• Jemp

Skäms - orkar inte vara ensam med barnen

Det är väldigt fult av din sambo att vända det mot dig. Det är dels fullt normalt att tycka det är jobbigt med barnen (inkl att vara själv/få större arbetsbelastning), och dessutom är han ju själv i så fall värst. 

Ni måste samarbeta här. Han har ju lika stort ansvar för barnen och för att det ska fungera. Jag tycker inte det är rakt fel att åka på (även frivilliga) jobbresor men det måste fungera med familjen under tiden. 

Det är rimligt att gemensamt komma överens om hur många eller långa resor som fungerar, vad han kan göra för att avlasta inför, osv. 

• Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 10:33:56 följande:

Tack för fina svar! Det värmer verkligen att få höra att det inte är mig det är fel på. Någon undrade om höga krav och jag har verkligen inte några höga krav på standard när sambon är borta. Det stora problemet är att jag ensam får rodda barn som ska till olika aktiviteter, läxor som ska göras och signeras, kompislekar och konflikter mellan barnen. Även om jag slänger in i en fryspizza när jag vobbar, tar det ändå massa tid och energi att ens behöva vobba och att hela tiden planera back-uplösningar ifall något barn blir sjukt just när jag ska ha dragningen för ledningen, eller just den dagen då jag ska leda något stort. Allt roddande tär på mig.

Det här har pågått några år och det har funnits tillfällen när jag blivit sjuk ensam med barnen. Då får jag i princip ingående lova att jag är för dålig för att ensam ta hand om barnen. Och det är så förnedrande att jag lagt av med det.

Men det roliga är att han i alla andra sammanhang är så otroligt noga med att stämma av. Förra helgen undrade han om det möjligen kunde gå för sig att han tog en promenad med en kompis. Han kan nästan stämma av luncher under arbetstid med mig. Det är just de här jobbresorna som är så heliga. Och det är klart. Han får tre nätter för sig själv, inga barn att ansvara för och ingen att ta hänsyn till. Han sover gott, går på toaletten själv och behöver inte fundera på om det finns rena gympakläder eller hur man ska hinna ha möte och transportera barn till simningen. Det är ju ett otroligt skönt liv!

Varför vabbar du inte?
    Kan han styra resorna till dagar när du inte hr dragning för ledningen (etc)?
  • Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 11:56:06 följande:
    Jag har hobbys som jag utövar utan familjen. Men jag har inte möjlighet att lämna familjen i vardagen, minst tre nätter varje månad. Jag har faktiskt inte ekonomin att ta in på hotell, två nätter varje månad heller.

Min sambo reser ju inte i tjänsten. Han utövar sin stora hobby under sitt företagsnamn. Tänk att du är bilmekaniker, men nu bygger dragracinbil. Det är inte det han gör, men det är på ungefär samma nivå.
    Det är ju tvärtom vad du skriver i ts? tjänar han pengar på det?
  • Jemp
    Studentpappa skrev 2024-08-24 14:27:19 följande:
    Resorna är ju inte problemet egentligen, utan att han skiter i vad ts säger och tycker.
    Ja?
  • Jemp
    Studentpappa skrev 2024-08-24 14:29:53 följande:
    Tror du då det spelar roll när han reser? Det är ju bristen på respekt som det bottnar i, inte när resan sker, han skiter ju i vilket.
    Absolut. Det har jag också skrivit.
    Men eftersom ts också lyfter att det är jobbigt i praktiken , gäller det ju att hitta sätt att förenkla för sig själv. Särskilt som det här verkar vara en återkommande situation han inte tar hänsyn till. 
  • Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 14:35:12 följande:

Ibland styr han efter mitt schema och det är ju tacksamt. Men det är respektlösheten som är värst. Jag sa en gång att tre nätter per gång är max för mig. Behövs det mer får vi diskutera. Efter ett par månader åkte han plötsligt onsdag till söndag, utan att ta upp det innan. När jag sa  ifrån anklagande han mig genast för att vara sur gnällig och att det gör att han minsann inte har lust att anpassa sig efter en surkärring. 

Jag får liksom känslan av att han vet att han gör fel, men inte vill erkänna det. Annars är han som sagt väldigt inkluderande.

Det är ju inte i första hand dig han har att anpassa sig efter, utan det faktum att han har barn att ansvara för. 

• Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 18:28:23 följande:
    Det hade varit jättebra och jag har föreslagit det flera gånger, men han är totalt ointresserad. Sista gången jag frågade, svarade han inte ens.
    Det innebär ju att han är likgiltig till ert förhållande.
  • Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 18:32:06 följande:
    I alla fall när det rör det här. Annars frågar han i princip om lov för att ta en promenad med en kompis. Men tydligen är det oerhört viktigt för honom att komma iväg och få lugn och ro.
    Fast det är ju inte bara att han reser, utan att han gör det alldeles för mycket, utan att stämma av, vägrar familjerådgivning, utövar härskartekniker på dig (anklagar dig istället, ignorerar dig, osv), kallar dig surkärring osv.

Att stämma av innan promenad är väl det normala när man har småbarn. Kostar honom förmodligen inte lika mycket. 
  • Jemp
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-26 08:54:35 följande:
    Jag tar till mig av det här! Jag tycker ju att vi pratat och pratat, men jag eftersom jag känner så starkt för det här, blir jag också upprörd. Och då låser sig diskussionen på en gång.
    Just vid sådana tillfällen kan ju familjerådgivning vara en hjälp.
    Du är ju öppen för väldigt mycket: att han reser iväg för egentid (eller jobb), så länge det inte blir FÖR mycket och så länge han respekterar dig och förenklar. Det blir en väldigt bra grund, men du ska såklart inte vara den enda som anpassar dig eller tar ansvar. 
Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen