Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-30 08:54:10 följande:
När jag läser sådana här trådstarter - där det liv man lever och den relation man har beskrivs i superlativ, för att sedan övergå i att TS ändå saknar något viktigt och funderar på att lämna - tänker jag två saker.
Antingen är det bara omväxling eller spänning man söker. Då är det jäkligt dumt att kasta bort en fin partner och allt annat man har, bara för det. Gräset är sällan grönare någon annanstans i längden. Ska man lämna en relation ska det vara för att DEN är dålig, eller för att man har slutat älska sin partner och kanske börjat älska en annan.
De flesta märker skillnaden mellan en dålig relation och en relation där kärleken finns i grunden och där man i stora drag har det bra.
ELLER så är det som för dig TS. Att relationen och partnern inte är så fantastisk som det först låter. Fint hus, fina barn, bra ekonomi och snygg partner är trots allt inte viktigare än att få sina känslomässiga behov tillgodosedda.
Alla är inte bra på att prata om djupare saker. Man kan vara en bra partner ändå. Och som du själv skriver, man kan inte få allt.
MEN att din man ber dig skärpa sig när du är ledsen, och sedan i princip vänder ryggen till i stället för att ge dig stöd, är inte ok. Så gör INTE en bra partner. Det är HAN som borde skärpa sig. För det låter som ni skulle ha det väldigt bra om han bara var lite mer omtänksam och tillmötesgående? I alla fall tillräckligt bra.
Sen beror det förstås på hur ofta detta händer sant vad det handlar om. Är du en känslig person som ofta blir upprörd eller ledsen över småsaker? I så fall kanske det känns jobbigt eller tungt för din partner. Eller är du en person som snarare biter ihop, men ibland behöver stöd eller djupare samtal precis som de flesta av oss? Då måste han få veta det samt förstå allvaret om han inte kan möta dig där. Man kan inte ignorera sin partners känslor bara för att man tycker att det är jobbigt eller ovant. Man kan inte leva i en lång relation och bara prata om ytliga eller vardagliga saker.
Vänner är viktiga, men du ska inte behöva använda vänner som terapeuter för att din partner inte tar dig på allvar när du är ledsen, eller inte förmår vara ett stöd till dig när du behöver. Inom rimliga gränser förstås.
Skulle nog säga att jag är mer hämmad av att prata känslor än inkontinent. Har svårt för personer som klagar och försöker alltid se det positiva i saker. Men i vårt fall så behöver jag få ventilera de fånget jag faktiskt är ledsen och inte få det bemött med tystnad och irritation. Men det Är åt andra hållet med. På en begravning av en närstående till honom så fick han otroligt svårt att inte hålla tårar tillbaka.. jag fattade då hans hand och strök honom på armen. Då ger han mig en arg blick och verkar tycka jag är pinsam som göra detta då någon kan se..
så inte ens när han mår som sämst vill han prata om det eller få tröst..
samtidigt så är han väldigt fysisk, berättar alltid hur fin och underbar jag är. Att han älskar mig. Men när det kommer till kommunikation så är det stopp.
Han vet inte ens vad hans vänners barn heter.. -män pratar inte om sånt- säger han.. och inte heller vet han varför hans bästa vän är sjukskriven just nu, även om de sågs nyligen. För han frågar inte..
Han är en fantastiskt fin person, men detta skapar så stora problem. Känner mig så ensam ibland, ensam i vår tvåsamhet. Ett tomrum som mina vänner inte kan fylla.
Nu klev det typ en dagbok, ursäkta