Inlägg från: Anonym (Slappna av lite va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Slappna av lite va)

Varför måste det städas hela tiden till förbannelse?

Är en barnlös singelkille som har levt ihop med några kvinnor tidigare. 

Det ska städas det ska dammsugas det ska diskas konstant. I början har dom alla sagt att dom gör det för att dom tycker att det är kul. 

Personligen tycker jag att det har varit överdrivet. 

Var själv en i unga år väldigt ordentlig och städade ordentligt ofta hemma. Men i längden kan man ju inte hålla på så varje dag. 

Sedan går det några månader och kvinnorna börjar gapa på om att man är ett barn för att man inte hjälper till... Men vänta nu lite va!? Jag sa i början att såhär ofta behöver man ju inte städa faktiskt. Jag har aldrig varit emot att både städa och tvätta men jag vägrar göra det varje dag. 

Brukar tvätta onsdagar eller torsdagar. Sedan städar jag på söndagen. Och plockar lite i köket 1-2 ggr under arbetsveckan och söndagen då.

Rent krassat, jag använder bara en tallrik och 1 glas som jag återanvänder. Diskar inte alls efter att ha ätit. Utan brukar borsta av tallriken och glaset som all smuts lossnar på då jag häller ut ex pasta vattnet över det. Bra miljötänk där liksom. 

Använder bara diskmedel när det faktiskt är fett som inte lossnar på glaset. Ställer i besticken i glaset eller i den djupa tallriken o borstar av så är det rent. Så jag gör rent tallrik, glas o bestick innan jag äter men aldrig efter. 

Sedan, det värsta jag vet är att hänga tvätt, vika och lägga in snyggt och prydligt i garderoben. Va är det för mening med det när det ändå ska användas igen? Varför lägga tid på det överhuvudtaget? Jag lägger upp kläderna i högar med T-shirts, tröjor och byxor, kallingar o strumpor i en back eller 2.

Varför sådan överdrivenhet när det kommer till städning? Torkar golvet gör jag om det är fläckar som inte försvinner efter att antingen ha dammsugit eller sopat lite snabbt. O kanske torkar ordentligt rent golvet kanske 1 gång i halvåret. 

Varför ska kvinnor överdriva när det kommer till städningen? Jag är aldrig, och då menar jag ALDRIG förskyld eller sjuk. Har nog varit förskyld 1 gång på 15-20 år. Däremot är jag noga med att inte ta i handtag som andra okända människor har tagit i. Idag äger jag inte ens köks möbler. Också en överdriven sak att ha där det ska gapas om att det ska torkas hela tiden. 

Varför inte vara mera effektiv än att misshandla sin lediga tid varje dag och sedan beklaga sig över att man minsann inte får någon hjälp med städningen i hemmet när det inte ens finns ett riktigt behov för att vara så fanatisk konstant?

Det känns som att kvinnor lever i någon slags städpsykos ärligt talat. Till vilken nytta? Hade förstått det hela om det faktiskt var så att jag var sjuk hela tiden och de friskare, men så är det inte överhuvudtaget, snarare dom som är förskylda konstant.

• Svar på tråden Varför måste det städas hela tiden till förbannelse?
    Anonym (Städpsykaren) skrev 2024-08-28 23:12:36 följande:

Hahahhahahah städpsykos förstår att man skulle få det om man bor ihop med dig 
    upp o städa 🧹 på en gång 
    hela ditt inlägg får mig att se härifrån hur svarta dina vita strumpor är, hur ofta gör du rent toaletten? Handfaten? att ha högar med kläder, blir det inte skrynkligt? kan du vila i ett ostädat hem? 
    såklart ett hem ska vara rent och fräscht. Är man fler i hemmet räcker det inte att städa bara på söndagar 

stackars flickvänner som har bott med dig 😂🤍 
     låter lite hård o taskig men skrattade mycket med ditt inlägg 
    det är iallafall trevligt med ett städat hem, välmående helt enkelt 👍🧹🧹🧹🧹🧹🧹 så upp med dig 

Faktum är att badrummet är skinande rent ! Så enbkelt att bara spola av hela badrummet med duschslangen och göra rent toan. hela badrummet är fläckfritt och t om glänser faktiskt. Det enda är väl köksbänken. Men när det blir för fullt med grejer så gör man rent "bord" så att säga. Sopa lite på köks golvet tar ju ingen tid så det händer kanske 1-2 ggr i veckan.
    Goneril skrev 2024-08-28 23:52:15 följande:

TS har missat poängen med städning; att ha det rent, prydligt och ordentligt omkring sig är viktigt för en själv, inte för andra. Väldigt torftigt liv, TS, att inte duka fint med olika sorters tallrikar beroende på vilka rätter som lagas och väldigt snuskigt att inte diska ordentligt. Det känns rent av lite farligt, här kan bakterier gro i godan ro, bjud ingen på mat i ditt hem för de kan bli jättesjuka. Bjud helst inte hem någon alls, du verkar ha det äckligt. Vad säger din mamma?                                                                                                                                                    Fräscht badrum och byte av frotté ofta, avfrostning av frys varannan månad och våttorkning av golv, åtminstone varannan vecka, det är minimistandard. Den som är estetiskt lagd står inte ut i fula ostädade hem, så enkelt är det. Och kläder ska ligga prydligt i garderob, nystrukna och sorterade. Skor ska vara putsade.                                                                                                                   

Olika sorters tallrikar beroende på vilka rätter?? 

Ja, asså antingen spenderar man sin tid med sådant, för mig totalt oviktiga saker, eller så ger man sig ut på en löprunda eller lär sig någonting nytt och roligt eller värdefullt. Nej, Ingen blir sjuk i mitt hem. För under allt som ser ut som stök så är det rätt  rent faktiskt och när det kommer folk så brukar jag städa upp och de får alltid ny diskade tallrikar, glas o bestick osv. 

Ja, ett enkelt konstanterande... Du o jag hade verkligen inte passat bra ihop hehe

Anonym (Same) skrev 2024-08-29 00:24:50 följande:

Jag tycker också att många överdriver städningen. Jag är kvinna och lever själv efter devisen "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete". Jag dammsuger typ en gång i vecka, förutom på hösten och våren, då tar jag hallen typ var tredje dag. Jag tvättar varannan fredag, jag har bänk diskmaskin som går när den är full. Jag kan återanvända glas några gånger om jag bara druckit vatten, och kastruller om jag bara kokat potatis eller pasta. Har jag stekt bacon steker jag något annat i bacon fettet samma eller nästa dag. Det är inte så petigt. Och be mig fan inte att damma. 

Wow ! En Tös i min smak ;) Ja, höstlöven är jobbig i hallen, så där sopar eller dammsuger jag av lite oftare då med när jag tänker efter. Vill ju inte få in det i resten av boendet. Men har även en handduk på golvet i hallen som stoppar smuts ifrån att följa med in. För inte tusan går jag o köper mig en matta. Också onödigt. Handduken slänger jag bara i tvätten. Lovar, den är renare än folks hall mattor Hehe

Men kul att du bryter min upplevda norm!

All kärlek till dig !
    Du prioriterar att faktiskt spendera din tid till sådan som är roligt istället för att maniskt trasha sönder både tiden och sitt psyke. 

Anonym (Kri) skrev 2024-08-29 01:50:57 följande:

Det är bara slarvnissar som anser att normal vardagsstädning kan liknas vid en "förbannelse". Sluta upp med era slöa ursäkter och håll lite ordning och reda istället. Det tillhör vuxenlivet. 

Ja, "vardags städning" när man inte ens får använda skorna till att gå ut med då dom är nyputsade.. Eller va säger du GONERIL ? : ) 
    Anonym (Titti) skrev 2024-08-29 04:14:42 följande:

Lever du på en portion spagetti med ketchup per dag och inget annat? Här fyller vi diskmaskinen med kastruller, knivar, skärbrädor, tekoppar, lunchlådor, gröttallrikar m.m. nästan varje dag.

Låt mig gissa.. o svara ärligt ? Ni använder skärbrädor av trä. Kommer du ihåg att det är viktigt att olja in dom ?

Men för att svara på din fråga. Jag har 1 kastrull till att koka saker i. 1 Stekpanna (den gör jag ren varje dag faktiskt!) Har 1 riskokare som man enkelt bara sköljer ur med vatten och borstar lite lätt. Men brukar göra stora portioner och ställa in byttan i kylen så blir väl ca varannan eller var 3:e dag. Och en ägg kokare. 

Skärbrädan (av plast) sköljer man enkelt lite under varm vatten. O emellan åt med lite diskmedel o borsta av. Har ingen vanlig tallrik utan någon "silver form" av plåt som är större än en vanlig tallrik som jag bara sköljer av i varmvatten om det har varit fett på. Eller ris. Sen har jag en till mindre kastrull som jag typ aldrig använder. Skulle vara till någon sås men äter mest kryddor direkt på maten. Sås blir man bara tjock utav. 

Anonym (Generalisering) skrev 2024-08-29 06:08:19 följande:

Håll i er nu, jag kommer att generalisera. Jag tror överlag att kvinnor har en planering för en längre tid framöver jämfört med män som i ditt exempel. Du tar din tallrik, gaffel och glas och vaskar av det lite lätt medan en kvinna ser det i ett längre perspektiv, soppan i morgon kan inte ätas med gaffel och en flat tallrik. Du lever här och nu och i längden är det precis det här som gör att kvinnor snabbare bränner ut sig, eftersom det inte är själva aktiviteterna som är svåra eller ansträngande att utföra, utan planeringen. Om kvinnan dessutom har en man eller sambo som har svårt att se konsekvenser och göra en planering för längre tid framöver så ökar den sannolikheten. De kvinnor som du bott med har troligtvis känt den stressen i sig och reagerat. De kan ha förstått långt tidigare att deras börda kommer att bli en belastning om och när ni blir fler i familjen.

Jag ser det på arbetsplatser där män i en arbetsgrupp sällan är den som plockar ur diskmaskinen på kontoret för av någon anledning så måste de tro att deras älskade kaffekoppar blir rena av sig själva. 

I mina båda relationer som jag haft i vuxen ålder har jag varit tydlig med förväntningar och gjort överenskommelser för att inte stå med hela städbördan. Med min nuvarande sambo var det löjligt enkelt och det kan nog bero på att vi är 40+. I den åldern är agnarna sållade från vetet för länge sedan.

Varför skulle det bli en börda för dom? Hon tvättar sitt, jag tvättar mitt när vi känner att det är dags. Barnets kläder är viktigast såklart. 

Barnet ska ha rena flaskor, tallrikar o bestick. Men låt mig få göra som jag vill med mina egna? 

När jag bodde i kollektiv, så var det faktiskt jag som skötte disken mest. och jag såg till att det blev städat. Vi hade en snubbe som levde i misär o han bodde bredvid köket. Det blev konflikt i boendet och det slutade med att jag hjälpte han att städa sitt rum. De andra var bara arga eller klagade på han. 

Tänker lite på mitt X. Hon hade det jätte stökigt i sitt rum hemma där hon bodde hos familjen. Alltså det var så stökigt att jag inte ville vara i hennes rum. Men när vi flyttade ihop så skulle hon ha det pedantiskt ifall hennes mamma eller syster kom på besök. För var det inte städat så skulle hon få höra det iallafall ifrån sin syster som sen skulle prata dåligt om henne (sa hon iallafall). Så blev hon förbannad på mig för att jag inte ville dammsuga och torka golvet varje dag (då menar jag varje dag!) 

Anonym (Mia) skrev 2024-08-29 07:39:13 följande:
    Min tanke också. Vad äter TS egentligen? Och var, står vid diskbänken och skevar i sig, eller sitter vid datorn?
    Haha, Bra frågor! Det får du aldrig svar på tyvärr Haha! Men kan iallafall säga att frukost mackorna äter jag ut under morgon promenaden med hunden.
    Anonym (Ärligt) skrev 2024-08-29 09:00:08 följande:

Jag hoppas att du inte mörkar detta när du träffar någon. Det bästa vore om du klippte in din ts i din profil om du hänger på någon dejtingsajt så slipper du "städgalninarna" dig och vi som trivs i ett rent hem slipper dig. 

Hahaha ! Ja eller så kan jag bara skriva att jag inte söker ett äckel eller städnings freak? Lite lagom mitt emellan vore ju bäst ! Däremot så duschar jag ca 1-2 ggr om dagen. X:et va sur på mig för det. Hennes kommentar var " Du är ju fan renare än mig och jag är en tjej" Hahah! 
    Tukt skrev 2024-08-29 15:16:35 följande:

Städning handlar väl i mycket om att man sänder ut signalen att man är strukturerad och handlingskraftig. Alltså att man är framgångsrik. Förutsatt att man gör det rätt frekvent. Då det kommer till kvinnor är det väl "duktig flicka-syndromet", alltså en fråga om könsnormer.
    Sedan kan man nog inte tänka på städning i en relation, som en kan göra som singel. Det är rimligt att det inte är fullt med disk i köket eller att man slänger kläder på golvet.

Jag har inga kläder på golvet. O smuts tvätten åker direkt in i tvättmaskinen tills det är dags att starta den. Trodde man städade för att 1, man inte ska bli sjuk. 2, för att slippa grus lera och löv i hemmet. 
    Anonym (Agnes) skrev 2024-08-29 15:34:21 följande:

Men välj inte en sådan kvinna då.

Vi andra kvinnor finns, vi som inte bryr oss så mycket om damm i hörnet eller våra utseenden, eller inte har så mycket driv generellt. Men vi välja oftast inte.

Om du vill ha en enkel tjej, välj då det. Men bli inte besviken om hon då inte levererar något extra.

Alltså, jag är ganska så renlig av mig. Och jag bryr mig om mitt utseende, även om jag gillar ha en uteliggare / troll frisyr så är jag ändå den renaste personen vart jag än går. Och ser jag damm i hörnen, då vet jag att det är dags att ta fram dammsugaren på riktigt.

Nej, jag önskar varken fanatiskt eller någon som tar hand om sin hygien och ser till sin hälsa. Det får vara lite stökigt inga problem, sålänge det är rent under typ.
    Goneril skrev 2024-08-29 13:55:59 följande:

Heureka! Jag har det! Nu kan jag visualisera TS liv där han står lutad mot diskbänken i sitt kala kök, ätandes sin torftiga måltid från den enda tallrik han begagnar och drickandes från ett sunkigt glas. Matrester avskrapas nödtorftigt och när det kvarblivande avfallet börjar skapa toxiskt mögel sköljes tallriken av med vatten, diskmedel förekommer ej. Det enda glaset är flottigt, fingeravtrycken väl synliga, ungefär som i en usel deckare 
                                                                                                        Det som står klart är att TS förbereder sig inför en rysk invasion, självklart är det så. Under belägring städas inte och diskmedel finns inte i skyddsrummen. Säkert har TS en Zelenskijgrön T-shirt på sig och på huvudet en hjälm. När Putins lakejer är i antågande kan han bara packa ner sina T-shirts, de ligger ju redan i packar och bege sig till skyddsrummet ivrigt läsande broschyren "Om kriget kommer". Att TS tillvaro inte ter sig så lockande för kvinnor är förståeligt, i fredstid är det nog svårt att hitta någon hugad spekulant som vill dela TS liv, särskilt som städning endast sker summariskt.                     

Shit, vad du överdriver då. Är allergisk mot mögel så finns inget mögel hemma hos mig. Och klart jag gör rent mitt fat när det behövs. inte så att det går veckor eller t om dagar utan att jag gör det utan handlar nog om att jag kan äta 2 gånger på samma tallrik och sedan gör jag rent den. 

I övrigt har du rätt vilket är lite roligt att jag har åtminstone bunkrat rätt mycket mat ifall det skulle bli kris och kris utrustning. Och Touche på det! Det var det enda du faktiskt hade rätt i men var ändå lite kul ! 

Anonym (Ärligt) skrev 2024-08-29 15:21:51 följande:
    Det är ett under att han lyckats träffa någon övht, han kan ju aldrig bjudit hem någon till sig. Skulle jag komma hem till en man med ts städrutiner hade jag vänt i dörren. Det finns inte en man på denna planet som skulle få mig att prioritera bort ett rent och hemtrevligt hem. Då dör jag hellre ensam. 

Så förutom att du överdriver maximalt så dör du hellre ensam än att städa och få hjälp 2 ggr i veckan sammanlagt ca 30 min per tillfälle (borträknat badrummet) ?

Kändes ju.. moget!? 

Anonym (Totty) skrev 2024-08-29 15:40:54 följande:
    Absolut. När jag och sambon flyttade ihop gjorde vi ett städschema som båda var ok med. Ville någon städa mer än så var det fritt fram, men det fick man då göra på sin fritid, så att säga. 
    Vi försökte med det med till slut. Men det tog inte lång tid innan hon ändå var förbannad för att hon städade mer. Fast jag skötte min del.
    Anonym (123abc) skrev 2024-08-29 21:09:48 följande:

Nu har jag inte läst uppåt. Men min spontana reaktion och mitt råd är att TA DIG DÄRIFRÅN. Den kvinnan kommer att snart torka ihop, dö ut och enbart överföra sin stress att städa vidare.Har du någonsom helst stake kvar så lämna.

Haha ! Har redan gjort det ! 
    Anonym (Städmorsan) skrev 2024-08-29 22:18:19 följande:
    Du måste ju sortera tvätten. Vittvätt för sig eftersom det är blekmedel i vittvättmedel, kulörtvätt för sig så att färgerna inte bleks, underkläder för sig för att inte sprida bakterier, sängkläder och handdukar tvättas i 60 grader o.s.v.

Tvättar allt i 60 grader. Använder sällan vitt. Men de 2 plagg jag har får tyvärr gå enskilt. Men det händer väl 1 ggr / år då jag inte använder vitt som sagt direkt. 

Handdukar med  sängkläderna.

Eller handdukar med underkläderna. 

Aldrig säng och underkläder i samma maskin. 

Svar på tråden Varför måste det städas hela tiden till förbannelse?