• Anonym (Undrande)

Så kom den dagen då jag höll med om något Trump tycker...

Jag tycker det är oerhört problematiskt att personer födda som män som genomgått könskorrigering tillåts delta i sportevenemang bland kvinnor. Det är knappast en slump att "hon" (könstestet underkändes initialt), efter det tvivelaktiga beslutett att låta henne delta, vann guld. Detta lär vi se mer och mer allteftersom män tycker det är värt att genomgå könskorrigeringar för chansen att vinna guld som kvinnor.

www.svd.se/a/wg3xGd/beskedet-utreder-nathat-mot-khelif

Det är sällan jag tycker Trump och Musk kommer med vettiga åsikter, men här håller jag faktiskt med. Jag förstår att det finns massa Trump-anhängare som håller med, men är jag i övrigt ensam om denna åsikt? Borde jag tycka allt är dandy med att man bör tillåtas delta i sportsammanhang i en kategori där ens biologiska, medfödda kön ger en fördelar som gjort att man egentligen inte kvalificerar?

En följdfråga till de som håller med om att det är galet - hur kan man lösa den här frågan? Ha tre kategorier, eller bara en där alla deltar oavsett könstillhörighet?

• Svar på tråden Så kom den dagen då jag höll med om något Trump tycker...
  • Core

Hen var inte korrigerad som jag förstår det, utan född med både x och y kromosom. Alltså kvinnligt kön men även med manliga hormoner. Då är det en svårare sak, men just de som bytt kön ska inte kunna delta i sportevenemang för kvinnor, det håller jag med om

• Anonym (Undrande)
    Core skrev 2024-08-14 19:47:30 följande:

Hen var inte korrigerad som jag förstår det, utan född med både x och y kromosom. Alltså kvinnligt kön men även med manliga hormoner. Då är det en svårare sak, men just de som bytt kön ska inte kunna delta i sportevenemang för kvinnor, det håller jag med om

Ah, då förstår jag att saken blir svårare (har bara läst SvD och Aftonbladets artiklar. Har ingen statistik inom detta men de som är födda med både X och Y borde väl vara ett relativt begränsat problem.
  • Tow2Mater

Vad har Trump med det hela att gora? Jag tror nog det finns en massa saker som du och Trump tycker lika om.

• Anonym (Undrande)
    Tow2Mater skrev 2024-08-14 20:32:47 följande:

Vad har Trump med det hela att gora? Jag tror nog det finns en massa saker som du och Trump tycker lika om.

Säkert. Han kanske gillar glass och hundvalpar. Men just denna fråga tycks vara en kärnfråga för de jag i övrigt sympatiserar med så jag undrar om jag är ovanlig i att inte tycka att det är självklart att de som könskorrigerat ska få tävla som det "nya" könet.
  • Anonym (Dont go there)

Mitt råd, som i andra trådar där det här diskuteras är att vara ok med det. Oavsett vad du tycker och utan att ge uttryck för sarkasm. Det där är åsikter som vänsterkollegor försöker få både dig och din man (för att DU tycker så) sparkade för. Det är INTE värt det. Nu begår jag ett fel till egentligen, och det är att berätta att det ligger till så, vilket egentligen är lika illa. Men känner att jag vill åtminstone varna för det.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Dont go there) skrev 2024-08-14 21:35:50 följande:

Mitt råd, som i andra trådar där det här diskuteras är att vara ok med det. Oavsett vad du tycker och utan att ge uttryck för sarkasm. Det där är åsikter som vänsterkollegor försöker få både dig och din man (för att DU tycker så) sparkade för. Det är INTE värt det. Nu begår jag ett fel till egentligen, och det är att berätta att det ligger till så, vilket egentligen är lika illa. Men känner att jag vill åtminstone varna för det.

Det där var oddly specific. Vänsterkollegor som försöker få "dig och din man" sparkade? Är det något du råkat ut för eller?

Jag röstar själv på demokraterna och sympatiserar mer med mitten/vänstern i Sverige (lutade dock mer moderat förr) men har aldrig försökt få någon sparkad, det låter galet. 
  • EnAnonumius

Mja riktigt så enkelt är det faktiskt inte-

Kvinnor som har kromosomuppsättningen XX har också manliga könshormoner, d.vs testosteron.

Män, XY, har faktiskt kvinnliga könshormonet östrogen.

Om en kvinna med kromosomuppsättningen XY, är egentligen en människa som skulle bli man, men SRY-genen på y-kromosomen är defekt/inaktivt, vilket gör att det blir en människa som blir då kvinna i stället.

Fast jag håller med om att könsbytarna inte skall kunna tå tävla i samma klass som det könet det bytt till.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (xy)

Kvinnliga YTTRE könsorgan men i övrigt manlig kropp

Inklusive fördelarna med manlig muskelmassa med mera.

Lösningen är att den som genomgått manlig pubertet inte ska få tävla mot kvinnor Sedan får den personen kalla sig vad den vill

Det är puberteten som är det viktiga
  • EnAnonumius
    Anonym (Undrande) skrev 2024-08-14 21:22:44 följande:
    Säkert. Han kanske gillar glass och hundvalpar. Men just denna fråga tycks vara en kärnfråga för de jag i övrigt sympatiserar med så jag undrar om jag är ovanlig i att inte tycka att det är självklart att de som könskorrigerat ska få tävla som det "nya" könet.
    Nej du är inte ovanlig om det.
    Jag till och med känner till könsbytare som tycker det är fel att de skall få tävla i det nya könet.

Men jag fattar som så många andra i denna tråden vad har det med Trump att göra,  förutom då att råkar också tycka så?

Jag tycker så, men är så långt ifrån en "Trump anhängare" man kan komma ändå.

Man skulle kunna diskutera denna frågan utan att dra in Trump över huvud taget. 🤔

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • cosinus

Nu har hon ju aldrig varit man eller pojke. Går egentligen inte jämföra med personer som bytt kön eftersom hon både fötts och växt upp som flicka/kvinna men med en genuppsättning som inte är standard för kvinnor.

Dvs hon har inte vetat om det föränn hon tagit sig nog långt i sin karriär att någon faktiskt brytt sig om att testa det. Ur ett individperspektiv kan jag faktiskt förstå att det både är svårsmält och att man väljer att kriga för din sak även om den utifrån och objektivt är fel. Men hon vet ju inget annat än att hon är kvinna.

Men generellt och oavsett så är det väldigt enkelt i mitt tycke. Det är inte en mänsklig rättighet att vara elitidrottare eller få delta på OS/VM så i såna sammanhang tycker jag det ska vara väldigt tydligt. Inga könsbyten, inga kromosomuppsättningar som avviker.

Dela för rättvisa, dels för enkelhet. Dels för att skydda de aktiva. I fallen med könsbytare skulle det vara brutalt om man tillät det. Tänk mindre nogräknade länder och familjer där en idrottslig framgång kan rädda hela släkten och sen ett förslag. -Han är otroligt duktig men något för liten för att kunna konkurrera, men låt mig komma med ett förslag?..-

• Core
    Anonym (xy) skrev 2024-08-14 21:58:56 följande:

Lösningen är att den som genomgått manlig pubertet inte ska få tävla mot kvinnor Sedan får den personen kalla sig vad den vill

Jojo, i grunden håller jag med, men den etiska frågeställningen blir mer komplicerad än om det hade varit operation och manipulerade hormoner. 

Enkelt sagt, det kan uppfattas lika skevt ur vissa perspektiv att tvinga någon med fitta att tävla mot män, ursäkta ordvalet. 

• Anonym (xy)
    Core skrev 2024-08-14 23:12:44 följande:

Enkelt sagt, det kan uppfattas lika skevt ur vissa perspektiv att tvinga någon med fitta att tävla mot män, ursäkta ordvalet. 

Tillståndet ger normalt sett att det inte finns någon "fitta" Det saknas slida och livmoder och äggstockar. Penis och pung kan ha utvecklats till något som liknar blygdläppar och klitoris. En "falsk, grund vagina kan uppstå under fostrets utveckling. Testiklarna kan ligga invärtes och inte utanpå. Det är inte underligt att det nyfödda barnet kodas som "flicka"

MEN

Det är inte blygdläpparna som avgör den idrottsliga kapaciteten Det är puberteten

Och kvinnor tävlar konstant mot män. Dels i idrotter med blandade klasser. Dels i idrotter med könsuppdelning där de vill delta mot män.
  • Anonym (C)
    Anonym (xy) skrev 2024-08-14 21:58:56 följande:

Precis. Tänker på Caster Semenya som verkar ha en liknande biologi. Det är inte konstigt att man tänker att man har fått en flicka om babyn till det yttre ser ut som en flicka. 

Det man borde göra är att testa testosteronnivåerna. De som har för höga får antingen ta medicin för att dämpa detta eller avstå från att tävla. 

edition.cnn.com/2023/11/06/sport/caster-semenya-totestosterone-limits-world-athletics-spt-intl/index.html 

In a statement to CNN, World Athletics said it stood by its rules and research.

?World Athletics has over a decade of research, directly from DSD athletes in our own sport, that show high testosterone levels do provide an unfair advantage in the female category,? World Athletics said.

?The research also shows that the frequency of DSD individuals in the elite athlete population is around 140 times higher than you will find in the general female population. This is why our guidelines on testosterone thresholds are necessary, reasonable, and proportionate to protect the integrity of the female category and have been upheld by two Courts.

?If we don?t protect the female category, then women and young girls will not choose sport.?

• Anonym (xy)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 09:59:41 följande:
    Det man borde göra är att testa testosteronnivåerna. De som har för höga får antingen ta medicin för att dämpa detta eller avstå från att tävla. 

Nej.

Det är totalt ineffektivt.

Försprånget i till exempel mängden muskelmassa och möjligheten till hårdare och mer träning i ungdomen som man fått under en manlig pubertet försvinner inte bara för att man sänker testosteronet senare i livet.  

Fördelarna med en manlig pubertet är "for life" jämfört med kvinnor.

Testosterontest har varit lösningen de senaste 20-30 åren men det visar sig inte komma åt den orättvisa fördel som biologiska män har över kvinnor tack vare sin pubertet
  • Anonym (Dont go there)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-08-14 21:56:48 följande:
    Det där var oddly specific. Vänsterkollegor som försöker få "dig och din man" sparkade? Är det något du råkat ut för eller?

Jag röstar själv på demokraterna och sympatiserar mer med mitten/vänstern i Sverige (lutade dock mer moderat förr) men har aldrig försökt få någon sparkad, det låter galet. 
    Ja. Gå till HR, gå till chefen. Kompilera transfobiska saker jag skrivit på social media och visa upp. När jag bara blev ombedd att sluta skriva sådant utan påföljd (dessutom informerad om att jag har rätt att tycka och skriva vad jag vill på.min egen social media men vänligen ombedd att sluta som en tjänst till chefen för att chefen inte orkar med det här) så skickades samma saker anonymt till min mans arbetsplats med såhär skriver *min man* fru på social media och är det en värdegrund ni stödjer och hot om bojkott, press osv osv.

Så vänstermänniskor kan gå långt för att försöka straffa dig för transfobi. Väldigt långt. Det är inte värt det. Så låtsas vara ok med genus, trans och all sådan skit. Givetvis är en skäggig pedogubbe  en kvinna eller tom en flicka om gubben identifierar sig som det. Det är den åsikten man behöver ha. Dessutom utan att ge uttryck för sarkasm.  
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Dont go there) skrev 2024-08-15 17:35:24 följande:
    Ja. Gå till HR, gå till chefen. Kompilera transfobiska saker jag skrivit på social media och visa upp. När jag bara blev ombedd att sluta skriva sådant utan påföljd (dessutom informerad om att jag har rätt att tycka och skriva vad jag vill på.min egen social media men vänligen ombedd att sluta som en tjänst till chefen för att chefen inte orkar med det här) så skickades samma saker anonymt till min mans arbetsplats med såhär skriver *min man* fru på social media och är det en värdegrund ni stödjer och hot om bojkott, press osv osv.

Så vänstermänniskor kan gå långt för att försöka straffa dig för transfobi. Väldigt långt. Det är inte värt det. Så låtsas vara ok med genus, trans och all sådan skit. Givetvis är en skäggig pedogubbe  en kvinna eller tom en flicka om gubben identifierar sig som det. Det är den åsikten man behöver ha. Dessutom utan att ge uttryck för sarkasm.  

Ojdå, det lät ju som trista konsekvenser.

Jag anser inte mig själv vara transfobisk och skriver inte heller en massa transfobiska saker på sociala medier och liknande. Det är nog snarare så att jag undrar om jag buntas ihop med människor som har lägre förståelse för detta bara för att jag håller med Musk, Rowling och Trump i det här. Förväntas jag vara OK med all trans-agenda bara för att jag tror på könsdysfori som diagnos och stöttar andras rätt att välja sin identitet?

• Anonym (123)

Grejen är att jag är rätt säker på att en stor majoritet inte tycker att personer som inte är födda som kvinnor ska få tävla mot kvinnor. Det är en liten högljudd minoritet som inte själva är idrottare som är för. 

Läste en bra artikel med en forskare, kommer tyvärr inte ihåg i vilken tidning, som beskrev kring det här också. 

Men kortfattat, om man gått igenom en manlig pubertet bör man inte få tävla mot kvinnor. Och det udda fenomenet med XY-kromosom men kvinnliga könsorgan är man där könsorganen inte utvecklas som de ska, dvs personen ifråga genomgår en manlig pubertet och kommer att ha en fördel mot kvinnor som inte handlar om talang eller "extra bra fysiska förutsättningar för att vara kvinna", utan den typen av fysiska fördelar som hela världens män har mot hela världens kvinnor och som är hela orsaken till att det finns en damklass. 

Det stora problemet är att det är så otydliga regler och enskilda personer blir offer i häxjakter. 

Svar på tråden Så kom den dagen då jag höll med om något Trump tycker...