Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

Ok att donera sperma när flickvän är gravid?

Xenia skrev 2024-09-15 16:15:29 följande:

Det lär vara möjligt för donationsbarn att få reda på vem donatorn är när de fyllt 18 år. Men det förutsätter att föräldrarna berättat om det för barnet
     Gör alla föräldrar det? De kanske föredrar att låtsas som det är bägge biologiska barn.

Undrar om TS och hennes man får "oväntade besök" om några år av ungdomar som vill träffa sin biologiska far...

Man har skyldighet att berätta, men det är alldeles säkert många heterosexuella par som väljer att inte göra det. Det är bara 7% av alla donatorbarn som efterfrågar identiteten på donator, och det kan säkert båda bero på att många inte bryr sig och att andra inte vet. 

Vill man ha reda på sitt genetiska ursprung så vänder man sig till kliniken. Då får man träffa deras psykolog som ta fram donatorns journal. Vill man sen så går det att ordna ett möte. Till oss sade psykologen att 3/4 av de vuxna barn som begärt donatorns identitet av honom valde att inte gå vidare med att också träffa donatorn. 

Det kan absolut hända att de blir uppsökta om några decennier, men sannolikheten är inte så stor. 

• Aliona
    Anonym (Fyfan) skrev 2024-08-30 09:36:59 följande:

Han har redan donerat en del sedan tidigare. Jag kan tycka att han redan har gjort sin fina handling.
    Tycker det känns så ospeciellt att bära hans barn nu när han åter igen ska låta andra få hans kopior också.
    Jag bryr mig inte om vad han gjort innan mig, men att han gör det nu svider väldigt mycket

Jag förstår hur du känner dig, men så här tänker jag: det är bara dig han väljer att skaffa familj med, att bli pappa med. Det är ert/era barn som han kommer att mata, byta blöjor på, leka med, trösta, natta och älska. De andra barnen har sina egna föräldrar som gör allt det där med dem. För de allra flesta donatorbarn är donatorn bara en snäll okänd farbror som hjälpte dem att bli familj. 

Däremot så skulle jag bli rätt oroad över hans uppenbata ointresse i hur du tänker och känner i den här frågan. Är det fler frågor som han struntar i dig i? 

Svar på tråden Ok att donera sperma när flickvän är gravid?