• Anonym (CM)

Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna

Anonym (Euw) skrev 2024-08-25 17:21:45 följande:

Jag är 50 och är skild själv, lyckligt skild. Klart det var ekonomiskt bättre som gift, men har set faktiskt bättre nu som singel än att leva olycklig med en man som också var olycklig.
    mina föräldrar är skilda sedan många många år och även om det var en jobbig tid och min mamma hade det tufft ekonomiskt så hade jag aldrig velat att hon skulle stannat med en man som var otrogen. Hon är stark på egen hand. Hennes pension är inte bra pga föräldraledigheter och deltidsjobb under många år, DET är något jag önskar min pappa hade hjälpt henne med. men det är som det är och hon har ett väldigt bra liv ändå.

Sommarstugan kan ni ju ha kvar tillsammans eller att du låter henne nyttja den. Eller så stoppar du de pengarna in i pensionsparande för henne. Nej, du är rädd för att stå på egna ben och rädd för vad andra ska tycka pm du säger som det är, att du vill leva själv och söka kärleken på nytt.

Varför skulle jag skilja mig nu, efter 15 år? 

Nej, det finns inte på kartan. Vi har ett bra liv som och som de flesta andra funderar vi nog ibland om det hade kunnat varit bättre.  Tärningen är kastad och såhär blir det.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Äckligt) skrev 2024-08-25 17:14:08 följande:
    Fast det är stämmer inte. Det är mycket vanligt att folk i din generation skiljer sig. Det var i precis din generation som det började bli vanligt. Skilsmässor bland 60-plussare har fördubblats de senaste 20 åren. Så den enda som verkar leva kvar i gamla tider är du.
    Vad är det som inte stämmer? Stämmer inte jag med statistiken?  Vill bara upplysa om att både jag och min fru är skilsmässobarn som det hette då.  Och det var en skam ska du veta.

Vad jag fick uppleva under min uppväxt vill jag absolut inte att mina barn skulle uppleva. Otryggheten av att ständigt flytta från lägenhet till lägenhet. Män som kom och gick, 

En far som inte ville veta av oss utan bara brydde sig om sin nya familj. 

Nej, detta ville jag bespara mina barn
  • Anonym (CM)
    Anonym (Äckligt) skrev 2024-08-25 17:56:18 följande:
    Ja du, för att en annan kvinna är ditt livs kärlek kanske? För att ert äktenskap verkar vara en affärsuppgörelse? För att ni börjar bli äldre och detta är chansen till ett roligare liv, för er båda?
    Vad vet du om vårt liv? Vad skulle bli roligare av att vi sitter i varsin lägenhet?

Att du ser vårt äktenskap som en affärsuppgörelse tyder på att du nog inte riktigt förstår att man har ansvar för varandra i ett äktenskap. Äktenskapet är på sätt och vis ett kontrakt där man tar ansvar för varandras framtid. 

Det är lätt att bortse från det ekonomiska och praktiska men det är viktiga komponenter om man vill ha ett bra liv. Jag tror inte att mitt äktenskap är mera dött än andras efter 30 år.

Skillnaden ligger i att jag  turen/oturen att träffa någon som fick mitt hjärta vid fel tidpunkt.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Euw) skrev 2024-08-25 18:54:31 följande:

Har ni varit ihop i 30 år så lär ju inte barnen vara så små längre och kommer därför inte emellan.
    men vill du hellre sitta där resten av livet med någon man inte längre älskar på det sättet och undra om det hade varit bättre om du skiljt dig så gör det.

Jag tycker det låter fegt och bittert att inte våga följa sina drömmar. Osjälvständigt.

Tror du att det är så många som efter 30 års äktenskap älskar varandra ?  De allra flesta i vår ålder trivs ihop.

Vad är det som säger att det är fegt och bittert att fortsätta leva tillsammans. Det får stå för dig.

Alla människor funderar ibland över de val de gjort i livet. Du har nog inte nått upp till den åldern ännu, men var så säker det kommer

Om jag skilt mig då för 15 år sedan had jag säkert också funderat över mitt val.

Vet inte varför du är så aggressiv mot mig. Är det någonting du är rädd för? Kanske att livet inte alltid är kärlek och solsken utan grå vardag och svåra beslut som påverkar människor man lever tillsammans med.

Den egna lyckan är viktig, ja visst men för mig är lojaliteten med min familj viktigare.  Du kan ha andra prioriteringar men de som inte delar dem är inte fega och bittra stackare. 
  • Anonym (CM)
    Anonym (Äckligt) skrev 2024-08-25 19:14:08 följande:
    Jag vet det du skriver och det låter för jävla eländigt. Och jo, jag tror att ert är mer dött än andras. Nu har jag "bara" varit gift i 22 år och det är allt annat än dött. Hade min man knullat andra hade jag kickat ut fanskapet.

Ni skulle kunna ha jättekul i era lägenheter. Ha sex, LEVA.
    Vi lever och har hälsan    Kommer snart att sälja huset då det känns för stort och planerar att resa mer än vad vi gjort nu när vi snart är hel lediga. Sommarhuset har barnen övertagit så vi blir fria och lediga att gör vad som faller oss in.  Tycker inte att det är så dåligt liv
  • Anonym (CM)
    Anonym (Euw) skrev 2024-08-25 18:54:31 följande:

Har ni varit ihop i 30 år så lär ju inte barnen vara så små längre och kommer därför inte emellan.
    men vill du hellre sitta där resten av livet med någon man inte längre älskar på det sättet och undra om det hade varit bättre om du skiljt dig så gör det.

Jag tycker det låter fegt och bittert att inte våga följa sina drömmar. Osjälvständigt.

För 15 år sedan var de 15 år yngre ;) 
  • Anonym (CM)
    Anonym (Äckligt) skrev 2024-08-25 19:33:09 följande:
    I ett dött äktenskap är det ingen höjdare.
    Jag förstår inte varför du envisas med att äktenskapet är dött? Vårt samliv är dött sedan länge. Men vi har vänskapen och vi trivs ihop det är gott nog för mig. 
  • Anonym (CM)

Nu svarar jag inte på fler inlägg då det börjar bli rätt tjatigt och inte tillför tråden någonting.

Hoppas att någon TS ex har fått ut någonting som gör att de kan göra ett val som är bäst för dem.

• Anonym (CM)

TS 
    Om du visste hur väl du beskriver situationen några av oss lever i. Ständiga interna diskussioner med mig själv. Är de här känslorna jag känner för kvinnan äkta eller ej. Är det bara sexuell tillfredställelse jag söker eller är det något mer ?

Har jag missat chansen till något fantastiskt ?

Vi vet ingenting om framtiden och det finns inga garantier.

• Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-17 17:19:34 följande:
    Är dessa frågor ff kvar inombords i dig trots att din otrohets historia härrör 15 år bakåt i tiden om jag inte missminner mig. Har du ff tankar på om du gjorde det rätta valet då eller är dina funderingar kring om du idag gör det rätta genom att stanna i ett dött äktenskap ? 
    Visst funderar jag på det ibland. Likaväl som jag tänker tillbaka på annat i mitt liv.

Ibland har det slagit mig att det nog vore bra med lite ensam tid innan man gifter sig. Som 25 åring inser man nog inte fulla vidden av att binda sig så totalt med en annan människa. Att båda kommer att förändras genom livet och att vad man som 25 åring känner för varandra kommer att förändras vid 40.

Vill inte säga att jag gjorde ett felaktigt val när jag gifte mig, men om jag ska vara helt ärlig har jag i 10år hoppats att min fru ska lämna mig.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-17 19:11:08 följande:

Men ditt  resonemang.. nej så klart man inte känner exakt likadant vid 25 som vid 40. Men ingen har förmånen att konstant leva i förälskelse ruset eller med en partner som kan fylla alla ens behov heller. Men förhoppningsvis mognar detfram nåt annat en samhörighet kring vad man gemensamt lyckats bygga i livet, en bas med vänner stimulerande jobb ekonomi att resa intressen etc etc. De flesta långa relationer hamnar i svackor en del går åt olika håll andra tar sig igenom det. Du verkar hamnat i nån limbo där ni inte gick  isär men ej heller lyckades lösa knutarna. 
    Den otrohets affär du hade då en gång i tiden . Varade den länge. fick din fru veta. Varför valde du inte att lämna om du kände så starkt för den andra. Var finns hon idag ? 

Affären pågick av och till under ett par år. Jag berättade för min fru som knappast förebrådde mig men var väldigt inställd på att vårt liv skulle fortsätta precis som förut. Hon hade inte någon som helst vilja att lämna mig. Om vi skulle separera fick det bli på mitt initiativ. 

Under alla år har jag varit henne till lags något jag vant mig med. Så det blev som det blev.  Jag vet att det låter som om jag är en toffel och håller med om detta. Det beror inte på att jag är särdeles viljelös utan p att min hustru är väldigt viljestark och styr familj, släkt och bekantskapskretsen. Ingen har en chans att säga emot henne.  

Jag resonerade med mig själv och kom fram till, att om jag skulle bryta upp, skulle jag i princip förlora allt inklusive barnen, för all framtid. Detta kunde jag bara inte acceptera.

Hade jag vid 25 vetat hur vårt äktenskap skulle utvecklas hade jag lagt benen p ryggen och sprungit. 

Jag har säkert del i utvecklingen när jag gärna vill vara till lags.

När jag mötte den andra kvinnan så var det första gången på många år jag upplevde att någon lyssnade och var intresserad av vad jag tyckte och kände. 
  • Anonym (CM)
    Anonym (Hopplös) skrev 2024-09-29 00:45:32 följande:
    Om jag bara flummar iväg i tankarna lite och tänker mig in i framtiden?

Att ha hittat henne igen och få vara nära henne är det största jag kan uppleva men det är inte det viktigaste för mig, bara att få veta att jag kommer få se henne igen ger mig en behaglig fin känsla som för mig är mycket värt. Inte så att jag under alla år känt en ständig saknad efter henne men den har oavbrutet återkommit med sorgliga tankar om att jag aldrig skulle få träffa henne igen. Att hon är yngre är en del, svår att komma ifrån, men jag beundrar henne på så många sätt med allt hon tar sig för. Hon är otroligt ambitiös och går i mål med allt. 
    Min största rädsla är att jag skulle vara en del i att hon skulle ge upp mycket av det liv hon byggt upp och lever nu med hobbys och renovering vad som verkar vara ett härligt liv ute på landet, och det vill jag inte vara. Jag hade nog haft svårt att se min plats i den tillvaron, och hade velat att vi skaffade något eget tillsammans. 
    Jag VILL inte stöta bort henne men jag vill inte på något sätt vara den som saboterar hennes tillvaro hon har nu. 
    Min känsla just nu är att jag skulle kunna ge upp allt jag äger och har och följa henne vart hon ville men verkligheten är något annat. Uppbrott skapar mycket sorg, förtvivlan och avslutade vänskaper, något som vi skulle behöva bena ut tillsammans. Jag kanske skulle bli en börda för henne och omedvetet kräva all (kanske för mycket) tillit och kärlek från henne som kompensation för det jag förlorat. DET är jag rädd för. Låter allt detta för flummigt?
    Tror du tänker helt rätt här.  Du kanske får nöja dig med att ha henne i dina tankar. Det är väl det som är kärlek, att låta någon gå för dennes framtida lyckas skull.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-09-29 05:20:13 följande:
    Fast VILL man som kvinna att karl'n stannar bara för att han tycker synd om en, och egentligen har sitt hjärta någon annanstans och skulle vilja vara någon annanstans hela tiden? Om man vet om det, vill säga. Och vet man det inte, så anar man det säkert. Jag skulle inte vilja leva med någon på de villkoren ändå.
    Det finns många äldre par som håller ihop av rent praktiska skäl. De romantiska känslorna har för länge sedan ersatts av vänskap.

Av egen erfarenhet vet jag att kvinnan mycket väl kan och vill leva så som du beskriver.  När kärleken inte finns kvar blir man inte så sårad utan man ser mer praktiskt på att fortsätta leva ihop.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2024-09-29 12:33:55 följande:
    Dom romantiska förälskelsekänslor man har i början försvinner alltid, men ersätts normalt av djup kärlek. Om känslorna ersätts till endast vänskap ser jag ingen vinst för någondera av personerna. Det är som förgjort att en av de kommer lämna för någon annan. När den dagen kommer vinner oftast förälskelse framför vänskap.

Jag hade aldrig velat leva med någon som inte älskar mig utan bara ser mig som en vän. Jag menar då inte att personen ska vara förälskad, men bör älska mig ,och inte ha mig som ett andrahandsval för att han inte vågar satsa på en annan.

Usch lever hellre ensam då.
    Det är inte alltid djup kärlek uppstår, beror nog på personen kan jag tro. Om jag skulle göra en liten undersökning bland mina jämnåriga vänner och deras partners, där jag frågar om kärleken lever i deras äktenskap så vet jag att 90% svarar att vänskapen är större. 

Nu förstår jag att ni yngre fortfarande har tron på evig kärlek men det är den djupa vänskapen som håller oss samman på ålderns höst. 
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-29 16:26:13 följande:

Må så vara men i ts fall är han uppenbarligen head over heals in love med en annan kvinnan. Betvivlar att djup vänskap ens finns där, snarare likgiltighet och förakt ? Fy fan vad deppigt. 
    Den kvinna han lever med i dagsläget måste vara totalt obrydd om han stannar eller går liksom din kvinna måste varit minst lika obrydd då bakåt vid tiden för din egen otrohetsaffär.  De bryr sig ju inte. När ni ändå hållt fast vid varandra blir det mer av ett konvenans parti, Tror nån det, ni är otrogna, dreglar efter andra kvinnor, förväntar ni er respekt  och engagemang av kvinnan ni lever med, när ni beter er så här ? 

Man undrar om era kvinnor öht känner nånting för er alls utöver likgiltighet ? De bryr sig inte ens om ni är otrogna så dött är det från deras sida. kanske de stannar med er av barmhärtighets skäl ? 

Så att känna djup vänskap duger inte som känsla för dig ? Tycker en aning synd om dig som inte fått möjligheten att uppleva den.  Jag känner djup vänskap med flera personer varav min hustru är en.  Hon känner detsamma för mig, säger hon.  Vi har ett mycket gott liv med varandra vår familj med barn och barnbarn.

Min fru är en mycket intelligent och inkännande kvinna som tagit mig som jag är med brister och förtjänster. Vi respekterar verkligen varandra, har alltid gjort.

Jag kan inte tala för TS, känner inte honom eller hans fru personligen men jag kan tänka mig att hans relation liknar min. 

Hur kan du påstå att jag inte bryr mig om min hustru. Det finns nog ingen i världen näst mina barn och barnbarn som jag är så rädd om. Hon har varit, är och förblir min bästa vän.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-29 19:42:22 följande:

Jag har många långvariga vänskapsrelationer med vänninor och goda relationer i övrigt med föräldrar syskon barn och främst min man så klart. Min definition av djup vänskap med honom sträcker sig inte till att han kan vara otrogen mot mig med en annan kvinna. eller i efterhand komma och säga att allt han gjort i vårt gemensamma liv har varit drivet av plikt snarare än lust. Att han skulle finna unga kvinnor vackra är en sak men att sukta efter dem och därmed kränka mig i processen och sitta och sjunga bittert över ljuva flickan Anita i vars materia han önskar röna, samt göra gällande att jag har styrt allt med järnhand, nej då vore tillit, förtrolighet och min respekt för karln förbrukad faktiskt.
    med det sagt såklart livet har sina ups and downs, få glider på en räkmacka fram. och alla får väl genom ett långt liv förr eller senare nåt slags ok att bära. Du beskriver att ni idag har en djup vänskap som du verkar värna om, med tanke på hur du skrider till dess försvar, vänskapsbanden er emellan alltså, samtidigt har du gett uttryck för många sår och bitterhet genom fler inlägg här i tråden. Och du ser många likheter med ts största velpannan i historien som inte kunnat  spela med öppna kort mot inte mindre än två kvinnor han levt i längre relationen med genom livet. Det är inte ett engångsligg i fyllan vi talar om här utan parallella relationer med andra kvinnor samtidigt som frugan x 2 gått där hemma intet ont anandes och kokar kaffe. Mamman till hans barn liksom. Går detta att rättfärdiga i din mening ? Ni verkar ju ha nån slags manligt samförstånd.

Nu har ni kanske landat i nåt bra ändå du och frugan ? Du skriver att ni respekterar varandra ? Idag menar du då eller,  för där och då svek du henne genom att vara otrogen över tid med en annan kvinna du aldrig kom över, och du hyser ff osäkerheter kring ditt val. så jag vet inte om jag ger så mycket för den typen av respekt som du skriver att ni hyser mot varann faktiskt.  Du har i princip skyllt otroheten på henne också. Respekt ? låter mer som ni båda resignerat . Otrohet från min man den person som ska stå mig ut närmast hade sårat mig bottenlöst. om jag varit likgiltig för sveket hade det betytt att han är obetydlig för mig. Sveket hade däremot gjort mig likgiltig för honom. Hade aldrig återfått nån varm känsla.  Det är kanske detta faktum du och ts gemensamt tampas med ? Era kvinnor ville kanske inte ha er ? 

Det blir svårt att förstå om du varit nöjd eller missnöjd med ditt liv. Dina inlägg svajar. Men så är livet kanske. Det  kommer bra och dålig perioder. 

Det kanske är svårt att förstå men jag är säker på att hon, den andra kvinnan är mitt livs stora kärlek, men livet ville annorlunda. Om vi mötts tidigare i livet så är jag fullständigt övertygad om att vi skulle levt tillsammans idag.  Jag tror att man bara har en stor kärlek i livet. Jag hittade inte min förrän det var försent. Nog om detta det är många år sedan och fastän minnet lever kvar så är jag tacksam mot min hustru som förstod och inte avfärdade mig.  Jag hade förstått om hon gjort det, ett tag hoppades jag faktiskt att hon skulle sparka ut mig. 

Vi gick i samtal hos en präst som fick mig att inse att vår relation var värd att rädda. Jag gjorde mitt bästa och var totalt ärlig i våra samtal, även min hustru drog sitt strå till stacken genom att lyssna, något vi fortsatt med till dags datum. 

Min hustru är mycket ärlig så jag vet att hon aldrig älskat mig men hon trivs med mig och ser mig som sin bästa vän.  

Att livet har sina toppar och dalar vet vi väl alla men min hustru och jag har gått igenom flera kriser och tragedier tillsammans. Vi är starkare tillsammans än var för sig.  

Du undrar om jag är nöjd med mitt liv. Visst har det kunnat vara annorlunda men det är inte säkert att det varit bättre. Det finns sånt jag ångrar, bla att jag band mig och bildade familj så tidigt. Mina barn har alla väntat längre med att bilda familj något jag är glad över. De har bytt sambos både en och två gånger tills de hittat rätt ändå är chansen att äktenskapen kommer att hålla 50%.

Nu är ju livet inte bara hem och familj, det finns en personlig sfär också som ofta glöms bort. Den har man själv ansvar för. Att växa som människa, förkovra sig och ta itu med sina svagheter.  
  • Anonym (CM)
    Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-30 20:19:43 följande:

Så om du valt den andra kvinnan då när du hade chansen och därmed varit lika klok som dina barn är chansen ff endast 50% att det ändå skulle blivit ni långsiktigt enligt din egen utsaga här ovanför. Men du glorifierar henne så till den milda grad, personen du aldrig fick uppleva en lång vardag och slentrian med. Såklart spänning, bekräftelsen och åtrån är det du minns nu. 

jag har ändå så svårt att få ihop ekvationen av din berättelse. Du hade uppenbarligen chansen att gå till den andra kvinnan som du beskriver som ditt livs kärlek. Din fru vågade du inte lämna för då hade du aldrig mer sett dina barn har du tidigare lite bittert sagt om din fru, du skrivit samtidigt att hon visst var snäll och förstående när du ville komma tillbaks efter otroheten vilket du är tacksam för. du har ömsom beskrivit din fru som en dominant kvinna och ni har mest gjort varandra illa samtidigt är du tacksam att hon tog dig tillbaks trots att hon var tydlig med att hon inte älskar dig, och där fick du ju egentligen biljetten ut ut ert döda äktenskap serverad på guldfat men du tog den inte. Ingen hade beskyllt dig på något vis över att lämna en kvinna som inte ville ha dig ? Varför stannade du ? När hon den perfekta väntade på dig ? Obegripligt. Plikt och anständighet har du tidigare nämnt. men din fru ville ju inte ha dig. För det är det man menar när man säger att man inte älskar en person I min värld. 

Sommarstugan, huset, lånen, barnen, vännerna allt man byggt upp det invanda bekvämligheten stod kanske iväg ? 

ok ni gjorde ert val att fortsätta tillsammans och du väljer att drömma om den andra kvinnan du aldrig fick uppleva en vardag med. Hon den perfekta. 

Och det är kanske ett manligt privilegium att leta efter lycka  i en annan kvinna och du stöttar ts som nu för tredje gången vill leva dubbelliv med en annan dam, andra gången med samma kvinna.

Ja, ekvationer kan vara svåra att lösa, speciellt när antalet kända faktorer är fler än 2.

Man kan inte alltid sätta sig in i andras situationer, speciellt om de är helt okända för en själv.  Jag känner igen mig i TS men det finns olikheter, vi är olika personer med olika erfarenheter.  Du identifierar dig med min hustru och hans sambo utifrån dina erfarenheter och referensramar. 

Jag ska kanske inte tala för min hustru med så mycket vet jag att hon hellre lever livet med mig än någon annan. Man kanske kan kalla det kärlek utan känslor. För mig är det mera syskonkärlek och har varit så under en väldigt lång tid. Hon är nöjd med detta. om hon inte vore det skulle hon ha brutit upp för länge sedan. 

Jag tolkar TS som att hans sambo resonerar ungefär likadant, men jag vet självklart inte detta. Du säger att jag stöttar TS, något du motsätter dig, vilket du har all rätt att göra.  Men kom ihåg att du är varken hans sambo eller min hustru för den delen. Du kan omöjligt veta vad de känner och tänker.

Jag tänker att TS faktiskt kan behöva lite stöttning eftersom han tycks ha det väldigt jobbigt just nu.  Han slits mitt itu mellan vad hjärtat vill och vad som är realistiskt.

Han kan naturligtvis välja att lämna sambon med det är upp till honom.
Svar på tråden Jag vill fortsätta ha kontakt med min älskarinna