att pappan inte finns med i bilden. Jag reagerar också på att du reagerar så himla anti mot fysisk beröring från din dotter, det tycker jag inte verkar så normalt det heller, om du vill ha ärlighet. Ni verkar vara båda två på var sin sida av detta. Finns där något ni kan hitta gemensamt i där ni båda kan uttrycka er glädje, kärlek till varandra, te x en hobby, någonting som bara ni två har, så hade jag satsat på det och sett om det här lugnat ner sig. 

  • Anonym (L)

    Bara för att något inte är normalt så betyder det inte nödvändigtvis att det är fel. Vad är du orolig för? 

  • Anonym (S)

    Jag vill bara förtydliga att ni båda ska inte gå över varandras gränser. Är man okej med att barnet pussas så är det inte fel men accepterar inte din dotter när du säger stopp. Behöver ni prata om stopp min kropp. Ni behöver kanske prata om det och att du vill hitta ett annat sätt att utrycka er kärlek på. 

    Varför har hon ingen kontakt med pappan. Av hennes reaktion låter det som att hon går igenom någon slags kris. Behöver din dotter stöttning i form av samtal, behöver pappan stöttning för att vara närvarande eller något annat stöd? Kan det vara så att dottern vill ha mer tid med dig och ni kan ta bort lite av goset och ersätta med rolig och betydelsefull tid bara hon och du? Kan såklart finnas massa anledningar att pappa och dotter inte har kontakt men är det något som går att jobba på och du kan stötta?

  • Anonym (M)

    Det är inte nödvändigtvis fel att pussas på det sättet, MEN du tycker ju inte om det. Din kropp och integritet är inte mindre värda än hennes och om det blir besvärande för dig så måste du få sätta en gräns. 


    Det är en viktig lektion för henne att förstå att din kropp inte ägs av henne eller hennes behov. Viktigt inför framtiden. Hade hon varit en pojke hade svaren nog låtit heeeelt annorlunda i den här tråden. 

Svar på tråden Är det normalt att 13-årig dotter vill pussas med sin mamma?