• Anonym (Lina)

Bröllopspresent

Om paret önskar sig pengar till bröllopsresa är det lagom med 1000 kr eller är det för snålt? Vi umgås inte aktivt men är barndomsvänner. Ska man även ta med sig något litet för att inte komma tomhänt eller räcker det med pengar? Tar tacksamt emot råd och tips angående detta.

• Svar på tråden Bröllopspresent
  • Anonym (Liten)

För min del hade jag inte gett 1000 kr till barndomsvänner som jag inte aktivt umgås med. Gav 500 kr till familj i bröllopspresent.

Hade gett max 250 kr.

• BuoBä

Har de önskat sig pengar vill de troligen inte ha en massa saker att släpa hem från festen. Ta med ett fint kort (ev med pengar i kuvertet) om ni vill ha med något fysiskt. Inget större. 

500-1000 kr skulle jag säga är en lämplig summa att ge om ni är två vuxna. 

• Anonym (Lina)

Tack för svar! Då blir det kanske inte för snålt i alla fall med 1000 kr.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lina) skrev 2024-08-26 17:53:13 följande:

Tack för svar! Då blir det kanske inte för snålt i alla fall med 1000 kr.

Tvärtom,  det är väldigt generöst. Jag hade gett max hälften. 
  • Core
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-26 13:02:03 följande:

För min del hade jag inte gett 1000 kr till barndomsvänner som jag inte aktivt umgås med. Gav 500 kr till familj i bröllopspresent.

Hade gett max 250 kr.

Fast blir man bjuden på ett riktigt bröllop och inte känner att relationen och inbjudan är värd mer ska man nog tacka nej. För 250 handlar ju de flesta när man går på barnkalas för fan

1000 låter bra, tycker inte du behöver ge mer ts 
  • Anonym (J)
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-26 13:02:03 följande:

Hade gett max 250 kr.

250 kr, max? Driver du? Tragiskt lite.

Ja, 1000 är en jättebra summa. 

• Anonym (Mimmi)
    Core skrev 2024-08-26 17:58:37 följande:
    Fast blir man bjuden på ett riktigt bröllop och inte känner att relationen och inbjudan är värd mer ska man nog tacka nej. För 250 handlar ju de flesta när man går på barnkalas för fan

250 till barnkalas?
    Herrejösses, tur mina söner är äldre numera.

Sen behöver du inte svära åt andra, du har ingen aning om hur deras ekonomi ser ut.
  • Anonym (Liten)

Anonym (J) skrev 2024-08-26 18:06:11 följande:

250 kr, max? Driver du? Tragiskt lite.

Ja, 1000 är en jättebra summa. 

Det är vad min ekonomi hade tillåtit så ja, 250 kr. 

För min del hoppas jag ju att blir jag bjuden på bröllop handlar det om att de vill ha min närvaro där, inte att jag ska ge dem pengar i första hand. Men är det så att dyr present/stor pengagåva är viktigare än att jag är där så får jag såklart tacka nej och inte gå.

• Anonym (Liten)

Kanske ska tillägga att när alla räkningar och mat är betalda har jag ca 1000 kr kvar på kontot. 250 kr är 25% av det jag har kvar.

Hur mycket har du kvar när allt är betalt och skulle du lägga 25% på bröllopsgåva?
  • Core
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-26 18:19:52 följande:
    Kanske ska tillägga att när alla räkningar och mat är betalda har jag ca 1000 kr kvar på kontot. 250 kr är 25% av det jag har kvar.

Hur mycket har du kvar när allt är betalt och skulle du lägga 25% på bröllopsgåva?
    Då är det ju så, men i det läget hade åtminstone jag förklarat kort att jag inte hade mer ekonomisk kapacitet, ditt inlägg antydde att det är helt normalt att ge så lite, vilket det inte är.
Svar på tråden Bröllopspresent