• Anonym (Ts)

Er partner sålde något ni tänkt spara, hur hade ni reagerat

Anonym (Tyra) skrev 2024-08-26 16:30:14 följande:

Jag hade blivit jätteledsen. Är en sån som bryr mig mycket om saker och lägger känslor och minnen i dem. 

Om min man hade kommit ihåg att jag ville spara den och ändå sålt hade jsg blivit väldigt arg också. Men om han glömt bort det hade jag blivit mindre arg och snabbare övergående. Alla bryr sig inte om prylar och lägger inte sånt på minnet. 

Såg nu att den inte var skickad än. Då tycker jag att det är självklart att han häver köper och ber köparen och dig så mycket om ursäkt. 

Jag är precis så..saker kan ha känslor och minnen i sig. Den här var en sån, eftersom båda mina barn lekte med den, det var första saken de båda verkligen fokuserade på och lekte med som spädbarn. Första liksom skratten kom kring den.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-08-27 05:27:07 följande:
    Om det är så du ser på att avbryta en överenskommelse så, ja.

Ser jag något som är till försäljning så räknar jag med att få köpa det och inte att någon sentimental fru ska lipa tillbaka det.

Så, nu var jag brutalt ärlig.
    Du har rätt till din åsikt du också. Jag ser väl mer delar eftersom jag nu är där jag är. Att saken försvinner för mig är en sorg, så den för mig har ett emotionellt värde, köparen får något den hade kunnat köpa hundratals andra varianter av.

Men jag hade ju såklart mycket hellre sett att jag insett att den låg där den låg och hunnit plocka bort den så den aldrig sålts.

Jag kunde ha betalat dubbelt för att få tillbaka den, hade du funderat på det då?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Man41) skrev 2024-08-27 08:36:48 följande:

Vilken storm i ett vattenglas. Säg till maken att köpet ska hävas, att det betyder för mycket. 

Eftersom han inte fattar det emotionella värdet förklara det genom handling. Brukar han klippa gräset, dammsuga etc säg att du gör detta i x veckor, månader osv. Visa att det betyder mycket. 

Passar inte det så kan han få som han vill i gengäld mot att han erbjuder dig något liknande. 

Sen gillar jag inte att spara för mycket. Och det man sparar ska man vilja ha även om 20 år tex.

Ja, jag vill inte spara för mycket heller. Har därför gjort en liten låda per barn där allt ska kunna rymmas, vilket gör att det blir att man måste sålla hårt.(Fick själv typ 4 flyttkartonger med allt sparat av mina föräldrar som spelat ALLT och det var ju förvisso kul att se en gång till men sen har det känts jobbigt att hantera att få så mkt liksom).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (D) skrev 2024-08-27 09:38:00 följande:

Om du är villig att betala dubbelt för att få den tillbaka skulle jag föreslå att ni faktiskt kontaktar köparen, förklarar läget och erbjuder återbetalning och kompensation.

Troligen har köparen förståelse och nöjer sig med återbetalning, och får du betala en slant verkar det ju ok för dig.  Får hen tillbaks dubbla summan kanske det t.o.m. räcker för att köpa en liknande sak ny, så då slipper ni förhoppningsvis negativa omdömen.

Ja, jag vore helt klart villig att betala dubbelt för att ersätta för att jag varit klantig.

Det skulle helt klart räcka för en ny vara för köparen. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-08-27 16:23:55 följande:
    Kanske, beror på hur gärna  jag ville ha den och om den gick att enkelt få tag på.
    Det är en mobil. Finns massor. Denna var bara speciell för mig pga minnena med barnen, har flera men denna var den mina barn älskade.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-08-27 16:37:57 följande:
    Får jag pengar tillbaka så jag kan köpa en ny så är det ok.
    Ja självklart skulle du ju få det. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (f) skrev 2024-08-27 17:02:38 följande:
    Det var en barnvagnsmobil av massor. Förståeligt att partnern inte reagerade på just försäljningen av en.
    Jag hade sagt att jag ville spara den. Det hade han glömt, vilket kan hända såklart 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (S) skrev 2024-08-27 19:02:53 följande:

Iså fall hade jag köpt en ny likadan om det fortfarande går. Och skickat den nya om köparen är okej med det. 

Hm, det får jag kolla om det går. Bra ide. Min man har kontaktat köparen nu så jag håller tummarna för att personen har förståelse.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Spara mindre) skrev 2024-08-27 22:36:08 följande:
    Såg nu det var en mobil för ett skötbord. Herregud, släpp det. Det är bara skräp. Var glad ni fick betalt
    Tja. Man är olika. Alla leksaker är väl egentligen mest skräp, inte så de är gjorda av guld eller ädelmetaller. Det är inte i det värdet är.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Spara mindre) skrev 2024-08-27 22:34:30 följande:

För stunden känns det jobbigt men nu lan den glädja ett annat barn🙏❤️

Du ändrade tonläge redigt fort med. Vad hade varit värt den snällare tonen i ditt första inlägg?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (f) skrev 2024-08-27 23:53:33 följande:
    Inte troligt att de sparade enbart en sak.
    Gud vad detta spårat.

Vi har sparat några få saker för att inte överhopa barnen med prylar senare. 

Detta blev misskommunikation. Ville bara höra hur andra skulle uppleva det och göra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Py) skrev 2024-08-28 09:05:07 följande:

Hade min man råkat sälja nåt som futtigt som en leksak som jag velat spara, hade jag blivit lite ledsen och irriterad och sen gått vidare i livet. Han han sålt min farmors vigselring som mitt barn fick i dopgåva, hade jag sannolikt reagerat som du gör nu.

Hade jag som köpare fått ett mejl om att det tyvärr inte blir något av köpet av en babyleksak, för att köparen ångrat detta, hade jag tyckt att det var ena jävla idioter. Hade köpet skett via Tradera hade jag gett dåligt omdöme och gått vidare i livet.

Tack för ditt inspel. Vi har olika syn på saker helt enkelt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Spara mindre) skrev 2024-08-28 22:00:35 följande:

Jag hade förstått om man skapade en tråd och lade ner flera timmar av sin dyrbara egentid på detta om det vore barnens snuttefilt de kom hem från BB i eller vad jag trodde, en superdyr gåstol som man inbillar sig var superbra och användbar i framtiden. 

Har du problem med att göra dig av med en mobil så har du så mycket sparat att det är? Det är ett problem.

Så för dig är pengarna avgörande. Förstår.

Varför är mobilen mindre värd än snuttefilten om barnen struntat i filtar men gjort sina första skratt och första fokus på någonting mot mobilen?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Spara mindre) skrev 2024-08-29 19:42:50 följande:
    För att mobilen är mindre personlig, bärs inte nära kroppen, kan inte bära på upplevelser mer än blöjbyten. Jag utläser av detta att du även sparar skallror och andra leksaker, bärselar och mycket kläder. 
    Livet är kort, släpp det och låt den glädja ett annat barn. Är det värt att så split med din man för detta?
    Då utläser du fel.  Jag tycker själv snuttisar mm blir äckligare att spara. Så där är vi ju olika.
Svar på tråden Er partner sålde något ni tänkt spara, hur hade ni reagerat