• Studentpappa

Skäms - orkar inte vara ensam med barnen

Varför börjar inte du göra lika? Åk bort en helg i månaden tills polleten trillar ner. Jag reser antagligen mer än din man i tjänsten, och skulle faktiskt uppskatta om barnens mamma faktiskt gjorde något som liknade en hobby eller att hon har något utöver barn och familj.

Hon är extremt tom på idéer och intressen och ju större barnen blir ju mer märks det.

Sen är det då enligt min åsikt skönare att vara hemma än att resa i tjänsten, sömnen är alltid kass på nya ställen och att resa i sig sliter.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 11:56:06 följande:
    Jag har hobbys som jag utövar utan familjen. Men jag har inte möjlighet att lämna familjen i vardagen, minst tre nätter varje månad. Jag har faktiskt inte ekonomin att ta in på hotell, två nätter varje månad heller.

Min sambo reser ju inte i tjänsten. Han utövar sin stora hobby under sitt företagsnamn. Tänk att du är bilmekaniker, men nu bygger dragracinbil. Det är inte det han gör, men det är på ungefär samma nivå.
    Klarar inte din man barnen ett par nätter eller vad hindrar dig? Det finns ju alternativ till hotell.

Åk till en kompis, dina föräldrar eller vad som helst. Alternativet är ju att du sätter ner foten och säger ifrån.
  • Studentpappa
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 13:04:30 följande:
    Hade det handlat om hans arbete och jag kompenserats genom att få ta del av inkomsten, hade det varit okej. Men det är ju inte arbete. Det döljs bakom arbete, men egentligen handlar det om en hobby som är så oerhört helig. För MIG är det här ett stort stressmoment. Jag går runt med fladder i bröstet när han säger att han ska åka igen. Och han svarar genom att ge mig dåligt samvete.
    Studentpappa skrev 2024-08-24 12:37:17 följande:
    Klarar inte din man barnen ett par nätter eller vad hindrar dig? Det finns ju alternativ till hotell.

Åk till en kompis, dina föräldrar eller vad som helst. Alternativet är ju att du sätter ner foten och säger ifrån.
    Mina vänner bor inte så att jag behöver bo hos dem och alla har småbarn vilket gör att de inte är särskilt intresserade av att ha folk boende hos sig. Dessutom är det inte det jag är ute efter. Det hjälper liksom inte mig att jag ska tvinga mig iväg en gång i månaden. Han kommer inte att åka mindre för den sakens skull.

Och jag sätter ner foten och säger ifrån varenda gång. Men det skiter han i. Nu senast kom han hem långt senare än han brukar. Jag uttryckte att jag inte uppskattade att han ändrar sådana saker utan att stämma av med mig. Han svarade att jag bara gnäller och att han inte lyssnar på gnäll. Så var det med det. När jag var magsjuk, skulle jag grundligt redogöra för om jag verkligen inte skulle klara av att vara själv med barnen. Sen stannade han vistelsen ut och konstaterade att det ju gick utmärkt. Att jag gick på knäna och tillbringade tiden mellan badrum och säng spelade ingen roll. Barnen överlevde.

Du sätter ju inte ner foten eftersom det inte får några konsekvenser för honom. Han åker ju ändå och allt rullar på. Då sätter man inte ner foten.
  • Studentpappa
    Anonym (Skamsen) skrev 2024-08-24 13:24:55 följande:
    Eller så skiter han i det.
    Visst skiter han i det, det är ju uppenbart. Och han visar ju tydligt att han inte har några planer att ändra sig. Sen är det ju upp till dig att acceptera det eller ej.

Att du säger nej och han skiter i det och allt rullar på som vanligt är ju inte att sätta ner foten.
  • Studentpappa
    Jemp skrev 2024-08-24 14:25:23 följande:
    Varför vabbar du inte?
    Kan han styra resorna till dagar när du inte hr dragning för ledningen (etc)?
    Resorna är ju inte problemet egentligen, utan att han skiter i vad ts säger och tycker.
  • Studentpappa
    Jemp skrev 2024-08-24 14:27:38 följande:
    Ja?
    Tror du då det spelar roll när han reser? Det är ju bristen på respekt som det bottnar i, inte när resan sker, han skiter ju i vilket.
  • Studentpappa

Du har ju några val att göra, fortsätt som nu och säg nej, han skiter i det och åker ändå.

Kräv parterapi annars separation (och stå fast vid det).

Gå direkt på separation.

• Studentpappa
    Skål
    Anonym (Känner med dig) skrev 2024-08-26 00:22:52 följande:

Det är klart att du får tycka att det är jobbigt att vara själv med barnen. Jag hade aldrig fixat att vara själv med våra krävande barn, och då är jag ändå mamma. Våra barn är som sagt väldigt krävande och ingen av oss är någonsin borta från familjen, just för att man behöver vara två för att rodda våra virvelvindar. 

I de fallen där man ändå mäktar med att vara ensam viss tid med barnen, men har en oförstående partner.. i de fallen är det ju inte helt ovanligt med separation. Tänk att som mamma få lägga upp fötterna på soffbordet och bara VILA efter jobbet varannan vecka, vilken dröm! Men då får ju barnen betala priset varannan vecka när de är hos pappan och varken mat, läggtider, läxor eller hygien sköts. Javisst, nu generaliserar jag. Visst finns det undantag bland både pappor och mammor. Ursäkta off topic.

Också ett sätt att säkra sig mot separation, barn som inte går att hantera själva och en ny partner som vill kliva in lär vara otänkbar att finna Skål
Svar på tråden Skäms - orkar inte vara ensam med barnen