Dåligt resultat på KUB, 1/2 risk på trisomi 21, 1/8 på de andra trisomierna
Jag vill bara säga att jag vet vilket helvete du går igenom, även fast de där siffrorna inte behöver betyda att något är fel. Jag var med om samma sak för 1,5 år sen ungefär. Två friska tjejer hemma där jag fått minsta möjliga risk till att då den graviditeten efter ett nackspaltsmått på 3,6 mm få en risk på 1:2, 1:5, 1:5. Moderkaksprovet plus det fördjupade visade på normala kromosomer. Vi trodde allt var frid och fröjd. Jag vill inte skrämma dig nu, men vår son föddes med ett allvarligt hjärtfel som vi inte kände till (dock har jag förstått i efterhand att en bred nackspalt kan indikera på hjärtfel, men läkarna sa att vi inte behövde ett riktat ul och vi valde dumt nog att lita på det). Nu var ju inte er bebis nackspalt lika stor, och en bredare nackspalt behöver inte betyda nånting heller vad jag förstått. Som alla säger, kub är endast en sannolikhetsberäkning och för de flesta med hög risk verkar det inte visa sig på moderkaksprov. Men är ni oroliga så pusha för att få kolla extra så att ni inte hamnar där vi hamnade.
Håller tummarna för er!