Dåligt resultat på KUB, 1/2 risk på trisomi 21, 1/8 på de andra trisomierna
Till dig som läser detta, jag är just nu i chock och skriver detta inlägg för att få läsa om fler varit i liknande situation.
Precis hemkommen från KUB, är i vecka 12 men barnmorskan tyckte baserat på fostrets storlek att jag är i vecka 11.
Ultraljudet såg bra ut, vi fick se bebisen och hjärtslag och var så glada.
Efter att barnmorskan skrivit in mätningar i datorn berättar hon att vi har fått hög risk. 1/2 på trisomi 21 (ds), 1/8 samt 1/11 på de andra två trisomierna.
Blodprovet i sig innan hon skrev in mätningarna var 1/800.
Nackspalten mättes till 3 mm.
Nu väntar vi på moderkaksprov på torsdag, dvs nästan en hel vecka tills dess. Moderkakan ligger i bakvägg så ett prov kan bli svårt. Då får vi vänta till vecka 15 med fostervattensprov.
Vi känner oss helt knäckta och har redan dragit slutsatsen att vi har alla odds emot oss och ställer in mig på en abort. (Vi båda vill göra abort.)
Just nu går mina tankar att jag helst vill göra abort så fort som möjligt, hur ska man klara av att vänta till resultatet från moderkaksprovet som kommer som tidigast om ca två veckor (när jag är i vecka 14, eller 13 som barnmorskan trodde). Och dessutom om det inte går att göra provet & man får vänta till v. 15 plus vänta ytterligare dagar för att få resultatet, sen vänta ytterligare på tid till en abort?ja herregud då kanske aborten sker först i vecka 16. Detta känns helt sjukt för mig och jag förstår inte hur jag ska hantera denna väntan med så låga odds.
Just nu vill jag bara boka en abort tid direkt på måndag, har läst att man får göra kirurigsk abort till och med vecka 12-13, vilket låter som en otroligt mycket bättre process än medicinsk abort, som jag fruktar - då min syster genomgått detta två gånger i vecka 18 är jag väl medveten vad en sen medicinsk abort innebär och något jag fruktat.
Kan inte förstå varför ingen väcker mig ur denna hemska mardröm. Har någon varit med om liknande eller har några som helst tips, tas dessa varmt emot.
har aldrig varit gravid innan.
/en helt förkrossad 30 årig tjej som precis fått se sin första bebis hjärtslag slå - till att sekunder senare förstöras.