• Anonym (Mamsen)

Mobilklocka i skolan?

Får era barn ha mobilklockor på sig i skolan (inställda på skolläge så klart)? Vi har fått strängt nej från rektorn kring detta. Alla klockor samlas in på morgonen och barnen får sen ansvara för att komma ihåg sin klocka när de ska gå hem, samt att ta rätt klocka. Eftersom klockor försvinner i parti och minut från den där lådan, har vi valt att avstå sådan klocka. 

Men nu börjar barnet gå själv till och från skolan och till aktivitet efter skolan. Det hade känts tryggt att kunna hålla lite koll. 

Är det så här i andra skolor också?

• Svar på tråden Mobilklocka i skolan?
  • Anonym (Marie)

Hålla koll på vad? Barnet kan väl ringa när det kommer hem. 

• Alvina

Mina barn får ha mobilklockan på armen (skolläge). Mobiltelefon däremot måste lämnas in. 

• Aliona

Strängt nej på sonens lågstadieskola också. Nu har min son inte mobil eller mobilklocka och kommer inte få på ett bra tag så vi berörs inte, men jag tycker nog att det är vettig regel. Däremot förstår jag att det är ett problem om klockorna försvinner från lådan. Vad säger skolan om det? 

• Agda90
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-08-29 08:49:04 följande:
    Mobilklocka i skolan?

Får era barn ha mobilklockor på sig i skolan (inställda på skolläge så klart)? Vi har fått strängt nej från rektorn kring detta. Alla klockor samlas in på morgonen och barnen får sen ansvara för att komma ihåg sin klocka när de ska gå hem, samt att ta rätt klocka. Eftersom klockor försvinner i parti och minut från den där lådan, har vi valt att avstå sådan klocka. 

Men nu börjar barnet gå själv till och från skolan och till aktivitet efter skolan. Det hade känts tryggt att kunna hålla lite koll. 

Är det så här i andra skolor också?

Det där med insamlade klockor och telefoner är ett moment 22. Skolan väljer att ta en värdesak i förvar och försvinner den eller blir förstörd är det skolans ansvar. Vi har haft x antal telefoner på olika skolor i kommunen där jag bor som har fått ersättas pga sånt.
  • Anonym (B)

Mitt barns lärare sydde en duk med en ficka för varje barn med namn på. Då kan man inte ta fel. 

Du kanske kan fixa något sådant till ditt barns klass. 

• Spucks
    Agda90 skrev 2024-08-29 09:27:20 följande:
    Det där med insamlade klockor och telefoner är ett moment 22. Skolan väljer att ta en värdesak i förvar och försvinner den eller blir förstörd är det skolans ansvar. Vi har haft x antal telefoner på olika skolor i kommunen där jag bor som har fått ersättas pga sånt.
    Nej, det blir inte automatisk skolans ansvar. Om skolan förbjuda en sak i deras lokaler och barnen tar med den ändå, har jag svårt att tro att skolan är ansvarig för dem om de plockas av barnen.
  • Spucks

TS, jag tänker så här: antingen anser jag att mitt barn är mogen nog att fixa vissa saker själv, då behöver jag ingen övervakning med mobil eller mobilklocka. Tycker jag att övervakning behövs, är mitt barn inte redo enligt mig.

• Anonym (A)

Förstår om skolan har nolltolerans mot både mobiler och klockor. Orimligt om lärarna ska kolla att alla barns enheter är inställda på skolläge. Men då måste de ju se till att de förvaras och återlämnas på ett säkert sätt också.

• Agda90

Kul att du vet. Då har jag alltså gjort felaktiga utbetalningar när föräldrar har fått ersättning för förstörda telefoner menar du som både rektor och skolchef har godkänt?

Spucks skrev 2024-08-30 13:27:33 följande:
    Nej, det blir inte automatisk skolans ansvar. Om skolan förbjuda en sak i deras lokaler och barnen tar med den ändå, har jag svårt att tro att skolan är ansvarig för dem om de plockas av barnen.
  • Spucks
    Agda90 skrev 2024-08-30 14:32:44 följande:

Kul att du vet. Då har jag alltså gjort felaktiga utbetalningar när föräldrar har fått ersättning för förstörda telefoner menar du som både rektor och skolchef har godkänt?

Nej, jag vet inte hur det var i de skolor/den kommunen du jobbade. Det jag sa att det inte är automatisk skolans ansvar. Det beror väl på vad som står i skolans regler. Jag gissar att i de skolorna det gäller i ditt fall stod det något i stil med att vissa saker (som mobiler) kan omhändertas om de upplevs som störande, och inte att det är absolut förbjuden att ta med mobiler.
Svar på tråden Mobilklocka i skolan?