Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Någon som har/har haft aktivitetsstöd?

Tyvärr är det väldigt lågt om man inte har jobbat. 

Sök bostadsbidrag och försök sälja av saker. Du kanske kan jobba med något annat innan du hittar jobbet du har utbildat dig till? Jobb som personlig assistent brukar t ex vara enkla att få, säeskilt extrapass kväll och helg

• Anonym (A)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-03 00:58:38 följande:
    Jag HAR ju jobbat och jag har en SGI.

Du måste uppfylla villkoren för arbetslöshetsersättning. Kan inte de exakta reglerna för det men det du har fått är lägsta garantinivån

• Anonym (A)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-03 01:18:49 följande:
    Jag uppfyller de villkoren.   Hade A-kassa baserat på min inkomst innan jag började studera.
    Varför har du då inte a-kassa nu istället? Kanske har att göra med att du har pluggat?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-04 02:10:56 följande:
    Mina a-kassadagar är slut.   
    Jag vet inte riktigt om man är berättigad a-kassa efter studier (och därmed aktivitetsstöd på a-kassenivå). Hade läst på och kontaktat arbetsförmedlingen om jag var du, så de har alla uppgifter de behöver. Har du tur kanske det har blivit fel
  • Anonym (A)
    Anonym (Gul) skrev 2024-09-04 11:18:41 följande:
    Hur kan du ha sgi men inte a-kassedagar?
    SGIn kollas väl x antal dagar tillbaka, undanräknat studier?
    Så funkar det inte. Man kan skydda sin sgi genom att vara inskriven på arbetsförmedlingen
  • Anonym (A)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-04 12:54:14 följande:
    Anonym (Gul) skrev 2024-09-04 11:18:41 följande:
    Hur kan du ha sgi men inte a-kassedagar?
    SGIn kollas väl x antal dagar tillbaka, undanräknat studier?
    SGI har ingenting med aktivitetsstöd att göra...

Antingen uppfyller man kraven för A-kassa och då får man aktivitetsstöd i nivå med vad man skulle fått om man fick A-kassa eller så uppfyller man inte kraven och då får man garantibeloppet på 223 kr/dag

Ingen har väl påstått det?
  • Anonym (A)
    Anonym (Gul) skrev 2024-09-04 12:12:39 följande:
    Men inte hur länge som helst?
    Jo, så länge man är inskriven på arbetsförmedlingen, tror jag.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-04 13:08:14 följande:
    Bland annat TS skrev själv att hon trodde det och de övriga 2 jag citerade diskuterar ju SGI i en tråd som handlar om aktivitetsstöd så det kan ju bli förvirrande, inte minst för TS

Skadar väl inte att då klargöra vad som gäller, eller?
    Okej, jag såg det som en sidodiskussion. Som du säger så är det villkoren för a-kassa man ska uppfylla.
Svar på tråden Någon som har/har haft aktivitetsstöd?