Anonym (Process) skrev 2024-08-29 20:42:31 följande:
Självklart har inte alla en "släng av cancer", utan naturligtvis hade jag en tumör som kunde behandlas. Cancer är ingen förgiftning, utan just ett samlingsnamn för mängder av olika tumörsjukdomar som just ger tumörer och växer i kroppen.
Mängder av människor får en cancerdiagnos någon gång i livet, så det är inte konstruktivt att hålla på och berätta om människor som dött i cancer... För visst kan man dö, men vanligtvis faktiskt inte.
Som cancer-överlevare ställer jag mig jävligt skeptiskt till påståenden om att det handlar om någon jävla mindset! Sånt kan precis som du påpekar leda till att inte ta emot vård, eller till psykisk ohälsa mitt i en svår tid.
Fler människor än man tror lever, eller har levt med cancer, men folk går inte alltid runt och pratar om det.
Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, själv vill jag svara på TS fråga om hur det är att leva med cancer.
Självklart har det med mindsetet att göra hur du klarar av en sjukdom.
Du måste antagligen ha ett starkt psyke själv. Annars skulle du nog inte ha pallat dig igenom det du gjorde!
Du är nog mycket starkare än du själv tror.
Det säger sig självt lite egentligen. Går du omkring och deppar ner totalt eller ligger i en sjukhussäng och skiter i din kropp, skiter i allt som får livet värt att leva, osv, osv så mår man dåligare och man blir mycket lättare sjukare o sjukare. Tills man inte orkar andas längre.
Bokstavligen alltså.
Visst har det med annat än psyket att göra.
Säkert massor med generna och ens egen hälsa, osv att göra också givetvis.
Men det jag tror är att det har med en blandning av det att göra om du klarar av en sjukdom eller inte.
Jag hamnade själv i koma 2020 och var så nära att dö att hela släkten kom och sa hejdå.
Jag låg medvetslös i flera månader pga mediciner jag hade fått och blivit förgiftad av.
Det är inte Cancer, men jag vet hur det känns att vara nära att dö och att må skit.
Vägen tillbaka har varit ett rent helvete och inget jag önskar någon annan.
Hade jag inte varit så pass fysiskt stark som jag var innan dess så hade jag dött, men detsamma om jag inte ha varit så pass psykiskt stark som var..Då hade jag gett upp och Också dött.
PS Du får såklart tycka vad du vill men jag tror att du som jag, också är både fysiskt och psykiskt stark.
Och att du har ett starkare mindset/ psyke än du själv tror 🙂