Anonym (Heddis) skrev 2024-08-29 20:22:43 följande:
Men då har väl i princip ALLA en " släng av cancer" om man räknar sjukdomar som tillslut kommer utveckla cancer.
Då har jag haft en " släng av cancer" flera ggr🙄
Cancer betyder inget annat än att människan har en förgiftning i sin kropp. Och ju längre tid man blivit förgiftad och fortsätter förgifta sig med det som gav/ger en cancer ju snabbare dör man.
Sen är ju inte mindsetet man har att förakta heller.
Tror man innerst inne i sin säl att man kommer klara sig så gör man det! Tror man däremot att man är svag i sig själv och inte klarar sig utan hjälp så kommer man att dö.
Självklart kan även.dom som överlever ha haft hemska stunder, men det har ju för sjutton alla människor nu förtiden.
Mina föräldrar dog i cancer pga att dom trodde att dom inte kunde läka skiten själva, utan lät läkaren komma med sitt skit så att dom dog flera flera år tidigare än vad dom hade behövt om dom inte hade vänt sig till läkare.
Självklart har inte alla en "släng av cancer", utan naturligtvis hade jag en tumör som kunde behandlas. Cancer är ingen förgiftning, utan just ett samlingsnamn för mängder av olika tumörsjukdomar som just ger tumörer och växer i kroppen.
Mängder av människor får en cancerdiagnos någon gång i livet, så det är inte konstruktivt att hålla på och berätta om människor som dött i cancer... För visst kan man dö, men vanligtvis faktiskt inte.
Som cancer-överlevare ställer jag mig jävligt skeptiskt till påståenden om att det handlar om någon jävla mindset! Sånt kan precis som du påpekar leda till att inte ta emot vård, eller till psykisk ohälsa mitt i en svår tid.
Fler människor än man tror lever, eller har levt med cancer, men folk går inte alltid runt och pratar om det.
Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, själv vill jag svara på TS fråga om hur det är att leva med cancer.