Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Vad måste jag tänka på?

Jag ska gifta mig snart med min sambo. Hon har två barn sen innan och vi har ett gemensamt.

Hon äger en hyresrätt och har en del lån/skulder samt lite på avbetalning. 

Jag har bara CSN skuld och en del sparat, men inget annat i mitt namn.

Vad måste jag tänka på att ta med i äktenskapsförorden?

Det jag är medveten om är att mina tillgångar inte tillfaller henne om jag går bort eller om båda går bort eftersom hennes barn isåfall får ta del av mitt och det vill jag inte. Vårt gemensamma kommer ju ta del av hennes oavsett. 

• Svar på tråden Vad måste jag tänka på?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-27 15:59:40 följande:
    Man äger inte en hyresrätt.

Jo, är ni gifta så tillfaller dina tillgångar henne. Vill du inte det?

Om hon dör tillfaller hennes tillgångar dig, fast hennes barn sedan tidigare har rätt till sin laglott.

Hur vill du ha det, vem ska ärva dig?
    Menade givetvis bostadsrätt. Hon ska ärva i första hand men skulle vi båda gå bort vill jag att allt mitt går till vårt gemensamma barn och hennes fördelas mellan hennes barn.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (?) skrev 2024-08-27 16:02:31 följande:

Grattis vad mer kan man säga. 
    Det är en del att tänka på särskilt när det gäller pengar, arv och sånt. Du bör skriva ett dokument hos notarius publikus angående dina tillgångar. Tillgångar ska till barn per default jag menar gemensamt barn tror jag. 
    Kanske de andra barn också när ni blir gifta. Ska du ha vårdnad till dem? 
    Tänker hon flytta till dig eller du till henne? 
    Det är mycket att förlora om ni gifter er sen separerar, du manen kommer att förlora en del. 
    Du kan inte gifta med henne och lämna hennes tidigare barn. När du säger du vill inte att hennes barn tar del av dina tillgångar. Varför vill du gifta med henne då?

Världen går mer och mer å helvete och påverkar mycket på hur folk tänker. Folk gifter sig mest nu per intresse. Kärlek finns men är en väldigt liten del.
    Det är därför folk separerar sig mer och mer varje år sköter vi många fall av äktenskapsskillnad. Det är inte jag som säger det är statistiskt från skatteverket och scb.

Barnen bor varannan vecka så jag ska inte ha vårdnaden om dom. Vi bor hos henne, jag flyttade dit då jag bodde i hyresrätt tidigare. Jag vill gifta mig med henne för jag älskar henne och vill ingå i äktenskap med henne, ett giftermål är vackert. Separation kan absolut ske men det var inte det jag undrade över. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym S) skrev 2024-08-27 17:19:56 följande:

Det sker per automatik. Ditt barn ärver 100% av dina tillgångar och 33% av din frus tillgångar.

Men din fru ärver tillgångarna temporärt i och med att det är ert gemensamma barn.

Men om båda går bort, delas inte allt på 33% då eftersom mina tillgångar isåfall tillfallit min fru och hennes barn har arvsrätt på hennes tillgångar?

Vad kan man som gifta göra utan den andra partnerns medgivande? Tänker ta saker på avbetalning och dylikt, lån Osv. Inte för nån av oss tänker göra det men minns att hon sa att hennes Exman köpte grejer på klarna i hennes namn. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Nora) skrev 2024-08-28 09:24:29 följande:

Utan testamente blir det så här.

Om du dör först ärver hon allt med fri förfoganderätt. När hon sen dör räknas det hur stor del av hennes tillgångar som hon ärvde av dig. Om det var tex 65% av hennes totala tillgångar, tillfaller detta det gemensamma barnet. De övriga 35% delas därefter lika mellan alla hennes barn. 

Gift person ansvarar själv för sina skulder och bestämmer själv över sina tillgångar. Om en make ensam äger den gemensamma bostaden kan maken inte sälja den utan den andres tillstånd. Däremot kan en make sälja tex ett fritidshus som personen äger helt själv, utan den andres medgivande eller använda alla sina egna pengar för att spekulera på börsen. Det är olagligt att använda den andre makens namn och uppgifter för inköp, lån etc. 

Tack för tydligt och klart svar! 
Svar på tråden Vad måste jag tänka på?