Inlägg från: Anonym (Liten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liten)

Bröllopspresent

För min del hade jag inte gett 1000 kr till barndomsvänner som jag inte aktivt umgås med. Gav 500 kr till familj i bröllopspresent.

Hade gett max 250 kr.

• Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-26 17:58:37 följande:
    Fast blir man bjuden på ett riktigt bröllop och inte känner att relationen och inbjudan är värd mer ska man nog tacka nej. För 250 handlar ju de flesta när man går på barnkalas för fan

1000 låter bra, tycker inte du behöver ge mer ts 
    Anonym (J) skrev 2024-08-26 18:06:11 följande:

250 kr, max? Driver du? Tragiskt lite.

Ja, 1000 är en jättebra summa. 

Det är vad min ekonomi hade tillåtit så ja, 250 kr. 

För min del hoppas jag ju att blir jag bjuden på bröllop handlar det om att de vill ha min närvaro där, inte att jag ska ge dem pengar i första hand. Men är det så att dyr present/stor pengagåva är viktigare än att jag är där så får jag såklart tacka nej och inte gå.

• Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-26 17:58:37 följande:
    Fast blir man bjuden på ett riktigt bröllop och inte känner att relationen och inbjudan är värd mer ska man nog tacka nej. För 250 handlar ju de flesta när man går på barnkalas för fan

1000 låter bra, tycker inte du behöver ge mer ts 
    Kanske ska tillägga att när alla räkningar och mat är betalda har jag ca 1000 kr kvar på kontot. 250 kr är 25% av det jag har kvar.

Hur mycket har du kvar när allt är betalt och skulle du lägga 25% på bröllopsgåva?
  • Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-26 18:34:39 följande:
    Då är det ju så, men i det läget hade åtminstone jag förklarat kort att jag inte hade mer ekonomisk kapacitet, ditt inlägg antydde att det är helt normalt att ge så lite, vilket det inte är.

Känner man mig så väl att man bjuder på bröllop vet man nog läget.
    För mig är 250 kr inte lite. 

Någon annan skrev dessutom att 500 kr om man är ett par som ger, det är ju samma sak som att 1 person ger 250 kr. Den personen blev inte ifrågasatt?

• Anonym (Liten)
    Anonym (V) skrev 2024-08-26 18:37:21 följande:
    Dock bjuder ju de på mat så mer än 250 kan man väl ge
    Present är inte betalning för mat?
  • Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-27 15:50:36 följande:
    Generellt är det sjukt. Förr skrev man ingenting, folk visste med sig att man har med fina presenter på påkostade bröllop, nu måste sånt förtydligas, även om man inte kan sätta krav.

Men jag håller med i grunden om att det är osmakligt , även att ha önskelista 
    Bara påkostade bröllop? Hur vet du vilka bröllop som är påkostade? Tar du inte med present för att fira brudparet, tar du bara med som kompensation för maten/festen?

Enligt vett och etikett ska inte present ges som kompensation så oavsett om bröllopet är påkostat eller ej så kan man ge utifrån sin egen budget.
  • Anonym (Liten)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:27:36 följande:
    Hade man köpt mat så hade det kostat mer är 250 så man förlorar inget på det. Därför kan det upplevas snålt. Men man gör absolut som man vill. Lilla jag kan inte bestämma det.
    Jag köper inte mat för 250 kr/dag.

Dessutom är bröllop inte bara present, man ska ta sig dit också, och eventuellt måste man ha boende osv.
  • Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-27 21:47:10 följande:
    Anonym (B) skrev 2024-08-27 17:05:12 följande:
    Bäst att du hyr in statister på ditt bröllop om du anser att bara de som kan betala 1000 kr per par ska komma och det är oviktigt att familj och vänner kommer eller ej.

De flesta bjuder inte gästerna för att de ska betala för bröllopet , utan att de vill gifta sig med sina nära och kära närvarande oavsett hur mycket pengar de kan ge. 

Risken är också större att om en person inte kan betala för sitt eget bröllop har flera vänner och familjemedlemmar som inte kan ge 1000 kr i bröllopspresent...

Vi sparade ihop 200k, planerade ett bröllop men slopade planerna, gifte oss i stadshuset och de som ville kunde komma på resturang och betala för sin egen mat om man ville, utan present, bara närmsta familjen. Så jag dömer inget bröllopsupplägg, jag skriver hur jag tänker när jag blir bjuden på ett bröllop där brudparet står för allt.

För min del kan ni lämna en burk tonfisk, jag skiter i vilket, men måste ju få säga vad jag tycker krävs av mig om jag tackar ja till ett bröllop?
    Även en billig present kan ju vara en fin present med mycket tanke bakom?

En av mina finaste presenter jag fått har varit en burk med hembakta kakor tex.
    Eller hemodlade tomater, morötter eller dyl
    Skulle bli underbart glad för en tomatplanta, ett par hemstickade vantar, en fin blombukett eller krukväxt, en stor härlig tekopp, te i spännande smaker, fin choklad, en burk plockade blåbär etc, framför något som kostade 500-1000 kr som det inte ligger någon tanke bakom.

Det är så många som tror att prislappen eller summan är det viktigaste när det gäller presenten, när det snarare är att hitta rätt present för rätt person.
    Träffar man rätt spelar det ingen roll om presenten kostade 10 kr eller 1000 kr.
Svar på tråden Bröllopspresent