• Anonym (xxx)

Bo mindre för att kunna spara mer?

Anonym (Frågande) skrev 2024-08-22 15:13:21 följande:
    Bo mindre för att kunna spara mer?

Ska separera från min sambo och har två tjejer på 2 och 6 år. Har hittat en lägenhet med 2rok på 60kvm för 5700:-/månad och en 3rok på 75kvm för 7800:-/månad. Vad är smartast att välja? Skulle kunna spara/ha större utrymme för att göra saker om jag väljer tvåan men tänker att det kanske blir för trångt? Eller vänjer man sig? Vad tycker ni? Önskar lite synpunkter utifrån.

Beror ju på din ekonomi. Att spara för att kunna göra mer grejor är ju kul, men föst måste du spara till buffert, om du inte redan har det. Så är din ekonomi tight, ta den lilla lägenheten. Om du har råd med både sparande och den stora, så hade jag nog tagit den stora, tids nog hinner du då även få pengar över till roliga saker.

Hur ser din budget ut? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-08-22 15:33:41 följande:
    Har noll sparande och utifrån budgeten jag gjort så har jag efter att allting är betalt (hyra, bil, barnomsorg, CSN-lån, mat osv) 5500:- kvar. Så av det ska det räcka till sparande och att kunna göra/köpa nåt. Därför jag tänker att de 2000:- extra varje månad skulle behövas.
    Då hade jag tagit tvåan. Då kan du bygga upp en bra buffert, spara lite till pensionen samt till semester/kul saker.
    Dessa siffror är ju dessutom när du får full lön, det blir mindre vid vabb eller egen sjukdom. 

Hellre bo mindre och har en bra ekonomi, för då kan man göra saker utanför hemmet men ändå ha en bra buffert/sparande än att ha högre fasta kostnader, som är svåra att ta sig ur vid minskade inkomster. 
  • Anonym (xxx)
    Räkan77 skrev 2024-08-23 08:05:20 följande:
    Fast det är väl inte heller snällt mot barnen att ha så små marginaler att hon kanske inte kommer att kunna köpa mat osv om hon blir sjukskriven en period? Att ha barn och noll sparade pengar är inte ett trygg och harmoniskt familjeliv
    Håller med. Ekonomin är prio 1. 
Svar på tråden Bo mindre för att kunna spara mer?