• Anonym (Hjälp)

Någon som har/har haft aktivitetsstöd?

Jag blev klar med min treåriga utbildning i våras, men har inte fått jobb ännu tyvärr.
    Är inskriven på arbetsförmedlingen såklart,  och jag blev beviljad aktivitetsstöd eftersom jag deltar i ett av deras program.
    Men,  aktivitetsstödet ligger bara på drygt 5000 kr/månad, visade det sig idag när jag fick utbetalningsbesked från försäkringskassan.
    Det täcker knappt halva hyran och jag har tre barn här hemma dessutom.
    Jag söker jobb för fullt, har varit på tre intervjuer denna veckan, men hur ska jag klara mig fram tills jag får jobb? 
    Hur har ni andra med aktivitetsstöd klarat er?   

• Svar på tråden Någon som har/har haft aktivitetsstöd?
  • Anonym (Hjälp)

Jag hade fått för mig att aktivitetsstödet grundades på SGI, men det kan det inte göra,  min SGI ligger ju på 350 000.

• Anonym (Arbetssökande)

När jag hade aktivitetsstöd för ett par år sedan låg det på ca. 7000-8000 har jag för mig... då var min hyra ca. 4000 så det räckte för mig.

Men om du inte pengarna räcker ska man väl kunna söka bostadsbidrag? 

• Anonym (Lizen)

Är du ensamstående ska du ju ha både barnbidrag  och underhåll som väl blir cirka 6000-7000 för 3 barn? Sedan kan du söka bostadsbidrag, borde väl bli minst 2000 kr? Då har du 14000 kr. Resten upp till existensminimum kan du söka försörjningsstöd för.

• Anonym (Hjälp)

Jo, ska söka bostadsbidrag.   Har halva barnbidraget och inget underhåll eftersom barnen bor hos pappan nästan halvtid, jag har dom lite mer.
    Jag vill INTE gå till socialen och ansöka om försörjningsstöd.  Det är delvis på den enheten  jag söker jobb nu efter min utbildning.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-08-23 23:19:08 följande:

När jag hade aktivitetsstöd för ett par år sedan låg det på ca. 7000-8000 har jag för mig... då var min hyra ca. 4000 så det räckte för mig.

Men om du inte pengarna räcker ska man väl kunna söka bostadsbidrag? 

Vad var den summan baserad på, minns du det?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (…)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-24 01:19:50 följande:

Jo, ska söka bostadsbidrag.   Har halva barnbidraget och inget underhåll eftersom barnen bor hos pappan nästan halvtid, jag har dom lite mer.
    Jag vill INTE gå till socialen och ansöka om försörjningsstöd.  Det är delvis på den enheten  jag söker jobb nu efter min utbildning.

Vid växelvis boende kan man söka underhållsstöd via försäkringskassan och få ett halvt underhållsstöd (utan att andra vårdnadshavaren betalar) 
  • Anonym (…)
    Anonym (?) skrev 2024-08-24 08:25:15 följande:
    Vid växelvis boende kan man söka underhållsstöd via försäkringskassan och få ett halvt underhållsstöd (utan att andra vårdnadshavaren betalar) 
    Hade visst fel, de verkar ha tagit bort denna möjlighet. Men ring FK och fråga för säkerhets skull. Det är underhållsstöd, inte underhållsbidrag. Viktig skillnad. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)

Tyvärr är det väldigt lågt om man inte har jobbat. 

Sök bostadsbidrag och försök sälja av saker. Du kanske kan jobba med något annat innan du hittar jobbet du har utbildat dig till? Jobb som personlig assistent brukar t ex vara enkla att få, säeskilt extrapass kväll och helg

Svar på tråden Någon som har/har haft aktivitetsstöd?