• Agda90

Mobilklocka i skolan?

Anonym (Mamsen) skrev 2024-08-29 08:49:04 följande:
    Mobilklocka i skolan?

Får era barn ha mobilklockor på sig i skolan (inställda på skolläge så klart)? Vi har fått strängt nej från rektorn kring detta. Alla klockor samlas in på morgonen och barnen får sen ansvara för att komma ihåg sin klocka när de ska gå hem, samt att ta rätt klocka. Eftersom klockor försvinner i parti och minut från den där lådan, har vi valt att avstå sådan klocka. 

Men nu börjar barnet gå själv till och från skolan och till aktivitet efter skolan. Det hade känts tryggt att kunna hålla lite koll. 

Är det så här i andra skolor också?

Det där med insamlade klockor och telefoner är ett moment 22. Skolan väljer att ta en värdesak i förvar och försvinner den eller blir förstörd är det skolans ansvar. Vi har haft x antal telefoner på olika skolor i kommunen där jag bor som har fått ersättas pga sånt.
  • Agda90

Kul att du vet. Då har jag alltså gjort felaktiga utbetalningar när föräldrar har fått ersättning för förstörda telefoner menar du som både rektor och skolchef har godkänt?

Spucks skrev 2024-08-30 13:27:33 följande:
    Nej, det blir inte automatisk skolans ansvar. Om skolan förbjuda en sak i deras lokaler och barnen tar med den ändå, har jag svårt att tro att skolan är ansvarig för dem om de plockas av barnen.
Svar på tråden Mobilklocka i skolan?