• Anonym (CM)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Anonym (M) skrev 2024-12-11 17:33:27 följande:
    Eftersom du skyller på livet eller hur gamla ni var, istället för att du faktiskt valde att inte vara med henne.
    Nu förstår jag faktiskt inte riktigt. Det var ett gemensamt beslut vi tog men om jag hade sagt att jag ville leva mitt liv med henne så tror jag att det blivit så. Man vet ju ingenting om framtiden så det var svårt för oss att ta beslutet att avsluta men jag tror att vi gjorde det bästa valet. I dag är hon gift och har både barn och barnbarn. Vi hör av varandra några gånger per år och vad jag förstår så har hon ungefär samma tankar om det här som jag har.  Vi var med om något fantastiskt tillsammans engång och vi har fortfarande kontakt något jag är väldigt tacksam över.  Hur hon upplevt allt det här kan jag inte veta men som jag uppfattat ser hon lika positivt på vad vi hade och fortfarande har. 
  • Anonym (CM)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 18:52:06 följande:
    Alltså var det ditt eget val, det var inte livet eller era åldrar som bestämde det åt dig.
    Om jag säger så här; Om vi mötts tidigare och hon varit född tidigare eller om jag varit född senare så skulle vi säkert varit ett par än idag. Då hade valet varit lätt. nu var det inte så och vi fick göra vad vi/jag trodde var bäst för alla.  
  • Anonym (CM)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 22:09:30 följande:

Ja jag har fattat för längesen att du skyller på faktorer du inte kan påverka

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du är ute efter.  Jag skyller ingenting på någon eller någonting. Varför skulle jag göra det?  Förstår inte alls vart du vill komma med detta.  

Kanske irriterar det dig att jag inte skyller min otrohet på någon eller någonting. Jag tar helt och hållet ansvar för detta men det är ingenting jag ångrar eller önskar vara ogjort.

Jag försökte förklara varför jag valde att stanna hos min hustru. Inget lätt val men nu så många år senare är jag övertygad om att det var rätt för alla inblandade.
  • Anonym (CM)

Tydligen är det flera här som inte upplevt de känslostormar som äkta förälskelse och passion innebär.  Kanske ser de dessa känsloyttringar som svaghetstecken eller i vart fall förstår de inte hur djupt relationer påverkar en känslomässigt mogen människa.

De som lever i tron att människans tvåsamhet enbart baseras på attraktion och sex, har nog svårt att föreställa sig hur TS känner.  De förstår inte hur känslor för en annan människa kan övertrumfa både förnuft och intellekt.

Hoppas jag har fel, men det verkar som att egot styr i den moderna tvåsamheten.

Ätt älska varandra innebär att man sätter den andre före sig själv. Man avstår från att mata egot till förmån för den älskades bästa.  I förhållanden där kärleken är ömsesidig blir symbiosen större och starkare än det individuella egot. Detta är något de flesta av oss nog drömmer om, men det är inte alla förunnat.

När man anser att TS känslor är att likna med en 14 åring är man inte mer känslomässigt mogen än denne 14 åring. 

• Anonym (CM)

Tydligen är det flera här som inte upplevt de känslostormar som äkta förälskelse och passion innebär.  Kanske ser de dessa känsloyttringar som svaghetstecken eller i vart fall förstår de inte hur djupt relationer påverkar en känslomässigt mogen människa.

De som lever i tron att människans tvåsamhet enbart baseras på attraktion och sex, har nog svårt att föreställa sig hur TS känner.  De förstår inte hur känslor för en annan människa kan övertrumfa både förnuft och intellekt.

Hoppas jag har fel, men det verkar som att egot styr i den moderna tvåsamheten.

Ätt älska varandra innebär att man sätter den andre före sig själv. Man avstår från att mata egot till förmån för den älskades bästa.  I förhållanden där kärleken är ömsesidig blir symbiosen större och starkare än det individuella egot. Detta är något de flesta av oss nog drömmer om, men det är inte alla förunnat.

När man anser att TS känslor är att likna med en 14 åring är man inte mer känslomässigt mogen än denne 14 åring. 

• Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-12-13 08:49:33 följande:

Men det är väl just detta samtalet här delvis handlar om. Det blir ju en summa av de ingående faktorer såsom den enskildes upplevelse av kvaliteten på den befintliga relationen, behov av bekräftelse , livskvalitet i det stora hela, egen inre moralisk kompass, impulskontroll, tidigare upplevelser i livet etc etc. utifrån många olika ingredienser kan utfallet bli olika för olika individer.
    I ts fall är det alltså tredje gången som vi känner till som han är otrogen. Ts upprepar mönster om och om igen. Det säger ju något om honom.

I ditt fall CM var det förmodligen en medelålderskris, EN person dök upp, förälskelsen som omkull kastade livet, många tar ju steget i dessa lägen. Skilsmässa. Men utifrån åldrar och olika livssituationer gjorde ni två bedömning att det inte skulle varit hållbart i längden vilket också statistik mycket riktigt visar på. Relationer med stora åldersskillnader har mycket sämre förutsättningar att hålla. Man blir olyckliga tillsammans när vardagen knackar på, och för många kommer den vardagen när relationen ska ut i ljuset och inte längre har den där spännande touchen av smyg, spänning och åtrå i garderoben, lite att, trots att det är förbjudet kan vi inte motstå varandra, vilken otrolig bekräftelse att få, rent av beroendeframkallande. När de aspekterna inte längre finns kvar och man ska ta relationen ut i vardagen så kommer problem och olikheterna i dagern fortare än du kan ana. Om du CM gjort det andra valet kanske du idag suttit och tänkt på den där frun du lämnade och ifrågasatt valet på andra hållet. 

Jag tror alla kan förstå hur lockande förälskelse och passionen kan vara. inga frågor på det, det är spänning, bekräftelse, dopaminpåslag, flykt. kanske en liten låg självkänsla som behöver sin påfyllningen. en känsla av att bli sedd, att livsgnistan brinner lite starkare av detta när man är på väg att slockna, livet går obönhörligen mot sitt slut det inser man ju ts vid 65 åå. Man är inte längre med i ungdomens ystra lek. Så blir man då sedd av en yngre attraktiv kvinna. 

Du CM gör paralleller mellan dig själv och det facit som du själv idag sitter med och TS situation med återkommande otrohetsaffärer, svek, ego beteende och ev sexmissbruk. Detta är andra gången han bedrar sin fru med samma kvinna över tid, tredje gången han har en otrohetsaffär som vi vet om. 

jag har själv smakat på valet av att kunna gå vidare med förbjuden frukt. Men jag är kapabel att tänka. och man behöver göra ett överslag av sin situation,  är min befintliga relation till ända ? För så kan det självfallet vara. Man är vid slutpunkten av förhållandet med inga gemensamma intressen, inget samliv, grå vardag. Eller har man ett bra liv barn, barnbarn, vänner, gemensamma intressen. Då kanske man ändå behöver göra en bedömning och fatta ett beslut. Det gjorde du en gång CM, men ts fortsätter bedra sin fru av egoistiska skäl, han har svårt att tro att älskarinnan är ett hållbart kort att satsa på för framtiden och då ska frun finnas kvar att ta hand om honom på ålderns höst. Han ska ha kakan och äta den, en riktig mansbebis som här har delat upp kvinnan i funktioner som ska serva hans olika behov i livet. Sex bekräftelse ska han ha av den yngre individen och tryggheten, äldreomsorgsundersköterskan ska hon den gamla trygga ombesörja. Det är jag, jag, jag? 

Om de lever i ett öppet förhållande är det en annan sak men så är ju inte fallet här.

Nej Ts du är för styrd av impulser. jag tror du kommer fortsätta bedra din egen hjärna med bortförklaringar för att rättfärdiga ditt eget beteende likt CM uppmuntrar till och som är så vanligt vid just otrohet. Positioner flyttas fram, det börjar med blickar, leenden, som av en händelse sågs man i personal garaget. spänningen och kickarna byggs upp.  plötsligt satt man där i baksätet och hånglade. Så
    ljuvligt och smutsigt på samma gång.

Men för eller senare torde bubblan spricka. Hur kan du ens ha möjlighet att träffa älskarinnan utan att din fru anar oråd?  Är du ens i ett arbetsliv ? Arbetslös/pensionär som drar iväg på dagen till när din kvinna arbetar och försörjer dig ? Eller hur smusslas det med detta ? Kanske det vore bättre för dig att skaffa ett jobb, bryta isolering etc etc än att lösa ditt miserabla liv på det sätt som nu är fallet ? 

Många ord som ger din beskrivning av för dig okända människors känsloliv. Observera att du aldrig kan och tydligen inte ens vill acceptera att vi är olika, har olika erfarenheter och därmed olika känsloliv .

Att du ser förälskelse och passion som något som hör tonåren till får stå för dig. 

Att du liksom troligen hela Sveriges befolkning ogillar otrohet är tydligt men trots allt förekommer det även i de bästa förhållanden. Varför det är så kan nog varken du eller jag ge något svar på.

Känslomässig mognad handlar inte om att dämpa eller förneka sina känslor, utan om att hantera dem på ett sätt som är hälsosamt och respektfullt både för en själv och för ens partner.  Vad som är hälsosamt och respektfullt för TS och hans partner kan bara de svara på.

Kanske är att skriva här på forumet ett sätt för TS att hantera sina känslor på. Vad han sen kommer fram till vet vi inte men förhoppningsvis blir det hälsosamt och respektfullt för alla parter.
  • Anonym (CM)
    Anonym (,) skrev 2024-12-13 13:43:03 följande:
    Förlåt, jag har inte varit aktiv tidigare i tråden, men jag har läst den nu och blir nyfiken på hur du resonerar. Du behöver förstås inte svara, men jag förstår inte riktigt. För några månader sedan skrev du: "Personligen ångrar jag idag bittert att jag inte tog chansen är jag hade den. 

När man valt den lugna säkra vägen får man stå för det. Jag står mitt kast, accepterar att jag nog valde fel och går vidare." och 
    "Men man får stå sitt kast och acceptera att man är en feg sate.  Hustrun har haft alla chanser att avsluta men är väl lika feg antar jag. Det förvånar mig fortfarande att hon envisas med hålla ihop något som gått sönder för länge sedan."

"Om jag fått leva om den senast 20 åren skulle det inte vara med min fru. Hade nog hellre varit ensam tror jag.  " 

Men nu är du övertygad om att du ändå gjorde rätt? Är det något som har ändrats de senaste månadenra som gör att du känner så?
    Egentligen har ingenting ändrats förutom frågeställningen.

När egot talar så visst känner jag stundtals ånger och leker med tanken "om jag valt annorlunda", lite av själskadebeteende kan tyckas. men samtidigt känner jag stolthet över att jag såg till allas bästa. 

Jag kan ibland, när vardagen är osedvanligt grå och tristessen är påtaglig drömma mig tillbaka och säger då till mig själv att jag en gång varit älskad och att jag är förmögen att älska och känna äkta kärlek.  

Genom att jag valde som jag gjorde och lär egot stå åt sidan. var det också det ultimata kärleksbeviset. Kärleken jag kände och fortfarande känner för den unga kvinnan är starkare än mitt ego.

Det är detta jag vill förmedla. Att kärleken kanske inte alltid passar in i livet men den finns där ändå. Att känna ovillkorlig kärlek till en annan människa är en fantastisk känsla. 

Jag vet att jag gjorde rätt och jag ångrar ingenting.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-12-13 13:01:49 följande:

Min ordrikedom baseras helt och hållet på dina och ts egna inlägg i denna debatt. Och nej jag tror inte förälskelse och passion hör ungdomen till. Jag vet av personliga anledningar hur man kan dras till någon annan. Det är en härlig känsla ingen tvekan om den saken. Men man väljer hur man agerar 

Känslomässig mognad och respekt skriver du om. Du vill göra gällande att ts agerat enligt denna devis, genom att nu återigen umgås sexuellt med en kvinna som
    han dessutom uttrycker mycket starka känslor till, och som han redan varit otrogen med för tio år sedan. Då i över två års tid förde han sin sambo bakom ljuset den gången. Nu har det börjats igen, samtidigt har han lovat sin sambo att aldrig mer träffa denna kvinna. Är detta känslomässig mognad och respekt för dig.

Han vill dessutom uttryckligen egentligen ha henne,  älskarinnan, men tvekar av helt egoistiska skäl. Att hon inom en snar framtid ska dumpa honom och han ska stå där ensam.  Nej men då är det bäst att behålla henne denna gamla fula frun där hemma i skåpet som han dessutom givit löftet att inte fortsätta med älskarinnan..  samtidigt knullar han av sig så länge det erbjuds. 

Du gör dig stort omak att försvara ett oförsvarligt omoget och egoistiskt beteende. 

En människa med normal moralisk kompass hade mått tillräckligt skit över detta beteende för att klara av att avstå. 

Du verkar dessutom ha problem med att förstå att anledning till att otrohet fördöms inte handlar om att man fördömer det faktum att känslor kan uppstå mellan människor. Det man fördömer är sveket mot den där människan man lovat trohet  som man istället över tid kalkylerat för bakom ljuset. I Ts fall har han dessutom lovat att inte göra just detta. 

Ni två delar en fruktansvärd kvinnosyn måste jag säga. Allt tycks handla om era egna behov. 

Det är verkligen synd att du inte tar till dig andra människors tankar, erfarenheter och känslor.  Du talar om din moraliska kompass. Du måste förstå att den bara fungerar för dig, och inte kan appliceras på andra.  Den här diskussionen handlar inte om etik och moral utan om de dilemman livet ibland ställer oss inför. 

Livet är ingen spikrak autostrada utan vägen är full av potthål man kan ramla in i. 

Att fördöma andras handlande utan att själv stått inför samma dilemma visar på brister i den empatiska förmågan. Du väljer att känna empati för en av parterna utan att sätta dig in i de övrigas. 

Vad beträffar min kvinnosyn så säger din kommentar mer om dig än om mig.  
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-12-14 11:10:02 följande:

Nämen herregud ! Du är ofattbar. Du skrider till ts försvar med en dåres envishet. Livet är inte en rak autostrada, det är fullt med potthål.. stackar oss män som inte får vifta runt med snoppen när och hur vi vill? bla bla bla att fördöma andras ageranden om man inte varit där själv bla bla bla.

MIN moraliska kompass är den av den kollektiva moraliska kompassen, dvs man för inte en människa man lever tillsammans med bakom ljuset vid upprepade tillfällen. att känslor uppstått är ingen skam i sig men man kan inte både ha kakan och äta den. Man kan inte både ha hon den gamla trygga kvar som ska ombesörja omhändertagandet av honom när han nu åldras, ts skriver själv att han är orolig för att den yngre ska ledsna om några år när han blivit en stapplande gammal gubbe och då vill han inte vara själv,  samtidigt vill han krama ur det sista ur snoppen med hon den yngre. Jälva karlpatrask jag jag jag Oerhört narcissistiskt. 

det hela är väldigt enkelt. Man är inte Notoriskt otrogen mot den man lever ihop med om man inte har en överenskommelse sinsemellan kring öppet förhållande. 

den som dyrt och heligt lovat sin partner att inte ha fortsatt kontakt med den tidigare älskarinnan men ändock har just detta bakom ryggen är en simpel lögnare. 

om känslorna är av den grad som ts beskriver för kvinnan han nu är otrogen med för andra gången, aka jag vill ha henne i mitt liv, det är åtrå, passion och djup kärlek skriver han. Släpp då den andra kvinnan fri. 

nej man kan inte krama ur de sista dropparna av livet samtidigt som hon den gamla ska sättas på läktaren under tiden för att sedan plockas fram igen när de Insatser han vill ha från henne blir aktuella. Om inte kvinnan själv gått med på just detta och så är inte fallet här. Ts bedrar sin sambo. Som för all del kanske har en liten egen förskyllan, hon utsätts nu själv för otrohet vilket ju var precis så deras relation började. Hon har själv varit den andra kvinnan. så hon vet ju om att hon är tillsammans med en otrogen looser.. 

För mig får du gärna tro att din moraliska kompass är för alla. Ditt uppvaknande kommer nog tids nog.  Du har inte ens koll på vare sig TS eller min historia och drar slutsatser efter antaganden.  Lugna ner dig

Kan bara tala för mig, och min hustru har varit införstådd med min historia med kvinnan och jag ville faktiskt separera från min fru tidigt, men hon övertalade mig att stanna. Hon har haft alla möjligheter att lämna, vi gjorde till och med en bodelning så att allt skulle vara klart inför en skilsmässa men hon ville inte och jag orkade inte stå på mig.

Du måste förstå att alla kvinnor är inte som du. Det finns de som föredrar att leva i ett vänskapsförhållande framför att bli ensam.  Det finns också de som föredrar att leva kvar i huset och fortsätta umgås med grannarna framför att sitta ensam i en lägenhet i stan. 

Du har väldigt liten insikt i det verkliga livet om du tror att dina takar kring vad som är rätt och fel är huggna i sten. När du ställs inför valet mellan pest och kolera hoppas jag att du kommer ihåg vad du skrivit här i tråden.

Jag antar att TS situation liknar min, åtminstone är jag övertygad om att han inte lever kvar i äktenskapet för att göra sin hustru illa, något du tycks tro 
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-12-14 17:05:57 följande:

Hej igen mr kvinnans självutnämnde talesperson. Jag har väl aldrig påståty att han är kvar i äktenskapet för att göra sin hustru illa vad dillar du om?

Du anklagar mig för att dra slutsatser efter egna antaganden. Du drar alltså inte själv slutsatser baserat på din egen historia du ständigt återkommer till då eller ? Du som överidentifierar dig med Ts behov att låta sin libido styra i livet ett litet tag till. Sen ska gamla Agda få ta hand om honom. Hon som han avlagt löfte till att inte fortgå med denna otrohet men vad gör han ? Jo då han fortsätter inte bara ha kontakt han tar det till nästa nivå med fysiskt otrohet dessutom  Stackars Ts säger du då upprepat i denna tråd. Det är ju såååå synd om honom, han som har det sååå eländigt med kvinnan han uppenbarligen inte klarar att släppa. Så vad gör han den miserabla mannen. Jo han utnyttjar två kvinnor till sina egna behov Velpannan. Det är inte ett dugg synd om honom. 

Förstår du inte att detta är TS problem och inte ditt. Han skriver här på forumet för att på så sätt få ordning och reda på sina känslor.  Varför tror du annars att han skapat tråden?  Det är inte mer synd om honom än om någon annan i den här historien.  Det tjänar ingenting till att utse syndabockar eller fördöma otroheten. Det är inte vad tråden handlar om. Det handlar om att bryta med någon  man så gärna vill ha kvar i sitt liv. Han vet att det inte går att fortsätta som han gör, det behöver ingen tala om.  

Det skulle lika gärna kunnat vara tvärt om kvinnan som hittat en annan och varit otrogen. Sen kan hon inte avsluta relationen men inte heller kan hon skilja sig från mannen. 

Detta dilemma är ingenting som endast drabbar män.  Så varför göra det till en könsfråga?
Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna