• Anonym (Frågande)

Bo mindre för att kunna spara mer?

Ska separera från min sambo och har två tjejer på 2 och 6 år. Har hittat en lägenhet med 2rok på 60kvm för 5700:-/månad och en 3rok på 75kvm för 7800:-/månad. Vad är smartast att välja? Skulle kunna spara/ha större utrymme för att göra saker om jag väljer tvåan men tänker att det kanske blir för trångt? Eller vänjer man sig? Vad tycker ni? Önskar lite synpunkter utifrån.

• Svar på tråden Bo mindre för att kunna spara mer?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-08-22 15:13:21 följande:
    Bo mindre för att kunna spara mer?

Ska separera från min sambo och har två tjejer på 2 och 6 år. Har hittat en lägenhet med 2rok på 60kvm för 5700:-/månad och en 3rok på 75kvm för 7800:-/månad. Vad är smartast att välja? Skulle kunna spara/ha större utrymme för att göra saker om jag väljer tvåan men tänker att det kanske blir för trångt? Eller vänjer man sig? Vad tycker ni? Önskar lite synpunkter utifrån.

Beror ju på din ekonomi. Att spara för att kunna göra mer grejor är ju kul, men föst måste du spara till buffert, om du inte redan har det. Så är din ekonomi tight, ta den lilla lägenheten. Om du har råd med både sparande och den stora, så hade jag nog tagit den stora, tids nog hinner du då även få pengar över till roliga saker.

Hur ser din budget ut? 
  • Räkan77

Barnen är ju så pass unga att de förmodligen kommer trivas utmärkt i en två. Spar pengarna för de kommer att behövas när tjejerna blir tonåringar 

• Jemp

Beror helt på ekonomi.
    Jag hade tagit trean om du har möjlighet, men inte om det innebär att du inte kan spara eller unna dig något alls. Beror lite också på hur stort sparande du har i dagsläget. 

• Anonym (Frågande)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-22 15:17:53 följande:
    Beror ju på din ekonomi. Att spara för att kunna göra mer grejor är ju kul, men föst måste du spara till buffert, om du inte redan har det. Så är din ekonomi tight, ta den lilla lägenheten. Om du har råd med både sparande och den stora, så hade jag nog tagit den stora, tids nog hinner du då även få pengar över till roliga saker.

Hur ser din budget ut? 
    Har noll sparande och utifrån budgeten jag gjort så har jag efter att allting är betalt (hyra, bil, barnomsorg, CSN-lån, mat osv) 5500:- kvar. Så av det ska det räcka till sparande och att kunna göra/köpa nåt. Därför jag tänker att de 2000:- extra varje månad skulle behövas.
  • Anonym (Frågande)
    Jemp skrev 2024-08-22 15:22:19 följande:

Beror helt på ekonomi.
    Jag hade tagit trean om du har möjlighet, men inte om det innebär att du inte kan spara eller unna dig något alls. Beror lite också på hur stort sparande du har i dagsläget. 

Har noll sparande och utifrån budgeten jag gjort så har jag efter att allting är betalt (hyra, bil, barnomsorg, CSN-lån, mat osv) 5500:- kvar. Så av det ska det räcka till sparande och att kunna göra/köpa nåt. Därför jag tänker att de 2000:- extra varje månad skulle behövas.
  • Anonym (Också frånskilda)

Hur ser bostadsmarknaden ut där du bor? Är det möjligt att få en trea igen senare hade jag valt tvåan nu för att spara pengar. ( Sedan inrett så att det äldre barnet kan få paus från det yngre ibland.) 

• Anonym (Dea)

Med de förutsättningarna - Den billiga! Men lägg inte de pengar som blir över på roliga saker utan på sparande. Som ensamstående är du ekonomiskt sårbar. Sjukpenning kan ta flera månader att få, så se till att få ihop en buffert som motsvarar minst tre, fyra månadslöner innan du slutar dra i svångremmen. Att bli sjuk och i samma veva hamna i ekonomisk kris är något man verkligen inte vill riskera att uppleva, i synnerhet inte som förälder. 

I ditt läge hade jag försökt leva snålt som f-n tills det fanns en ok buffert. 

• Anonym (Em)

Jag hade helt klart tagit tvåan och bott där så länge det funkade. Det är ju flera år kvar tills den lilla behöver eget rum. Bor ni kvar då kanske du kan dela av vardagsrummet till två sovrum och ha vardagsrum/ditt sovrum i sovrummet. 

• Mandel

Än så länge är barnen så pass små att man inte behöver göra en massa dyra saker utan lekplatser och fikakorg brukar fungera alldeles utmärkt. 

Har du 5500kvar när allt vanligt inkl kläder till er är betalt så skulle jag välja 3:an. En fungerande och mysig vardag är mer värt för mig än trångt, tjafsfaktor och risk för stök toppat med någon extra utflykt eller resa här och där.
    En fungerande vardag med utrymme och möjlighet till avskildhet även för dig är inte fel.
    Självklart spelar sedan läget och skicket in på de olika lägenheterna!
    Men sova i vardagsrummet för din del är kanske inte så kul när man får besök eller barnen tar hem lekkompisar osv. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (lazy)

Jag är lite lat, så jag skulle ha valt trean eftersom jag inte vill flytta igen om ett par år när den äldsta vill ha eget rum. 7800 är en extremt låg hyra för en trea i alla fall, så saknas det pengar är det nog bättre att satsa på att hitta ett bättre jobb. 

Med så lite pengar över kommer ni ändå inte kunna göra några flashiga resor utan hemmet blir er borg där ni måste trivas och ha det gött. 

Men om du är mer flyttbenägen än jag så kan det väl vara en bra idé att ta tvåan så länge. 

Svar på tråden Bo mindre för att kunna spara mer?