Underhållsbidrag
Hej!Mina barn är 7 och 5 år gamla. Jag har blivit boendeförälder och har valt att lämna in stämningsansökan då barnens mamma i en månads tid hänvisat mig till att söka underhållsstöd trots upprepade försök att få henne att använda oss av Försäkringskassans beräkningsverktyg. Mamman tog upp frågan igen via hennes juridiska ombud här om dagen och jag tänkte att jag ger det en chans. Saken är den att hon har en hög inkomst medan jag snart studerar min sista termin på universitetet.
Jag funderar på om jag ska ta det hela vägen till tingsrätten bara då mamman nu börjar göra anspråk på olika avdrag efter att hon inledde med att vi skulle låta alla förinställda schabloner vara. Jag har argumenterat för att kategorin "fritid och lek" behöver öka då bara barnens avgifter äter upp hälften av de ca 500 kr som är förinställt. Schablonen för mat täcker inte heller barnens kostnader då det bla inte innefattar att vi äter ute någon gång ibland. Barnen har en medelhög standard och har alltid haft det. Vi är rätt aktiva. Kategorin "fritid och lek" innefattar tex cykel och leksaker. Jag har till mammans ombud redovisat ett axplock på kostnader som jag haft eller snart kommer ha för att illustrera att de 500 (eller 6000 kr per år) inte alls täcker ett barns kostnader. Barnen har två aktiviteter, en ny cykel skulle väl kosta 2500, en begagnad snowboard ca 800, de kommer snart gå i simskola, de älskar lego och åldersadekvata legon kostar en del, vi köper en bok då och då osv osv... Mitt krav är att den kategorin ökar till 1000 per barn och så kan övriga förinställda schabloner ligga kvar trots att en del inte täcker kostnaderna barnen har.
Nu vill mamman gör avdrag för att hon betalar barnens försäkringar. Hon vill göra avdrag för konstnader hon menar att hon har för att ha den höga inkomst hon har (jag vet ännu inte vad det består av men tänker resekostnader runt om i landet). Då tänker jag att jag kan göra avdrag för att jag köpt i princip alla barnens kläder (nya) senaste åren. Overaller, regnställ, vinterskor osv. Jag har betalat för barnens aktiviteter ensam. Jag har kört ca 70 % av resorna mellan oss sen hon flyttade (17 mil t/r). Jag har fått rycka ut på hennes dagar när barnen bodde växelvis ca 40 dagar under en tvåårs period. Och då bor jag 3 mil från förskolan/skolan.
När hennes ombud skrev var brevet fullt med lögner om att mamman försökt samarbeta i frågan men att jag inte inkommit med uppgifter. Det var ju redan när jag tappat tålamodet och hade lämnat in stämningsansökan. Sedan börjar hon mecka med avdrag trots att brevet från ombudet ger sken av att vilja lösa konflikten.
Hur "högt" kan jag spela? Spontant känner jag att jag inte har något emot att gå hela vägen till tingsrätten så att de får besluta i frågan. Kosta vad det kosta vill. Det handlar inte om pengarna bara, jag vill inte känna mig blåst. Dessutom har mamman från att vara överens om att inte göra anspråk "på hälften" efter skilsmässan gjort större och större anspråk. Hon har i år nu kört runt i vår bil vi köpte ny. Den värderades efter skilsmässan av henne och hon skrev att jag skulle få hälften av den summan då jag betalat hälften för bilen. Vi har inte gjort någon bodelning än. Det kanske är långsökt, men kan jag på något sätt ta bort hennes kvar på avdrag med hänvisning till att hon kör vår gemensamma bil i flera år nu?
Vad är chansen att man i tingsrätten tilldömer mig ett underhållsbidrag som matchar mitt anspråk: det Försäkringskassans kalkyl landar i med våra uppgifter med något högre summa för "fritid och lek" och utan att hon gör avdrag annat än 1/40 per umgängesdag? Kan jag förlora i det här och betala rättegångskostnaderna? Vad är chansen med allt jag skrivit?
Jag har precis gått igenom en långdragen och dyr process gällande boendet och har valt att företräda mig själv i den här frågan. Kanske lite dumsnålt. Jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp här.
Bästa hälsningar.