• Undrarsaflundran

Underhållsbidrag

Hej!

Mina barn är 7 och 5 år gamla. Jag har blivit boendeförälder och har valt att lämna in stämningsansökan då barnens mamma i en månads tid hänvisat mig till att söka underhållsstöd trots upprepade försök att få henne att använda oss av Försäkringskassans beräkningsverktyg. Mamman tog upp frågan igen via hennes juridiska ombud här om dagen och jag tänkte att jag ger det en chans. Saken är den att hon har en hög inkomst medan jag snart studerar min sista termin på universitetet. 

Jag funderar på om jag ska ta det hela vägen till tingsrätten bara då mamman nu börjar göra anspråk på olika avdrag efter att hon inledde med att vi skulle låta alla förinställda schabloner vara. Jag har argumenterat för att kategorin "fritid och lek" behöver öka då bara barnens avgifter äter upp hälften av de ca 500 kr som är förinställt. Schablonen för mat täcker inte heller barnens kostnader då det bla inte innefattar att vi äter ute någon gång ibland. Barnen har en medelhög standard och har alltid haft det. Vi är rätt aktiva. Kategorin "fritid och lek" innefattar tex cykel och leksaker. Jag har till mammans ombud redovisat ett axplock på kostnader som jag haft eller snart kommer ha för att illustrera att de 500 (eller 6000 kr per år) inte alls täcker ett barns kostnader. Barnen har två aktiviteter, en ny cykel skulle väl kosta 2500, en begagnad snowboard ca 800, de kommer snart gå i simskola, de älskar lego och åldersadekvata legon kostar en del, vi köper en bok då och då osv osv... Mitt krav är att den kategorin ökar till 1000 per barn och så kan övriga förinställda schabloner ligga kvar trots att en del inte täcker kostnaderna barnen har. 

Nu vill mamman gör avdrag för att hon betalar barnens försäkringar. Hon vill göra avdrag för konstnader hon menar att hon har för att ha den höga inkomst hon har (jag vet ännu inte vad det består av men tänker resekostnader runt om i landet). Då tänker jag att jag kan göra avdrag för att jag köpt i princip alla barnens kläder (nya) senaste åren. Overaller, regnställ, vinterskor osv. Jag har betalat för barnens aktiviteter ensam. Jag har kört ca 70 % av resorna mellan oss sen hon flyttade (17 mil t/r). Jag har fått rycka ut på hennes dagar när barnen bodde växelvis ca 40 dagar under en tvåårs period. Och då bor jag 3 mil från förskolan/skolan. 

När hennes ombud skrev var brevet fullt med lögner om att mamman försökt samarbeta i frågan men att jag inte inkommit med uppgifter. Det var ju redan när jag tappat tålamodet och hade lämnat in stämningsansökan. Sedan börjar hon mecka med avdrag trots att brevet från ombudet ger sken av att vilja lösa konflikten. 

Hur "högt" kan jag spela? Spontant känner jag att jag inte har något emot att gå hela vägen till tingsrätten så att de får besluta i frågan. Kosta vad det kosta vill. Det handlar inte om pengarna bara, jag vill inte känna mig blåst. Dessutom har mamman från att vara överens om att inte göra anspråk "på hälften" efter skilsmässan gjort större och större anspråk. Hon har i år nu kört runt i vår bil vi köpte ny. Den värderades efter skilsmässan av henne och hon skrev att jag skulle få hälften av den summan då jag betalat hälften för bilen. Vi har inte gjort någon bodelning än. Det kanske är långsökt, men kan jag på något sätt ta bort hennes kvar på avdrag med hänvisning till att hon kör vår gemensamma bil i flera år nu?

Vad är chansen att man i tingsrätten tilldömer mig ett underhållsbidrag som matchar mitt anspråk: det Försäkringskassans kalkyl landar i med våra uppgifter med något högre summa för "fritid och lek" och utan att hon gör avdrag annat än 1/40 per umgängesdag? Kan jag förlora i det här och betala rättegångskostnaderna? Vad är chansen med allt jag skrivit?

Jag har precis gått igenom en långdragen och dyr process gällande boendet och har valt att företräda mig själv i den här frågan. Kanske lite dumsnålt. Jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp här. 

Bästa hälsningar.
  • Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (W)

Om du söker underhållsstöd via försäkringskassan får du 1823 kr för 7-åringen och 1673 kr för 5-åringen per månad, förutsatt att du har barnen på heltid. Utträkningsverktyget visar ofta mer för att det tar era inkomster, utgifter etc i beräkningen. Summan som kommer fram där hänger dock på att ni kommer överens och att mamman (i det här fallet) frivilligt vill betala mer än minimum. Underhållet är inte heller tänkt att täcka hela kostnaderna för barnen utan du förväntas betala lika mycket som hon gör. Om hon betalar 3496 i månaden för båda barnen förväntas du göra det också. Sen tillkommer barnbidraget/flerbarnstillägget på det. Så med andra ord 3496*2+2650 = 9642 kr/månaden för båda barnen. Detta bör räcka gott och väl för att försörja två så små barn. 

• Undrarsaflundran

Tack för svar men du har fel. Mamman är skyldig att betala underhåll i relation till barnens behov. I vårt fall tillkommer ett standardtillägg då barnens mamma har betydligt högre inkomst. Underhållsstödet är ofta lägre än vad man har rätt till som boendeförälder. Ett vanligt underhålllsbidrag ligger på 3000-5000 enligt en advokat. Mamman får sen dra av 1/40 för varje umgängesdygn.

• Anonym (K)
    Undrarsaflundran skrev 2024-08-16 20:10:11 följande:

Tack för svar men du har fel. Mamman är skyldig att betala underhåll i relation till barnens behov. I vårt fall tillkommer ett standardtillägg då barnens mamma har betydligt högre inkomst. Underhållsstödet är ofta lägre än vad man har rätt till som boendeförälder. Ett vanligt underhålllsbidrag ligger på 3000-5000 enligt en advokat. Mamman får sen dra av 1/40 för varje umgängesdygn.

Njae? jag tror du räknar lite högt om inte mamman tjänar exceptionellt mycket och du väldigt lite?
    Har varit genom denna sjukt jobbiga process via min sambo vars exfru stämde honom Inklusive att hon krävde pengar retroaktivt. 

standard enligt både hans och hennes advokat var att räkna på schablon-beloppen (som ju är i princip de som FSK har) och så räknar man andelar relativt inkomst - dvs tjänar hon dubbelt så mkt som du så betalar hon 2/3 och du 1/3 av schablonen. 

underhållsbidraget i hans fall (och han tjänar mer) blev också precis då som du skriver kring 3-3500kr Räknat på schablonbelopp, men hans barn var tonåringar och de har större schablonbelopp. 

hon krävde också standatdtillägg men fick inte det och så vitt jag förstod av alla turer så är det väldigt oreglerat om man får/vinner detta. Det är minst sagt luddigt i lagen. det blir därmed oförutsägbart och i viss mån beroende på personerna som dömer i Tingsrätten och säkerligen olika från Tingsrätt till Tingsrätt. Han tjänade kring 60% mer än hon men vi har också barn och hus och man fick dra av vissa kostnader från det som låg till grund för uträkningarna. Båda advokater var ense här också. 
    Vem som ?vunnit? och ska betala beslutas också som jag fattat det av Tingsrätten och det är inte heller helt förutsägbart för ofta blir det kanske någon form av kompromiss. 

Jag tror hur som det kan vara svårt att hävda att du helt enkelt vill ha mer än hennes andel av schablon för att du tycker att det behöv. det är iallafall en rejäl ?gamble? som kan leda till jobbiga och fyra förhandlingar via tingsrätten för att inte också i slutändan glömma att ni ju ska vara föräldrar tillsammans länge till, om än på distans. trist att fullständig förstöra er relation för all framtid Genom att vara för girig. 

• Undrarsaflundran

Tack!

Nu kommer jag inte exakt ihåg vad beräkningsverktyget räknade ut men nog var det ca 7000 kr totalt det stod att mamman skulle betala till mig. Detta för att hon får ett överskott på drygt 20000 enligt vad jag får fram och jag mer eller mindre 0 då jag som sagt studerar och får bidrag och lån en termin till. Sedan får mamman som sagt göra avdrag med 1/40 per umgängesdygn. Det här är ju inget jag hittar på utan det är ju vad beräkningsverktyget kommer fram till. 

Ja det känns väldigt godtyckligt och rättsosäkert i det här landet. Jag har genomgått en långdragen och smutsig tvist nyligen rörande barnens boende och hade en boendeutredning emot mig baserat på lögner och lösa antaganden. Jag tror att jag hade tur att ha ett skickligt ombud och hon ett sämre och att rätten verkade lyssna på mig mer än boendeutredaren. 

Hur som helst så är nivån på underhållsstödet långt ifrån vad beräkningsverktyget räknar ut både nu när jag studerar och sen när jag arbetar med ingångslön för det yrke jag utbildar mig till. Därför tänker jag att det är rimligt att jag tar detta via tingsrätten om hon nu inte går med på ett underhåll om minst 3000 per barn. Om det går till rätten borde jag vinna om mitt yrkande är samma som beräkningsverktyget kommer fram till? Borde jag inte kunna öka schablonen för fritid och lek om jag enkelt kan visa på att deras utgifter i kategorin vida överstiger 400-500 kr i månaden?

Jag undrar om jag kan lägga till det i mitt yrkande att jag vill kompenseras för de drygt 40 dagar då barnen varit extra med mig på hennes dagar då jag fått rycka ut av alla möjliga anledningar. Jag hade väl inte tänkt ha med det men nu när hon börjar hålla på att göra anspråk på avdrag för något som har med utgifter i hennes tjänst att göra och för andra saker känner jag att då borde jag också få kompenseras för de dagarna och för att jag i princip betalat alla barnens kläder i ett par år.

Får jag fråga vad ni fick dra av för? Och var yrkandet för bidraget innan avdrag för umgänge eller minus detta? 

Skippa följande stycke om du inte vill läsa en meningslös rant:
    Tyvärr har förhoppningarna om en bättre framtid med mamman gått för länge sen när hon började anklaga mig för att knuffa henne eller hittade på  att barnen hade ont i magen när de skulle till mig eller tvingade mig att ha barnen kvar på hennes dagar till nästkommande dag efter hennes arbete eller längre då hon misstrodde att de var sjuka och tyckte de skulle lämnas på förskolan (helt utan fog och trots filmer på dunderförkylt barn under pandemins peak). Hon flyttade till en annan stad på eget bevåg och sökte förskola ensam i den nya staden. Hon anklagade mig för att sitta utanför hennes hus och spionera på henne vid flertalet tillfällen och jag fick en dag ett sms som löd "Vad gör din bil utanför mitt hus" och skrev mitt regnr. när jag befann mig 40 min bilresa bort. Jag skulle få massa filmer där jag skulle ha suttit utanför hennes hus men de kom aldrig. Hon blåljög om det mesta. Hon har inte låtit mig ringa barnen på deras födelsedagar och inte ens svarat när jag ett dygn innan skrivit att jag ville ringa (som jag typ aldrig gör). Trots det har jag undvikit tjafs så långt det går och gått extra milen och 20 till och dörren är fortfarande öppen för ett bättre samarbete. Hon väljer att fortsätta gaslighta och ljuga. Detta är för övrigt ett axplock av allt som hänt våra senaste år. Efter domen där hon fick ett minskat umgänge och innan domen skrev jag att hon så klart kan träffa barnen mer om hon vill. Det ville hon inte. Hon vill heller inte att barnen ska kunna ringa henne. Så tåget har gått tror jag då hon ljugit så mycket att hon liksom måste fortsätta ljuga då hon är så investerad i hennes lögner som hon uppgett för familj och vänner. Ursäkta min rant. 

Summa sumarum så får det kosta vad det kosta vill, allting handlar inte om pengar och att gambla för att mamman ska betala för hennes del känns värt det oavsett utfall. Då mamman hänvisade mig till underhållsstödet från första början i en månads tid och nu ger sken av att försöka samarbeta i frågan tycker jag att det är bättre att tingsrätten får avgöra det här. Om jag känner henne rätt är det här ändå spel för gallerierna. Inget går smidigt och det uppstår massa hinder och drar ut på tiden. Snart kommer någon anklagelse om att jag inte samarbetat i frågan med hänvisning till underhållsstödet igen när hon inte gillar vad beräkningsverktyget kommer fram till. Hon har hävdat att hon fick en mycket lägre summa när hon skrev in alla uppgifter (trots att hon inte kunde ha någon aning om mina boendekostnader eller inkomster). Jag har i princip tappat tålamodet och vill att tingsrätten hjälper oss i det här. 

Svar på tråden Underhållsbidrag