• Anonym (Agnes)

Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?

Tankarna går åt alla håll. 

Vi har varit ihop i över 15 år. Bör i vårt drömhus, har två underbara ungar, härliga grannar, reser mycket, bra jobb etc. Min man är snygg och rolig. Trygg och stabil. Han älskar mig.

Ändå sitter jag här inläst i badrummet med känslan av att lämna och fly.. skaffa eget (litet) boende, ha barnen varannan vecka, få andrum från vardagspuzzlet, få landa och vara själv, få chans att träffa någon och uppleva kärlek på nytt.

Min man och jag är nära men vi är olika. Han har svårt att prata känslor och vi kommunicerar aldrig om djupa saker.. när jag är ledsen så ber han mig skärpa mig, somnar och så pratar vi inte mer om saken.. jag känner att jag vill ha så mycket mer djup i livet än vad jag har.

Samtidigt känns det så egoistiskt mot barnen, mot honom att lämna. Vem är jag själv? Tänk om vännerna inte har tid att träffas? Själv vid stora högtider? Tänk om jag aldrig träffar en bra man? orkar jag dejta och riskera att få krossat hjärta? vågar jag göra familj och släkt besvikna?
    har jag rätt att lämna en bra man och ett fint liv för något helt okänt och utsätta barnen för den ovissheten?

fy? önskar att min man hade varit en dålig person, då hade det varit enklare. 

Är det bara jag som går med dessa tankar och känner mig ensammast i världen om att stångas med detta? Hade velat lyfta saker med mannen men som sagt kan vi inte prata om djupare saker.. och vännerna skulle tycka jag var bortskämd. För de har det tuffare i sina relationer :(

någon med kloka tankar?

• Svar på tråden Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?
  • Anonym (Agnes)
    Tom Araya skrev 2024-09-11 02:31:11 följande:

Det verkar vara lite för mycket med honom, er familj och ert förhållande som är positivt och starkt, för att bara kasta bort utan att kämpa.

Men samtidigt behöver man ju kunna kommunicera bra för att få relationen hållbar och där ingår såklart även känslorna.

Jag tycker att du ska ta ett rejält snack med din man om detta, förklara att detta är viktigt för att vårda er relation, där han delar ansvaret med dig. Risken är överhängande att förhållandet annars kraschar.

Sedan tycker jag att du även ska fundera över det sk "livspusslet".
    Blir det verkligen lättare av att vara ensamstående? Min erfarenhet är att det blir svårare och mer komplicverat.
    Lyssna med vänner som har separerat och där barn finns med i bilden.

Tack för tänkvärt inlägg. 

Jag har pratat med han och han vill att vi blir bättre på att prata också. Han vill så väl.

Men så hände det igen. Den här gången tyckte jag att han verkar nere och deppig. Har försökt fråga honom om han vill prata om det, kramat om honom men han bara säger -det är bra, är lite trött- och sen inget mer. Uppenbart något på jobbet som hänt men han vill inte prata om det. jag kommer liksom inte in. Han KAN verkligen inte prata om djupa saker eller vad han känner. Tystnad. 

jag tänker främst med separation att livet blir enklare utifrån att ha tid att träna, träffa vännner och ha andrum från läxor, träningar, scheman varannan vecka. Känner att jag skulle behöva få vara själv och bara få andas ibland. 

• Anonym (Agnes)
    Anonym (Kan relatera..) skrev 2024-09-13 23:40:42 följande:

Jag kan förstå dig TS.
    Jag och min man har dock den där djupa kärleksfulla relationen, så jag vill inte byta man. Men jag kan ibland avundas mammor som bara har sina barn varannan vecka. Tänk att kunna komma hem efter jobbet varannan vecka och lägga upp fötterna på soffbordet och bara vila, vilken lyx.

Men jag älskar min man och våra barn behöver mig varje dag, skulle aldrig kunna göra så mot dom.

Jag och maken håller på att försöka skaffa en pytteliten extralägenhet. Nånstans där jag kan få ladda batterierna ibland.

Kan det vara en lösning för er TS? 

Det är ju väldigt orumsrena känslor att som kvinna längta bort från sina barn och familj. Samtidigt som majoriteten skiljas män på jobbet säger att det är det optimala att få ladda batterier a ena vecka för att orka vara en bättre föräldrar vid barnvecka. Men det är betydligt mer stigmatiserat att som kvinna ens tänka så.. tyvärr

Det låter som en väldigt bra lösning, derbyförlust med extra lägenhet. Tyvärr skule min man inte gå med på den utgiften. Men det väcker ju absolut tankar åt att kunna komma ifrån inblandade skulle vara nyttigt för oss
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-09-09 17:58:22 följande:

Genomgår du kanske en ålderskris? 

Prata allvar med honom istället. I ditt fall tror jag inte att gräset är grönare på andra sidan. 

Kan vara så :)

försökt men han blir mest tyst och sen blir det inget mer. Nästa dag låtsas han som allt är som vanligt igen.
  • Anonym (Agnes)
    Mindfucked2023 skrev 2024-09-12 14:40:48 följande:
    Exakt dina ord hade kunnat vara skrivet av mig......
    <3
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Fia) skrev 2024-08-30 08:35:40 följande:

Att bara säga skärp dig när någon vill prata, är ledsen eller orolig är så klart inte okej. Men samtidigt kan man inte förvänta sig att en person ska fylla alla ens behov. Om din man är jättefin och bra på alla sätt, och ni känner att ni älskar varandra och attraheras av varandra, så är det mycket att kasta bort bara för att han inte har djupa samtal med dig. Särskilt när det är barn med i bilden. Du kanske behöver få det behovet tillgodosett på annat håll, genom vänner eller ett syskon om det finns.

Sen kanske du också ska fundera på när, var och hur du tar upp saker med honom. Det låter som om det ofta sker sent på kvällen eller natten efter att ni lagt er. Det är verkligen inte det bästa tillfället att ha en djup diskussion om ens partner är trött och bara vill sova. Jag säger detta för jag var själv en sån förut som kunde börja haspla ur mig än det ena, än det andra, som höll mig vaken, när min dåvarande sambo höll på att somna. Han blev till slut rätt otrevlig vid de tillfällena och jag har senare insett att det främst var mitt fel, jag borde insett att han inte var mottaglig. 

Tänkvärt.. jag har tendens att ta upp saker på kvällen just för att jag avskyr att lägga mig för att sova om jag är ledsen, upprörd eller tyngd. Vill liksom -lösa- det så jag slipper klumpen i magen. Men det kanske är en dålig idé som du skriver. Problemet är att när jag tagitvuppp det på dagen vid god tid så blir han sur att jag ska -förstöra dagen- och är negativ.

jag har vänner och syskon att prata med. Det handlar nog mer om att jag vill känna mig emotionellt nära honom.. känna en samhörighet som går lite djupare än generella samtal kring barnen, jobbet och trädgården. Vill veta hans drömmar, hans rädslor, vad han vill ha ut av vårt liv.. lite mer djup
  • Anonym (Agnes)
    Man i norr skrev 2024-09-15 11:27:50 följande:

Hittar fortfarande inget svar från TS på inlägg 16 och 26.
    Utan att veta om vad du och han anser om erat sexliv, blir all diskussion meningslös.

Vi har båda två hög sexdrift och tycker sex är viktig del av en relation. Tyvärr har vi nog bemött varandra med intimitet istället för att hantera det verbalt. Valt att komma nära genom att ligga istället för att hålla varandra i handen och prata om djupare saker. Legat istället för att berätta hur man egentligen mår i tron om att det ska heala en..

och sexet har också stagnerat, för iom att vi inte riktigt kan prata om djupa saker så kommer vi heller varandra inte så nära att jag kan känna full tillit och trygghet (låter dumt för han är otroligt snäll och omtänksam, men det blir ändå en otrygghet när man inte kan känna sig helt connectad).
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 08:54:10 följande:

När jag läser sådana här trådstarter - där det liv man lever och den relation man har beskrivs i superlativ, för att sedan övergå i att TS ändå saknar något viktigt och funderar på att lämna - tänker jag två saker.

Antingen är det bara omväxling eller spänning man söker. Då är det jäkligt dumt att kasta bort en fin partner och allt annat man har, bara för det. Gräset är sällan grönare någon annanstans i längden. Ska man lämna en relation ska det vara för att DEN är dålig, eller för att man har slutat älska sin partner och kanske börjat älska en annan.

De flesta märker skillnaden mellan en dålig relation och en relation där kärleken finns i grunden och där man i stora drag har det bra.

ELLER så är det som för dig TS. Att relationen och partnern inte är så fantastisk som det först låter. Fint hus, fina barn, bra ekonomi och snygg partner är trots allt inte viktigare än att få sina känslomässiga behov tillgodosedda.

Alla är inte bra på att prata om djupare saker. Man kan vara en bra partner ändå. Och som du själv skriver, man kan inte få allt.

MEN att din man ber dig skärpa sig när du är ledsen, och sedan i princip vänder ryggen till i stället för att ge dig stöd, är inte ok. Så gör INTE en bra partner. Det är HAN som borde skärpa sig. För det låter som ni skulle ha det väldigt bra om han bara var lite mer omtänksam och tillmötesgående? I alla fall tillräckligt bra.

Sen beror det förstås på hur ofta detta händer sant vad det handlar om. Är du en känslig person som ofta blir upprörd eller ledsen över småsaker? I så fall kanske det känns jobbigt eller tungt för din partner. Eller är du en person som snarare biter ihop, men ibland behöver stöd eller djupare samtal precis som de flesta av oss? Då måste han få veta det samt förstå allvaret om han inte kan möta dig där. Man kan inte ignorera sin partners känslor bara för att man tycker att det är jobbigt eller ovant. Man kan inte leva i en lång relation och bara prata om ytliga eller vardagliga saker. 

Vänner är viktiga, men du ska inte behöva använda vänner som terapeuter för att din partner inte tar dig på allvar när du är ledsen, eller inte förmår vara ett stöd till dig när du behöver. Inom rimliga gränser förstås. 

Skulle nog säga att jag är mer hämmad av att prata känslor än inkontinent. Har svårt för personer som klagar och försöker alltid se det positiva i saker. Men i vårt fall så behöver jag få ventilera de fånget jag faktiskt är ledsen och inte få det bemött med tystnad och irritation. Men det Är åt andra hållet med. På en begravning av en närstående till honom så fick han otroligt svårt att inte hålla tårar tillbaka.. jag fattade då hans hand och strök honom på armen. Då ger han mig en arg blick och verkar tycka jag är pinsam som göra detta då någon kan se..

så inte ens när han mår som sämst vill han prata om det eller få tröst..

samtidigt så är han väldigt fysisk, berättar alltid hur fin och underbar jag är. Att han älskar mig. Men när det kommer till kommunikation så är det stopp. 

Han vet inte ens vad hans vänners barn heter.. -män pratar inte om sånt- säger han.. och inte heller vet han varför hans bästa vän är sjukskriven just nu, även om de sågs nyligen. För han frågar inte..

Han är en fantastiskt fin person, men detta skapar så stora problem. Känner mig så ensam ibland, ensam i vår tvåsamhet. Ett tomrum som mina vänner inte kan fylla.

Nu klev det typ en dagbok, ursäkta

• Anonym (Agnes)
    New Dawn skrev 2024-09-15 19:56:29 följande:
    Nu hann jag skriva förra inlägget samtidigt som du skrev, men jag känner igen mig i det du beskriver. 
    De första som försvann med mitt ex, var som för dig, den emotionella närheten, sedan försvann icke sexuell närhet, men sex fortsatte vi att ha, som ni, för att båda hade hög sexdrift, men sexlivet blev mer och mer "mekaniskt"
    Exakt.

Och det komiska är att han vill införa mer avancerade inslag i vårt sexliv. Vilket jag skulle välkomna. Men.. för att ta de steget så behöver jag känna full tillit och emotionell trygghet. Och det finns inte. Så då kommer vi heller inte vidare sexuellt.

ja jisses.. och som jag försökt förklara det, men han förstår inte.
Svar på tråden Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?