Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Samsovning/eget rum

Låt familjen göra som de vill.

• Anonym (.)
    Anonym (St) skrev 2024-08-16 00:05:07 följande:

Det är ingen som inte låter dom göra som dom vill? Jag har själv inga barn så mest nyfiken på hur det fungerar

Okej, var familj är unik och gör det som passar dem. Går inte riktigt att säga hur det fungerar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Syster) skrev 2024-08-16 23:32:57 följande:

Det där med att alla ska sova tillsammans, en härlig debatt. Är så emot det! Att det händer när barn är rädda, sover dåligt, sjuka, inga konstigheter men att ha det som standard skapar bara osäkra individer. 

Har såå många exempel på det nära oss. Kidsen här hemma har alltid haft egna rum och sovit i sina sängar. Samtidigt som vi har flera olika bekanta vars barn som sovit med föräldrarna inte kan somna själva. Kan inte varva ner utan en vuxen i närheten. Dom klarar inte av att sova borta. Kan inte vara själva i sina egna rum. Får dom inte sova med föräldrarna så lever dom på soffan i vardagsrummet. Kan inte åka bort på sommar aktiviteter. Klarar inte av att sova över hos kompisar. 
    Dessa barn är nu 12, 13, 14, 15. Tonåringar som inte klarar av att sova utan sina föräldrar nära. 
    Det är ju inte klokt! 

Dumheter säger jag. Var familj och varje barn är unikt. Finns ingen gyllene regel. De är egna personer precis som vi vuxna. Vårt äldsta barn är 5 år. Somnat ensam i sitt rum i perioder. I andra perioder har hen velat sova med oss eller somnat själv och kommit under natten. Hen älskar att ligga mellan oss, kramas och massa kärlek, gillar att ligga som en hopkrupen snäcka i min famn. I skrivande stund ligger hen i sin säng och i sitt rum men kommer troligtvis tassa in till oss på småtimmarna. Skulle aldrig köra ut hen eller tvinga fram något. Hen är såååå välkommen till våra famnar. Njuter varenda natt. En dag blir hen vuxen. Lillebror är annorlunda. Han vill kramas och mysa innan han somnar sedan vill han ha sin säng och sitt space. Hela natten! Inte ett pip.

Hör och häpna. Vår äldsta gillar trots allt att sova över hos mor och farföräldrar samt kusiner. Inga problem alls. Pratar med oss i telefon innan sängdags och går hur bra som helst när hen får höra att vi hämtar hen under morgondagen och att hen får ringa när hen vill oavsett tid. Gått hur bra som helst.

Hört detta ifrån många föräldrar vi umgåtts med och deras barn är äldre. Samtliga har sagt, "ja de är så olika, men tro mig, det kommer en tid då de inte kommer vilja samsova längre." så njut så länge det varar. Hör sällan om fullvuxna människor som måste sova med sin mamma/pappa.  Lika sällan som jag hör en fullvuxen frisk person ha på  sig en blöja. Själv Sov jag nästan alltid men min mamma och flyttade hemifrån som 17 åring 🤩 mycket självständig. Däremot står jag mamma oerhört nära, som min andra hälft. Jag upplever vårt barn som mycket självsäker, trygg osv. Kontentan,,, alla barn och familjer är olika.
Svar på tråden Samsovning/eget rum