Barnet blir stökigt av förskola
Däremot börjar det kännas som pest eller kolera eftersom äldstas beteende verkligen försämras av förskolan.
Jadu.
Hur menar du att jag skulle veta att han hatar ljudböcker? Att jag föreslog att han kunde vara ute när de andra är inne lät du tydligen helt bli att läsa.
Att jag skrev att det hela kan bero på något annat än funktionsnedsättningar passade du också på att hoppa över.
Jag har gett dig råd utifrån hur förskolor med bra resultat har hanterat barn jag känner som haft exakt samma problem som det du beskriver i trådstarten.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag la tid på att försöka hjälpa dig och ditt barn. Jag lovar att inte göra om det.
Jadu.
Hur menar du att jag skulle veta att han hatar ljudböcker? Att jag föreslog att han kunde vara ute när de andra är inne lät du tydligen helt bli att läsa.
Att jag skrev att det hela kan bero på något annat än funktionsnedsättningar passade du också på att hoppa över.
Jag har gett dig råd utifrån hur förskolor med bra resultat har hanterat barn jag känner som haft exakt samma problem som det du beskriver i trådstarten.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag la tid på att försöka hjälpa dig och ditt barn. Jag lovar att inte göra om det.
Jadu.
Jadu.
Ställ i kö för npf-utredning. Det är inte omöjligt att han kommer att behöva stöd i skolan och vissa skolor är skittröga och behöver en diagnos upptryckt i ansiktet för att göra något. Det är lång kö för att få utredning och själva utredningen tar också tid, så undersök möjligheterna till detta. Tillbakadragen på dagis och sen utbrott hemma är typiskt för barn med npf, men kan så klart även hända barn som av andra anledningar inte orkar med stim och stök.
Om det visar sig att din son har en funktionsnedsättning kan det finnas stöd via LSS att få.
Be förskolan ge honom lugn några gånger om dagen. Jag vet ett barn som fick en sån där liten äggfåtölj för barn från IKEA där barnet sattes ett par, tre gånger om dagen med en padda med roliga men rätt stillsamma spel. På ett annat ställe byggde de en koja i ett skåp. Lite ljudbok eller något pyssel.
Om det finns tillräckligt med personal kan han stanna inne en stund när de andra leker ute, eller tvärtom.
När de delar in barnen i grupper kan han få en liten grupp eller jobba med bara ett barn. Överlag kan de arbeta med att se till att han är på ställen där det är lugnt och inte så många barn.
Ni kan be förskolan ta in en specialpedagog som kan vara med och observera ert barn en tid. Berätta för den personen om hans utbrott hemma.
Känner igen det TS. Har också ett barn på förskola och är hemma med en liten. Första månaderna gick det superbra men nu börjar den stora bli sur på småsyskonet, tycker det tar för mycket uppmärksamhet och agerar ut. Härjar runt för att få min uppmärksamhet. Har hört att det är vanligt, vänners barn har slagits eller klättrat på möbler för att ta mammas uppmärksamhet från lillasyster till sig själva.
Det är också vanligt att de ballar ut hemma, eller som barn med skilda föräldrar som ballar ut hos föräldern de är tryggast med och håller fasaden uppe hos den andra.
Prata med förskolepersonalen om det du skrev om att de inte har koll på barnets intressen, det upplevde vi också, blev bättre efter ett samtal.
Fasta mattider, mellanmål direkt efter hämtning och sen middag i tid är viktigt för oss, det minskar bråken.