• Anonym (Slappna av lite va)

Varför måste det städas hela tiden till förbannelse?

Är en barnlös singelkille som har levt ihop med några kvinnor tidigare. 

Det ska städas det ska dammsugas det ska diskas konstant. I början har dom alla sagt att dom gör det för att dom tycker att det är kul. 

Personligen tycker jag att det har varit överdrivet. 

Var själv en i unga år väldigt ordentlig och städade ordentligt ofta hemma. Men i längden kan man ju inte hålla på så varje dag. 

Sedan går det några månader och kvinnorna börjar gapa på om att man är ett barn för att man inte hjälper till... Men vänta nu lite va!? Jag sa i början att såhär ofta behöver man ju inte städa faktiskt. Jag har aldrig varit emot att både städa och tvätta men jag vägrar göra det varje dag. 

Brukar tvätta onsdagar eller torsdagar. Sedan städar jag på söndagen. Och plockar lite i köket 1-2 ggr under arbetsveckan och söndagen då.

Rent krassat, jag använder bara en tallrik och 1 glas som jag återanvänder. Diskar inte alls efter att ha ätit. Utan brukar borsta av tallriken och glaset som all smuts lossnar på då jag häller ut ex pasta vattnet över det. Bra miljötänk där liksom. 

Använder bara diskmedel när det faktiskt är fett som inte lossnar på glaset. Ställer i besticken i glaset eller i den djupa tallriken o borstar av så är det rent. Så jag gör rent tallrik, glas o bestick innan jag äter men aldrig efter. 

Sedan, det värsta jag vet är att hänga tvätt, vika och lägga in snyggt och prydligt i garderoben. Va är det för mening med det när det ändå ska användas igen? Varför lägga tid på det överhuvudtaget? Jag lägger upp kläderna i högar med T-shirts, tröjor och byxor, kallingar o strumpor i en back eller 2.

Varför sådan överdrivenhet när det kommer till städning? Torkar golvet gör jag om det är fläckar som inte försvinner efter att antingen ha dammsugit eller sopat lite snabbt. O kanske torkar ordentligt rent golvet kanske 1 gång i halvåret. 

Varför ska kvinnor överdriva när det kommer till städningen? Jag är aldrig, och då menar jag ALDRIG förskyld eller sjuk. Har nog varit förskyld 1 gång på 15-20 år. Däremot är jag noga med att inte ta i handtag som andra okända människor har tagit i. Idag äger jag inte ens köks möbler. Också en överdriven sak att ha där det ska gapas om att det ska torkas hela tiden. 

Varför inte vara mera effektiv än att misshandla sin lediga tid varje dag och sedan beklaga sig över att man minsann inte får någon hjälp med städningen i hemmet när det inte ens finns ett riktigt behov för att vara så fanatisk konstant?

Det känns som att kvinnor lever i någon slags städpsykos ärligt talat. Till vilken nytta? Hade förstått det hela om det faktiskt var så att jag var sjuk hela tiden och de friskare, men så är det inte överhuvudtaget, snarare dom som är förskylda konstant.

• Svar på tråden Varför måste det städas hela tiden till förbannelse?
  • Anonym (Lis)

Och mitt ex som aldrig städade var sjuk var fjärde vecka, det behöver absolut inte hänga ihop.

Ju fler man är, desto mer behöver det ju också städas och diskas. Är du själv funkar det kanske att bara diska 1 gång i veckan, men är man 2 eller en familj eller gillar att laga mat så går det ju inte. 

Du och tjejen du träffar får kanske försöka mötas halvvägs. Om alla tjejer du träffar tycker du städar för dåligt/sällan så stämmer det nog.

Och skaffa matbord. 

• beli

Lever man ensam kan man väl göra som man vill, men lever man med nån annan så får man kompromissa. Att bara använda en tallrik och ett glas låter som nåt man kan göra ensam. Jag skulle inte kunna leva med nån som gör så, det känns för sunkigt.

Sen heter det FÖRKYLD. Ordet "kyld" kommer från "kall" och har inget S i sig.

• Anonym (Städpsykaren)

Hahahhahahah städpsykos förstår att man skulle få det om man bor ihop med dig 
    upp o städa 🧹 på en gång 
    hela ditt inlägg får mig att se härifrån hur svarta dina vita strumpor är, hur ofta gör du rent toaletten? Handfaten? att ha högar med kläder, blir det inte skrynkligt? kan du vila i ett ostädat hem? 
    såklart ett hem ska vara rent och fräscht. Är man fler i hemmet räcker det inte att städa bara på söndagar 

stackars flickvänner som har bott med dig 😂🤍 
     låter lite hård o taskig men skrattade mycket med ditt inlägg 
    det är iallafall trevligt med ett städat hem, välmående helt enkelt 👍🧹🧹🧹🧹🧹🧹 så upp med dig 

• Anonym (Städpsykaren)

Måste tillägga att om du har haft flera gapande kvinnor (😂)
    det är definitivt du som är problemet 🧹

• Goneril

TS har missat poängen med städning; att ha det rent, prydligt och ordentligt omkring sig är viktigt för en själv, inte för andra. Väldigt torftigt liv, TS, att inte duka fint med olika sorters tallrikar beroende på vilka rätter som lagas och väldigt snuskigt att inte diska ordentligt. Det känns rent av lite farligt, här kan bakterier gro i godan ro, bjud ingen på mat i ditt hem för de kan bli jättesjuka. Bjud helst inte hem någon alls, du verkar ha det äckligt. Vad säger din mamma?                                                                                                                                                    Fräscht badrum och byte av frotté ofta, avfrostning av frys varannan månad och våttorkning av golv, åtminstone varannan vecka, det är minimistandard. Den som är estetiskt lagd står inte ut i fula ostädade hem, så enkelt är det. Och kläder ska ligga prydligt i garderob, nystrukna och sorterade. Skor ska vara putsade.                                                                                                                   

• Anonym (Same)

Jag tycker också att många överdriver städningen. Jag är kvinna och lever själv efter devisen "hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete". Jag dammsuger typ en gång i vecka, förutom på hösten och våren, då tar jag hallen typ var tredje dag. Jag tvättar varannan fredag, jag har bänk diskmaskin som går när den är full. Jag kan återanvända glas några gånger om jag bara druckit vatten, och kastruller om jag bara kokat potatis eller pasta. Har jag stekt bacon steker jag något annat i bacon fettet samma eller nästa dag. Det är inte så petigt. Och be mig fan inte att damma. 

• Anonym (Same)
    Goneril skrev 2024-08-28 23:52:15 följande:

TS har missat poängen med städning; att ha det rent, prydligt och ordentligt omkring sig är viktigt för en själv, inte för andra. Väldigt torftigt liv, TS, att inte duka fint med olika sorters tallrikar beroende på vilka rätter som lagas och väldigt snuskigt att inte diska ordentligt. Det känns rent av lite farligt, här kan bakterier gro i godan ro, bjud ingen på mat i ditt hem för de kan bli jättesjuka. Bjud helst inte hem någon alls, du verkar ha det äckligt. Vad säger din mamma?                                                                                                                                                    Fräscht badrum och byte av frotté ofta, avfrostning av frys varannan månad och våttorkning av golv, åtminstone varannan vecka, det är minimistandard. Den som är estetiskt lagd står inte ut i fula ostädade hem, så enkelt är det. Och kläder ska ligga prydligt i garderob, nystrukna och sorterade. Skor ska vara putsade.                                                                                                                   

Pretto. Sluta diktera hur andra ska ha det och mår bra av. 
  • Anonym (t)

´´avfrostning av frys varannan månad och våttorkning av golv, åtminstone varannan vecka, det är minimistandard. ´´. Skor ska vara putsade.                                                                                                                   

alltså hahahahaha
  • Anonym (Kri)

Det är bara slarvnissar som anser att normal vardagsstädning kan liknas vid en "förbannelse". Sluta upp med era slöa ursäkter och håll lite ordning och reda istället. Det tillhör vuxenlivet. 

• Anonym (L)

Har aldrig avfrostat min frys, tror nyare frysar inte behöver avfrostas. Har aldrig sett någon frost i min iallafall. 
Svar på tråden Varför måste det städas hela tiden till förbannelse?