Anonym (Kommer rösta på M) skrev 2024-09-08 23:33:15 följande:
Jag har det varken bra eller dåligt, jag är en helt vanlig Svensson med ok lön.
Då röstar du på politik som inte riktigt är för dig ur den ekonomiska synvinkeln.
Men betvivlar inte på att det kommer funka ändå för dig och om ekonomin är ordnad.
Anonym (Vänta nu) skrev 2024-09-09 10:05:59 följande:
Men då får i alla fall amerikanen oftast bra vård när det är dags! Känner en som legat på sjukhus i USA och det var en bra upplevelse jämför med vad Landstinget i Stockholm erbjöd.
Är väl dessutom vad en svensk betalar i skatt iofs.
Säg att du tjänar 35k i månaden. Då betalar du väl upp emot 25k i skatt.
Ja, för de som kan betala, den som inte kan, ja, där är det helt annan situation.
Det Amerikanska systemet gör vården 3-5ggrt dyrare.
Och givetvis betalar vi 3-5ggr mindre för vården i Sverige, och vi alla blir sjuka någon dag.(Men det fattar inte korkade unga människor alltid.)
Och sjukhus är inte till för vara trevliga spa´s, utan för att behandla dig och skicka hem dig igen.
Och ser du har ingen susning om skatt och med tanke du nu sade där den är på +70%.
Och när man ser vad folk skriver, så inser man att de inte fattar att den stora biten av skatt går till vår infrastruktur, välfärd och basala behov.
Och att om man plockar bort en sak skatt går till, så får man betala det själv, och då blir det komiskt nog dyrare och ändå står vissa och hurrar för detta och fast de inte riktigt har råd.(Mycket fascinerande.)
KillBill skrev 2024-09-09 11:41:53 följande:
När man listar länder med den bästa sjukvården kommer Sverige på plats 3. USA finns inte ens med på tio i topplistan..
Inte ens i cutting edge sjukvård?
För har fått för mig att de som har pengar kan få en exceptionell vård.
Och de utan pengar och försäkringar har en medioker vård i jämförelsen.