• Spucks

Mobilklocka i skolan?

Agda90 skrev 2024-08-29 09:27:20 följande:
    Det där med insamlade klockor och telefoner är ett moment 22. Skolan väljer att ta en värdesak i förvar och försvinner den eller blir förstörd är det skolans ansvar. Vi har haft x antal telefoner på olika skolor i kommunen där jag bor som har fått ersättas pga sånt.
    Nej, det blir inte automatisk skolans ansvar. Om skolan förbjuda en sak i deras lokaler och barnen tar med den ändå, har jag svårt att tro att skolan är ansvarig för dem om de plockas av barnen.
  • Spucks

TS, jag tänker så här: antingen anser jag att mitt barn är mogen nog att fixa vissa saker själv, då behöver jag ingen övervakning med mobil eller mobilklocka. Tycker jag att övervakning behövs, är mitt barn inte redo enligt mig.

• Spucks
    Agda90 skrev 2024-08-30 14:32:44 följande:

Kul att du vet. Då har jag alltså gjort felaktiga utbetalningar när föräldrar har fått ersättning för förstörda telefoner menar du som både rektor och skolchef har godkänt?

Nej, jag vet inte hur det var i de skolor/den kommunen du jobbade. Det jag sa att det inte är automatisk skolans ansvar. Det beror väl på vad som står i skolans regler. Jag gissar att i de skolorna det gäller i ditt fall stod det något i stil med att vissa saker (som mobiler) kan omhändertas om de upplevs som störande, och inte att det är absolut förbjuden att ta med mobiler.
Svar på tråden Mobilklocka i skolan?