Inlägg från: Anonym (Frågande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frågande)

Bo mindre för att kunna spara mer?

Ska separera från min sambo och har två tjejer på 2 och 6 år. Har hittat en lägenhet med 2rok på 60kvm för 5700:-/månad och en 3rok på 75kvm för 7800:-/månad. Vad är smartast att välja? Skulle kunna spara/ha större utrymme för att göra saker om jag väljer tvåan men tänker att det kanske blir för trångt? Eller vänjer man sig? Vad tycker ni? Önskar lite synpunkter utifrån.

• Svar på tråden Bo mindre för att kunna spara mer?
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-22 15:17:53 följande:
    Beror ju på din ekonomi. Att spara för att kunna göra mer grejor är ju kul, men föst måste du spara till buffert, om du inte redan har det. Så är din ekonomi tight, ta den lilla lägenheten. Om du har råd med både sparande och den stora, så hade jag nog tagit den stora, tids nog hinner du då även få pengar över till roliga saker.

Hur ser din budget ut? 
    Har noll sparande och utifrån budgeten jag gjort så har jag efter att allting är betalt (hyra, bil, barnomsorg, CSN-lån, mat osv) 5500:- kvar. Så av det ska det räcka till sparande och att kunna göra/köpa nåt. Därför jag tänker att de 2000:- extra varje månad skulle behövas.
  • Anonym (Frågande)
    Jemp skrev 2024-08-22 15:22:19 följande:

Beror helt på ekonomi.
    Jag hade tagit trean om du har möjlighet, men inte om det innebär att du inte kan spara eller unna dig något alls. Beror lite också på hur stort sparande du har i dagsläget. 

Har noll sparande och utifrån budgeten jag gjort så har jag efter att allting är betalt (hyra, bil, barnomsorg, CSN-lån, mat osv) 5500:- kvar. Så av det ska det räcka till sparande och att kunna göra/köpa nåt. Därför jag tänker att de 2000:- extra varje månad skulle behövas.
Svar på tråden Bo mindre för att kunna spara mer?