• Anonym (Family)

Cancer

Har någon eller levt nära någon med cancer. Bröstcancer som har spridit sig till armhålan
    hur har den resan varit? 

vill gärna veta för att kunna få en bild på ett ungefär vad som kommer att komma för mig och min familj 

tack  

• Svar på tråden Cancer
  • Anonym (Heddis)

Båda mina föräldrar dog i cancer.
    Först min mamma för 16 år sen och sen min pappa för 2 år sen.
    Ingen av dom hade dock bröstcancer,  men " resan" till döden är nog ganska lik vad för cancer du än går igenom. 

Sen beror det ju på behandling osv som man gör eller inte gör/ vill göra hur det går.
    Förstår nog inte riktigt vad du vill veta?

Som alla sjukdomar som man kan dö av så är det ju ingen dans på rosor. Cancer är skit! 
    Det är inte som i filmer, ett lyckligt slut precis när du sagt det du vill säga till den som dör.
    I verkligheten så kan personen må helt ok ena dagen och vara död nästa dag utan att man har hunnit säga det man ville för att man trodde man hade mer tid.

Så ta vara på tiden att säga det ni vill..skulle jag säga. 

• Anonym (R)

Bröstcancer är en sort med god prognos. Känner två personer som klarat behandlingen bra

• Anonym (Tvillingmorsan)

Min mamma har obotlig cancer (ej bröstcancer), som än så länge dock är behandlingsbar. Den kommer inte att försvinna, men går att hålla i schack, och hittills har den inte spridit sig till några livsviktiga organ. 

Omöjligt att säga om hon har 1 år eller 10 år kvar att leva. Hon är över 70 så det påverkar också. Vi tar vara på den tid som finns. Än så länge mår hon ganska bra, även om behandlingarna kan vara tuffa.

Cancer är alltid mer eller mindre allvarligt. MEN, många blir idag botade, och även om cancern ofta kommer tillbaka förr eller senare, kan man ibland leva länge med cancer. Det finns många effektiva livsförlängande behandlingar. 

• Lynx123

Även om den spritt sig till axillen är prognosen god. Vad är behandlingsplanen? Vilken typ av bröstcancer är.det?

• Anonym (Process)

Hade en släng av cancer för rätt många år sedan och cancer i sig är ju inte särskilt smärtsamt annat än när det är riktigt illa. Det tuffa är snarare behandlingen, biverkningar, att man hade andra planer och tröttheten utifrån att det knappast handlar om en dags behandling, utan oftast en blandning.

Det finns rätt många som genomgått behandling för all möjlig cancer, och det finns knappast någon vits att exakt förvänta sig något särskilt, annat än att sjukdomen faktiskt kommer ta viss ork 

• Anonym (Heddis)
    Anonym (Process) skrev 2024-08-29 07:59:15 följande:

Hade en släng av cancer för rätt många år sedan och cancer i sig är ju inte särskilt smärtsamt annat än när det är riktigt illa. Det tuffa är snarare behandlingen, biverkningar, att man hade andra planer och tröttheten utifrån att det knappast handlar om en dags behandling, utan oftast en blandning.

Det finns rätt många som genomgått behandling för all möjlig cancer, och det finns knappast någon vits att exakt förvänta sig något särskilt, annat än att sjukdomen faktiskt kommer ta viss ork 

Men då har väl i princip ALLA en " släng av cancer" om man räknar sjukdomar som tillslut kommer utveckla cancer.
    Då har jag haft en " släng av cancer" flera ggr🙄

Cancer betyder inget annat än att människan har en förgiftning i sin kropp. Och ju längre tid man blivit förgiftad och fortsätter förgifta sig med det som gav/ger en cancer ju snabbare dör man.

Sen är ju inte mindsetet man har att förakta heller.
    Tror man innerst inne i sin säl att man kommer klara sig så gör man det! Tror man däremot att man är svag i sig själv och inte klarar sig utan hjälp så kommer man att dö.
    Självklart kan även.dom som överlever ha haft hemska stunder, men det har ju för sjutton alla människor nu förtiden.

Mina föräldrar dog i cancer pga att dom trodde att dom inte kunde läka skiten själva, utan lät läkaren komma med sitt skit så att dom dog flera flera år tidigare än vad dom hade behövt om dom inte hade vänt sig till läkare.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Heddis) skrev 2024-08-29 20:22:43 följande:
    Men då har väl i princip ALLA en " släng av cancer" om man räknar sjukdomar som tillslut kommer utveckla cancer.
    Då har jag haft en " släng av cancer" flera ggr🙄

Cancer betyder inget annat än att människan har en förgiftning i sin kropp. Och ju längre tid man blivit förgiftad och fortsätter förgifta sig med det som gav/ger en cancer ju snabbare dör man.

Sen är ju inte mindsetet man har att förakta heller.
    Tror man innerst inne i sin säl att man kommer klara sig så gör man det! Tror man däremot att man är svag i sig själv och inte klarar sig utan hjälp så kommer man att dö.
    Självklart kan även.dom som överlever ha haft hemska stunder, men det har ju för sjutton alla människor nu förtiden.

Mina föräldrar dog i cancer pga att dom trodde att dom inte kunde läka skiten själva, utan lät läkaren komma med sitt skit så att dom dog flera flera år tidigare än vad dom hade behövt om dom inte hade vänt sig till läkare.
    Självklart har inte alla en "släng av cancer", utan naturligtvis hade jag en tumör som kunde behandlas. Cancer är ingen förgiftning, utan just ett samlingsnamn för mängder av olika tumörsjukdomar som just ger tumörer och växer i kroppen.

Mängder av människor får en cancerdiagnos någon gång i livet, så det är inte konstruktivt att hålla på och berätta om människor som dött i cancer... För visst kan man dö, men vanligtvis faktiskt inte. 

Som cancer-överlevare ställer jag mig jävligt skeptiskt till påståenden om att det handlar om någon jävla mindset! Sånt kan precis som du påpekar leda till att inte ta emot vård, eller till psykisk ohälsa mitt i en svår tid. 

Fler människor än man tror lever, eller har levt med cancer, men folk går inte alltid runt och pratar om det.

Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, själv vill jag svara på TS fråga om hur det är att leva med cancer.
  • Lynx123
    Anonym (Process) skrev 2024-08-29 20:42:31 följande:
    Självklart har inte alla en "släng av cancer", utan naturligtvis hade jag en tumör som kunde behandlas. Cancer är ingen förgiftning, utan just ett samlingsnamn för mängder av olika tumörsjukdomar som just ger tumörer och växer i kroppen.

Mängder av människor får en cancerdiagnos någon gång i livet, så det är inte konstruktivt att hålla på och berätta om människor som dött i cancer... För visst kan man dö, men vanligtvis faktiskt inte. 

Som cancer-överlevare ställer jag mig jävligt skeptiskt till påståenden om att det handlar om någon jävla mindset! Sånt kan precis som du påpekar leda till att inte ta emot vård, eller till psykisk ohälsa mitt i en svår tid. 

Fler människor än man tror lever, eller har levt med cancer, men folk går inte alltid runt och pratar om det.

Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, själv vill jag svara på TS fråga om hur det är att leva med cancer.
    Precis så! Bra skrivet!!!
  • Anonym (Heddis)
    Anonym (Process) skrev 2024-08-29 20:42:31 följande:

Självklart har det med mindsetet att göra hur du klarar av  en sjukdom.
    Du måste antagligen ha ett starkt psyke själv. Annars skulle du nog inte ha pallat dig igenom det du gjorde! 
    Du är nog mycket starkare än du själv tror.

Det säger sig självt lite egentligen. Går du omkring och deppar ner totalt eller ligger i en sjukhussäng och skiter i din kropp, skiter i allt som får livet värt att leva, osv, osv så mår man dåligare och man blir mycket lättare sjukare o sjukare. Tills man inte orkar andas längre.
    Bokstavligen alltså.
    Visst har det med annat än psyket att göra.
    Säkert massor med generna och ens egen hälsa, osv att göra också givetvis.

Men det jag tror är att det har med en blandning av det att göra om du klarar av en sjukdom eller inte.
    Jag hamnade själv i koma 2020 och var så nära att dö att hela släkten kom och sa hejdå.
    Jag låg medvetslös i flera månader pga mediciner jag hade fått och blivit förgiftad av.
    Det är inte Cancer, men jag vet hur det känns att vara nära att dö och att må skit.

Vägen tillbaka har varit ett rent helvete och inget jag önskar någon annan.
    Hade jag inte varit så pass fysiskt stark som jag var innan dess så hade jag dött, men detsamma om jag inte ha varit så pass psykiskt stark som var..Då hade jag gett upp och Också dött.

PS Du får såklart tycka vad du vill  men jag tror att du som jag,  också är både fysiskt och psykiskt stark.
    Och att du har ett starkare mindset/ psyke än du själv tror 🙂
  • Anonym (Oxå bröstcancer)

Beklagar din diagnos 🥲.

Jag har själv haft bröstcancer utan spridning, diagnos i maj 2023.

Har klarat mig själv igenom det som ensamstående med två barn i tonåren. 

Vill tipsa om att gå med i en fb-grupp för bc. Där får man jättebra stöd och inte såna här dumma kommentarer du fått här. Finns även en annan grupp som heter cancertjejer.

Det är ett standardiserat vårdförlopp så du kliver på tåget så går det. Det är ganska skönt även om vissa saker går så fort imbörjan så man inte hinner med mentalt. Det är en tuff behandling som man blir sjuk av? sen kanske efterbehandling i 5 år kanske 10 år i värsta fall. Men de allra flesta blir cancerfria!

Hoppas det går bra för dig ❤️!

Svar på tråden Cancer