Underhållsbidrag
Tack för svar men du har fel. Mamman är skyldig att betala underhåll i relation till barnens behov. I vårt fall tillkommer ett standardtillägg då barnens mamma har betydligt högre inkomst. Underhållsstödet är ofta lägre än vad man har rätt till som boendeförälder. Ett vanligt underhålllsbidrag ligger på 3000-5000 enligt en advokat. Mamman får sen dra av 1/40 för varje umgängesdygn.
Njae? jag tror du räknar lite högt om inte mamman tjänar exceptionellt mycket och du väldigt lite?
Har varit genom denna sjukt jobbiga process via min sambo vars exfru stämde honom Inklusive att hon krävde pengar retroaktivt.
standard enligt både hans och hennes advokat var att räkna på schablon-beloppen (som ju är i princip de som FSK har) och så räknar man andelar relativt inkomst - dvs tjänar hon dubbelt så mkt som du så betalar hon 2/3 och du 1/3 av schablonen.
underhållsbidraget i hans fall (och han tjänar mer) blev också precis då som du skriver kring 3-3500kr Räknat på schablonbelopp, men hans barn var tonåringar och de har större schablonbelopp.
hon krävde också standatdtillägg men fick inte det och så vitt jag förstod av alla turer så är det väldigt oreglerat om man får/vinner detta. Det är minst sagt luddigt i lagen. det blir därmed oförutsägbart och i viss mån beroende på personerna som dömer i Tingsrätten och säkerligen olika från Tingsrätt till Tingsrätt. Han tjänade kring 60% mer än hon men vi har också barn och hus och man fick dra av vissa kostnader från det som låg till grund för uträkningarna. Båda advokater var ense här också.
Vem som ?vunnit? och ska betala beslutas också som jag fattat det av Tingsrätten och det är inte heller helt förutsägbart för ofta blir det kanske någon form av kompromiss.
Jag tror hur som det kan vara svårt att hävda att du helt enkelt vill ha mer än hennes andel av schablon för att du tycker att det behöv. det är iallafall en rejäl ?gamble? som kan leda till jobbiga och fyra förhandlingar via tingsrätten för att inte också i slutändan glömma att ni ju ska vara föräldrar tillsammans länge till, om än på distans. trist att fullständig förstöra er relation för all framtid Genom att vara för girig.