• Anonym (Mannen)

Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?

Jag var som din man förut. Jag sa åt min dåvarande sambo att skärpa sig när hon blev ledsen. Vi gick i parterapi för det. Jag fick arbeta på att bry mig om henne mer och vara mer känslomässigt öppen. Det blev mycket bättre. Man kan uppleva kärlek på nytt i samma relation om det fungerar.

Egentligen är det inte okej att bete sig så som han gör. Däremot ska man inte anklaga honom för det.

Att lämna honom för att hitta kärleken på nytt ska man vara lite försiktig med. Speciellt när man redan har det bra i många avseenden. Men om din sambo inte vill arbeta på sig själv så kanske det är rätt sak att göra.

Det finns ju de som är mer känslomässigt öppna men man bör också tänka på att de kan vara mer instabila och ha andra nackdelar. 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-30 12:12:44 följande:
    Vad har sexlivet med det här att göra?
    Det kan vara ett kvitto på hur bra relationen är. Men det är också relativt till vad varje individ har för behov. En del pratar dock inte om behoven då de vet att deras partner är svår att nåt fram till. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2024-09-09 17:27:02 följande:

Du är inte ensam. Hjärta Jag bråttas precis med samma tankar som du just nu. Har en underbar man på många sätt. Har varit tillsammans över 20 år nu. Vi älskar varandra men känns mest som att vi har en jättefin vänskapsrelation. Känns inte som att vi skulle kunna hitta tillbaka till varandra i en kärleksrelation igen men hur vet man... Finns ju inget facit i detta och ingen kan ge mig svaren, jag måste hitta mina svar själv. Är rädd att ångra mig i efterhand om jag tar beslut om separation men å andra sidan är jag egentligen lika rädd att ångra mig om 5 år om jag beslutar mig för att stanna. Svåraste tankarna jag bråttats med någonsin. 

Ett vanligt problem är att man kommer för nära varandra. Man umgås för mycket. Vill man ha lite spänning måste man komma bort från varandra, Sen är det många som struntar i att hålla sig själv i bra skick. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-09-13 09:45:13 följande:

Enkelt svar
    Du trivs inte 
    Så lämna

Fast hur vida man trivs handlar mycket om vad man gör det till. Handlingarna och tankarna är det som skapar känslorna. Man kan ju faktiskt engagera sig mer och bryta negativa tankemönster för att ändra hur man känner.

Det är vanligt att man står där en dag och inte känner något eller känner negativa känslor men man förstår nog inte varför man hamnade där.

Och när man har barn bör man åtminstone försöka. Har man inte barn så är det en annan sak.

Svar på tråden Lämna en jättefin man eller försöka skärpa sig?