• Anonym (Ts)

Er partner sålde något ni tänkt spara, hur hade ni reagerat

Rensning av alla småbarnssaker pågår för fullt då vi inte ska ha fler barn.

Nu visade det sig att min partner sålt en sak jag tänkt spara som minne från våra barns bebistid. Hur hade ni reagerat?

Jag hade nämnt för honom att det var något jag ville ha sparat tillsammans med ett par andra minnen från barnens bebistid men det har blivit en miss och nu har han sålt det. 

Det är en leksak bägge barn använt mkt och som jag har foto på båda barnen som lekte med den.

Hade ni brytt er?

• Svar på tråden Er partner sålde något ni tänkt spara, hur hade ni reagerat
  • Anonym (pop)
    Anonym (Ts) skrev 2024-08-27 03:24:59 följande:

Är så ledsen. Har frågat min man om han iaf inte kan fråga köparen om det är okej att häva det eftersom det blev ett misstag. Men han tycker bara jag är fånig och överreagerar och vill inte.

Det är en sån fånig grej, jag vet, men det betyder så mkt för mig. Trodde man kunde vara snäll i ett förhållande så mot den man är med. Misstag kan hända och köparen kanske absolut absolut ville ha den, då hade jag fått acceptera. Men att inte ens vilja fråga och förklara att det blivit en miss när man ser att ens partner är jätteledsen och man har grejen kvar? För någon princip att man får skicka det man lovat och nån betalt för, punkt.

Det är ett ryggradslöst rövhattsbeteende från din man. Empatilöst att han inte kan leva sig in i att det är viktigt för dig även om han själv inte känner likadant.

Som köpare hade jag förstått till hundra procent och tyckt att det var bra att det uppdagades innan det blev alldeles olyckligt.

Jag hade tagit leksaken och vägrat lämna det till honom för att skicka iväg. Så kan han bestämma om han vill bli anmäld eller skicka ett mail där han förklarar situationen och betalar tillbaka om köparen redan har skickat pengar.

Stå på dig! Du är inte dum!  Behöver ni rensa hemma har han säkert en massa prylar som är hans som ni kan göra er av med.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Ts) skrev 2024-08-26 21:22:47 följande:
    Ok. Kap>empati alltså?
    Om det är så du ser på att avbryta en överenskommelse så, ja.

Ser jag något som är till försäljning så räknar jag med att få köpa det och inte att någon sentimental fru ska lipa tillbaka det.

Så, nu var jag brutalt ärlig.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-08-27 05:27:07 följande:
    Om det är så du ser på att avbryta en överenskommelse så, ja.

Ser jag något som är till försäljning så räknar jag med att få köpa det och inte att någon sentimental fru ska lipa tillbaka det.

Så, nu var jag brutalt ärlig.
    Du har rätt till din åsikt du också. Jag ser väl mer delar eftersom jag nu är där jag är. Att saken försvinner för mig är en sorg, så den för mig har ett emotionellt värde, köparen får något den hade kunnat köpa hundratals andra varianter av.

Men jag hade ju såklart mycket hellre sett att jag insett att den låg där den låg och hunnit plocka bort den så den aldrig sålts.

Jag kunde ha betalat dubbelt för att få tillbaka den, hade du funderat på det då?
  • Anonym (Man41)

Vilken storm i ett vattenglas. Säg till maken att köpet ska hävas, att det betyder för mycket. 

Eftersom han inte fattar det emotionella värdet förklara det genom handling. Brukar han klippa gräset, dammsuga etc säg att du gör detta i x veckor, månader osv. Visa att det betyder mycket. 

Passar inte det så kan han få som han vill i gengäld mot att han erbjuder dig något liknande. 

Sen gillar jag inte att spara för mycket. Och det man sparar ska man vilja ha även om 20 år tex.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Man41) skrev 2024-08-27 08:36:48 följande:

Vilken storm i ett vattenglas. Säg till maken att köpet ska hävas, att det betyder för mycket. 

Eftersom han inte fattar det emotionella värdet förklara det genom handling. Brukar han klippa gräset, dammsuga etc säg att du gör detta i x veckor, månader osv. Visa att det betyder mycket. 

Passar inte det så kan han få som han vill i gengäld mot att han erbjuder dig något liknande. 

Sen gillar jag inte att spara för mycket. Och det man sparar ska man vilja ha även om 20 år tex.

Ja, jag vill inte spara för mycket heller. Har därför gjort en liten låda per barn där allt ska kunna rymmas, vilket gör att det blir att man måste sålla hårt.(Fick själv typ 4 flyttkartonger med allt sparat av mina föräldrar som spelat ALLT och det var ju förvisso kul att se en gång till men sen har det känts jobbigt att hantera att få så mkt liksom).
  • Anonym (D)

Om du är villig att betala dubbelt för att få den tillbaka skulle jag föreslå att ni faktiskt kontaktar köparen, förklarar läget och erbjuder återbetalning och kompensation.

Troligen har köparen förståelse och nöjer sig med återbetalning, och får du betala en slant verkar det ju ok för dig.  Får hen tillbaks dubbla summan kanske det t.o.m. räcker för att köpa en liknande sak ny, så då slipper ni förhoppningsvis negativa omdömen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (D) skrev 2024-08-27 09:38:00 följande:

Om du är villig att betala dubbelt för att få den tillbaka skulle jag föreslå att ni faktiskt kontaktar köparen, förklarar läget och erbjuder återbetalning och kompensation.

Troligen har köparen förståelse och nöjer sig med återbetalning, och får du betala en slant verkar det ju ok för dig.  Får hen tillbaks dubbla summan kanske det t.o.m. räcker för att köpa en liknande sak ny, så då slipper ni förhoppningsvis negativa omdömen.

Ja, jag vore helt klart villig att betala dubbelt för att ersätta för att jag varit klantig.

Det skulle helt klart räcka för en ny vara för köparen. 
  • Anonym (D)

Då är det bara att skriva ihop ett trevligt mail, gärna så fort som möjligt så att köparen inte väntar på varan förgäves. 

Har du köparens kontaktuppgifter skickar du mailet själv, annars gör du ett utkast som din man kan skicka. Tänkte att det blir lättare för din man om det redan finns ett färdigt mail att skicka. Ta på dig skulden för misstaget fullt ut och erbjud kompensation så löser det sig säkert. 

• Anonym (Guckosko)
    Anonym (Ts) skrev 2024-08-27 08:27:16 följande:
    Du har rätt till din åsikt du också. Jag ser väl mer delar eftersom jag nu är där jag är. Att saken försvinner för mig är en sorg, så den för mig har ett emotionellt värde, köparen får något den hade kunnat köpa hundratals andra varianter av.

Men jag hade ju såklart mycket hellre sett att jag insett att den låg där den låg och hunnit plocka bort den så den aldrig sålts.

Jag kunde ha betalat dubbelt för att få tillbaka den, hade du funderat på det då?
    Kanske, beror på hur gärna  jag ville ha den och om den gick att enkelt få tag på.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-08-27 16:23:55 följande:
    Kanske, beror på hur gärna  jag ville ha den och om den gick att enkelt få tag på.
    Det är en mobil. Finns massor. Denna var bara speciell för mig pga minnena med barnen, har flera men denna var den mina barn älskade.
Svar på tråden Er partner sålde något ni tänkt spara, hur hade ni reagerat