Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Någon som har/har haft aktivitetsstöd?

Jag blev klar med min treåriga utbildning i våras, men har inte fått jobb ännu tyvärr.
    Är inskriven på arbetsförmedlingen såklart,  och jag blev beviljad aktivitetsstöd eftersom jag deltar i ett av deras program.
    Men,  aktivitetsstödet ligger bara på drygt 5000 kr/månad, visade det sig idag när jag fick utbetalningsbesked från försäkringskassan.
    Det täcker knappt halva hyran och jag har tre barn här hemma dessutom.
    Jag söker jobb för fullt, har varit på tre intervjuer denna veckan, men hur ska jag klara mig fram tills jag får jobb? 
    Hur har ni andra med aktivitetsstöd klarat er?   

• Svar på tråden Någon som har/har haft aktivitetsstöd?
  • Anonym (Hjälp)

Jag hade fått för mig att aktivitetsstödet grundades på SGI, men det kan det inte göra,  min SGI ligger ju på 350 000.

• Anonym (Hjälp)

Jo, ska söka bostadsbidrag.   Har halva barnbidraget och inget underhåll eftersom barnen bor hos pappan nästan halvtid, jag har dom lite mer.
    Jag vill INTE gå till socialen och ansöka om försörjningsstöd.  Det är delvis på den enheten  jag söker jobb nu efter min utbildning.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-08-23 23:19:08 följande:

När jag hade aktivitetsstöd för ett par år sedan låg det på ca. 7000-8000 har jag för mig... då var min hyra ca. 4000 så det räckte för mig.

Men om du inte pengarna räcker ska man väl kunna söka bostadsbidrag? 

Vad var den summan baserad på, minns du det?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-09-02 17:18:32 följande:

Tyvärr är det väldigt lågt om man inte har jobbat. 

Sök bostadsbidrag och försök sälja av saker. Du kanske kan jobba med något annat innan du hittar jobbet du har utbildat dig till? Jobb som personlig assistent brukar t ex vara enkla att få, säeskilt extrapass kväll och helg

Jag HAR ju jobbat och jag har en SGI.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-09-03 01:07:15 följande:

Du måste uppfylla villkoren för arbetslöshetsersättning. Kan inte de exakta reglerna för det men det du har fått är lägsta garantinivån

Jag uppfyller de villkoren.   Hade A-kassa baserat på min inkomst innan jag började studera.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-09-03 01:20:13 följande:
    Varför har du då inte a-kassa nu istället? Kanske har att göra med att du har pluggat?
    Mina a-kassadagar är slut.   
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-09-04 10:15:35 följande:
    Jag vet inte riktigt om man är berättigad a-kassa efter studier (och därmed aktivitetsstöd på a-kassenivå). Hade läst på och kontaktat arbetsförmedlingen om jag var du, så de har alla uppgifter de behöver. Har du tur kanske det har blivit fel
    Det är man, om man har a-kassadagar kvar.  Jag hade ett fåtal dagar kvar när jag studerat klart.   
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Micke) skrev 2024-09-04 10:40:34 följande:

Efter pandemin tog mina a-kassedagar slut och jag blev beviljad
    aktivitetstöd. Det var samma pengar som när jag gick på a-kassa.
    dvs 20.000 kr i månaden.  Jag var inskriven på ett program men
    "internt placerad" så jag hade inte någon verksamhet som jag gick till

Tack för svar!   Så dina a-kassadagar tog alltså slut och du uppfyllde inte arbetsvillkoren för fler a-kassadagar? 
    Men ändå fick du aktivitetsstöd med samma summa som a-kassan skulle varit? 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-04 12:54:14 följande:
    Anonym (Gul) skrev 2024-09-04 11:18:41 följande:
    Hur kan du ha sgi men inte a-kassedagar?
    SGIn kollas väl x antal dagar tillbaka, undanräknat studier?
    SGI har ingenting med aktivitetsstöd att göra...

Antingen uppfyller man kraven för A-kassa och då får man aktivitetsstöd i nivå med vad man skulle fått om man fick A-kassa eller så uppfyller man inte kraven och då får man garantibeloppet på 223 kr/dag

Ok, det var jag som snurrat till det.   I samband med att jag fick besked om beviljat aktivitetsstöd så fick jag nämligen ett besked om att min SGI hade uppdaterats till lite högre än innan.    
    Jag har haft a-kassa, men nu när dagarna är slut uppfyller jag inte en ny period eftersom jag inte hunnit jobba tillräckligt med dagar för att uppfylla en ny period.
    Så då antar jag att jag inte heller uppfyller kraven för a-kassa som aktivitetsstödet begär och det är därför jag får lägstanivå på aktivitetsstödet? 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Micke) skrev 2024-09-09 12:07:02 följande:
    Japp,  den summan per dag jag fick i slutet på a-kasseperioden var samma som
    jag fick i aktivitetssöd.
    Enda skilnaden var att FK betalade ut inte a-kassan
    Åh så bra, tack! 
Svar på tråden Någon som har/har haft aktivitetsstöd?