Anonym (Härdsmälta) skrev 2024-09-30 20:19:43 följande:
Så om du valt den andra kvinnan då när du hade chansen och därmed varit lika klok som dina barn är chansen ff endast 50% att det ändå skulle blivit ni långsiktigt enligt din egen utsaga här ovanför. Men du glorifierar henne så till den milda grad, personen du aldrig fick uppleva en lång vardag och slentrian med. Såklart spänning, bekräftelsen och åtrån är det du minns nu.
jag har ändå så svårt att få ihop ekvationen av din berättelse. Du hade uppenbarligen chansen att gå till den andra kvinnan som du beskriver som ditt livs kärlek. Din fru vågade du inte lämna för då hade du aldrig mer sett dina barn har du tidigare lite bittert sagt om din fru, du skrivit samtidigt att hon visst var snäll och förstående när du ville komma tillbaks efter otroheten vilket du är tacksam för. du har ömsom beskrivit din fru som en dominant kvinna och ni har mest gjort varandra illa samtidigt är du tacksam att hon tog dig tillbaks trots att hon var tydlig med att hon inte älskar dig, och där fick du ju egentligen biljetten ut ut ert döda äktenskap serverad på guldfat men du tog den inte. Ingen hade beskyllt dig på något vis över att lämna en kvinna som inte ville ha dig ? Varför stannade du ? När hon den perfekta väntade på dig ? Obegripligt. Plikt och anständighet har du tidigare nämnt. men din fru ville ju inte ha dig. För det är det man menar när man säger att man inte älskar en person I min värld.
Sommarstugan, huset, lånen, barnen, vännerna allt man byggt upp det invanda bekvämligheten stod kanske iväg ?
ok ni gjorde ert val att fortsätta tillsammans och du väljer att drömma om den andra kvinnan du aldrig fick uppleva en vardag med. Hon den perfekta.
Och det är kanske ett manligt privilegium att leta efter lycka i en annan kvinna och du stöttar ts som nu för tredje gången vill leva dubbelliv med en annan dam, andra gången med samma kvinna.
Ja, ekvationer kan vara svåra att lösa, speciellt när antalet kända faktorer är fler än 2.
Man kan inte alltid sätta sig in i andras situationer, speciellt om de är helt okända för en själv. Jag känner igen mig i TS men det finns olikheter, vi är olika personer med olika erfarenheter. Du identifierar dig med min hustru och hans sambo utifrån dina erfarenheter och referensramar.
Jag ska kanske inte tala för min hustru med så mycket vet jag att hon hellre lever livet med mig än någon annan. Man kanske kan kalla det kärlek utan känslor. För mig är det mera syskonkärlek och har varit så under en väldigt lång tid. Hon är nöjd med detta. om hon inte vore det skulle hon ha brutit upp för länge sedan.
Jag tolkar TS som att hans sambo resonerar ungefär likadant, men jag vet självklart inte detta. Du säger att jag stöttar TS, något du motsätter dig, vilket du har all rätt att göra. Men kom ihåg att du är varken hans sambo eller min hustru för den delen. Du kan omöjligt veta vad de känner och tänker.
Jag tänker att TS faktiskt kan behöva lite stöttning eftersom han tycks ha det väldigt jobbigt just nu. Han slits mitt itu mellan vad hjärtat vill och vad som är realistiskt.
Han kan naturligtvis välja att lämna sambon med det är upp till honom.